کد خبر: ۵۸۳۹۴

رئیس شبکه  دامپزشکی خوشاب به مناسبت هفته بیماریهای مشترک گفت: دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماریهای مشترک بین دام و انسان است. حدود 60 درصد کل عوامل بیماری زا، بین انسان و دام مشترک هستند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، بیماری‌هایی مهلکی چون بروسلوز، سیاه زخم،سل ، ليشمانيوز (سالک)، کیست هيداتيک، هاری، جنون  گاوي، آنفلوانزاي پرندگان، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و بيماري‌هاي نوپديدي مانند سارس و ده ها نوع بیماری انگلی از جمله بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان هستند.

«محمود ترخاصی» در ادامه افزود: جهت پیشگیری از این بیماریهای مهلکی که در صورت بروز علاوه بر جمعیت دامی، جوامع انسانی را نیز تهدید می کنند. سازمان دامپزشکی طبق پروتکل مدیریت بیماریها برنامه های خاصی دارد. بطوریکه نیروهای عملیاتی دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماریهای مشترک بین دام و  انسان می باشند و  گاهاً پرسنل دامپزشکی خود قربانی بیماریهای مشترک می شوند. 

وی اظهار کرد: در سال جاری تا کنون جهت پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز (تب مالت) تعداد 5 هزارو 582 راس بره بزغاله ماده، تعداد 192 راس گاو و گوساله  به صورت رایگان مورد واکسیناسیون قرار گرفته اند در مورد بیماری شاربن (سیاه زخم) 12 هزار و 205 راس دام سبک و 107 راس دام سنگین نیز بر علیه این بیماری واکسینه شده اند و پنج روستای منتخب شهرستان هم مورد پایش این بیماری قرار گرفته است.

در مورد پیشگیری از بروز بیماری خطرناک هاری تعداد 270 قلاده سگ گله و نگهبان  بصورت صد در صد واکسینه شده اند در مورد بیماریهای مانند شاربن (سیاه زخم)، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و ... اقدامات پیشگیرانه خاصی در حال انجام است.

ترخاصی گفت: هزینه و اعتبارات لازم برای پیشگیری از این بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان به مراتب کمتر از درمان می باشد که نیاز است سازمان دامپزشکی بعنوان یکی از تخصصی ترین ارگانهای بهداشتی کشور که مقبولیت جهانی هم دارد تقویت شود.

 

نظر شما
ادامه