کد خبر: ۵۸۳۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

در راستای نظارت بهداشتی بر کشتار دام و جلوگیری از بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام کارشناسان نظارت شبکه دامپزشکی مستقر در کشتارگاه دام اقدام به حذف لاشه دو راس گاو نمودند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی قاینات، «دکتر رضا محمودی» بیان نمود: در راستای نظارت بهداشتی بر کشتار دام و جلوگیری از انتشار بیماری های قابل انتقال کارشناسان نظارت شبکه به طور دقیق بر لاشه های دام کشتاری نظارت دارند که در همین خصوص دو راس گاو که جهت کشتار توسط قصاب به کشتارگاه دام انتقال داده شده بود پس از عملیات کشتار و آماده سازی جهت استحصال، کارشناس مستقر  در کشتارگاه متوجه تزریق دارو در حیوان شد که پس از تحقیقات لازم مشخص گردید که در چند روز اخیر اقدام به مصرف داروی مخصوص بیماری تیلریوز (زردی) و همچنین آنتی بیوتیک نموده اند که با توجه به عدم رعایت دوره منع مصرف دارو لاشه ها حذف و معدوم سازی گردید.

محمودی در خصوص احتیاط در مصرف گوشت و فرآورده های خام دامی که خارج از چرخه نظارتی دامپزشکی توزیع می گردد عنوان کرد از آنجا که باقیمانده آنتی‌بیوتیک تغییری در طعم و مزه گوشت ایجاد نمی‌کند، بنابراین توسط مصرف کنندگان قابل تشخیص نیست و لذا بهتر است در این زمینه احتیاط شود چون عده ای از قصابان و فروشندگان فرآورده های دامی یا از روی ناآگاهی خود و یا بعضا سوء استفاده از ناآگاهی مردم اقدام به فروش محصولاتی می کنند که خود تهدیدی برای سلامت عمومی می باشد که مجموعه دامپزشکی در حد توان و بضاعت خود با جدیت در رصد و پایش باقی مانده های دارویی اقدام می کند.

وی افزود: فرآورده های دامی به عنوان یکی از با ارزش ترین منابع غذایی به سهولت در معرض انواع آلاینده ها بخصوص آنتی بیوتیک ها قرار می گیرند. باقیمانده مواد دارویی و متابولیت های حاصل از آن در بخش های مختلف خوراکی محصولات دامی از جمله گوشت و شیر قابل تشخیص است. باقیمانده ترکیبات دارویی به ویژه آنتی بیوتیک ها در شیر و فرآورده های آن از یک سو با ایجاد واکنش های آلرژیک، گسترش سویه های باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها و ایجاد مقاومت دارویی یک خطر جدی است که سلامت مصرف کننده را تهدید می نماید. همچنین اختلال در تولید فرآورده های تخمیری مانند ماست و پنیر باعث ایجاد خسارات به دامداران می گردد.

وی در پایان اظهار داشت: استفاده از آنتی‌بیوتیک در دام به خودی خود اشکالی ندارد ولی دریافت بیش از حد آنتی‌بیوتیک موجب بروز عارضه‌ای به‌ نام مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود که در چنین شرایطی میکروب‌های بیماری‌زا در بدن انسان در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم شده و لذا در مواقع بروز بیماری‌های باکتریایی، آنتی‌بیوتیک‌های رایج قادر به درمان فرد بیمار نخواهد بود و همچنین آنتی‌بیوتیک برخی باکتری‌های مفید روده را از بین برده که موجب اختلالات گوارشی در انسان نیز می‌شود.

وزن تقریبی این دو راس گاو هزار کیلوگرم برآورده شده که ارزش ریالی آن حدودا 40 میلیون تومان می باشد.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
1
بسیار عالی

درود بر دامپزشکان،
پیشگامان خط مقدم بهداشت و سلامت ایران زمین

بوپارواکون به عتوان داروی بیماری شایع تیلریوز در مقدار مجاز حدود 42 روز در یک بار تزریق در گوشت گاو و گوسفند باقی می ماند و هفته ها از طریق شیر دفع می شود.

دارویی که می تواند باعث بروز سرطان در هزاران انسان مصرف کننده شود.
عوارض دستگاه هایی مانند آندوکرین، گردش خون، تنفس، ایمنی، عصبی، تناسلی و کلیوی جای خود دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
1
خداقوت
دمتون گرم
حذف کردن گاو و درگیر شدن با قصاب و دامدار جسارت میخواد
نظر شما
ادامه