کد خبر: ۵۸۳۱

حکیم مهر - مطابق اهداف هزاره سازمان ملل متحد، تا سال 2015 میلادی باید جمعیت 60 درصدی که در کشورهای در حال توسعه از سوء تغذیه رنج می برند، به 10 درصد کاهش یابد.

در آخرین روز از دومین اجلاس وزرای کشاورزی کشورهای عضو D8، دبیرکل D8 با اعلام این مطلب گفت: برای توسعه نهادی و ساختاری D8 از سال 2009 تا 2018 برنامه داریم.

ویدی. آ پراتیکتو افزود: همکاری با NGOها و سازمانهای غیر دولتی از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار است.

وی با اشاره به بحرانهای مختلفی که جهان از سال 2000 میلادی با آن در بخش مالی و غذایی رو به رو بوده است، خاطرنشان کرد: 60 درصد مردم دنیا در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند که بدین ترتیب در این بحرانها از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند.

پراتیکتو ادامه داد: با توجه به اعلام فائو، مصرف محصولات کشاورزی در اواسط سال 2020 بالا خواهد رفت. پس باید انتظار داشته باشیم که قیمت محصولات کشاورزی در این سال افزایش خواهد داشت و تهدیدها نیز افزایش می یابد. بنابراین باید تمهیدی بیاندیشیم تا وضعیت غذایی در بحران قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: باید پروژه هایی در کشورهای در حال توسعه و عضو D8 به اجرا برسانیم که هزینه بالای تولیدات و مواد خام غذایی را افزایش ندهد.

بهره برداری از سوختهای زیستی و افزایش حاصلخیزی از اهداف کشورهای عضو D8
دبیرکل D8 به فاکتورهایی چون تغییر اقلیم اشاره کرد و یادآور شد: ممکن است تغییرات اقلیمی، تغییراتی در بخش غذا و تولیدات کشاورزی به وجود آورد، بنابراین لازم است از سوختهای زیستی بهره برداری شود و حاصلخیزی زمینهای کشاورزی را افزایش دهیم.

پراتیکتو تاکید کرد: قیمت نفت خام ارتباط مستقیمی با نوسانات بخشهای دیگر در دنیا دارد و تاثیرات خود را بر بخش کشاورزی نیز خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه بحران غذا به عنوان یکی از مهمترین نگرانیها مطرح است، اظهار داشت: توسعه سوختهای زیستی از مهمترین برنامه هایی است که باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

پراتیکتو با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت دنیا با نگرانی گرسنگی مواجه هستند، گفت: نباید رشد جمعیت را فراموش کرد.

وی در ادامه افزود: در اجلاس نخست، بحث امنیت غذایی و پروژه های اولویت داری چون افزایش کیفیت کود، تولید کیفی خوراک دام، ایجاد بانک بذر مدنظر قرار گرفت که علاوه بر اینها باید جمع آوری اطلاعات مربوط به بازار نیز مدنظر قرار گیرد.

کشورهای پرچمدار هرچه سریعتر پروژه های مربوط به بخش غذا را تهیه کنند

دبیرکل D8 خاطرنشان کرد: در بین کشورهای D8 با کشورهای پرچمداری در بخشهای مختلف مواجه هستیم که باید سعی کنیم پروژه های مربوطه در زمینه هایی چون شیلات، صنایع غذایی، کودهای شیمیایی و بذور گیاهی را هرچه سریعتر تدوین شود.

پراتیکتو ادامه داد: همکاری D8 با OIC (سازمان کنفرانس اسلامی) در اکتبر 2010 به امضا رسید و در برنامه داریم که همکاریهای مشترکی را در زمینه تجارت و کشاورزی و چالشهای پیش رو با سایر سازمانها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: لازم است برای مواقع ضروری و اضطراری، بخش خصوصی برای حفظ ذخایر کمک کند، بنابراین با اجرا کردن نقشه راه امیدواریم که حجم مبادلات تجاری کشورهای عضو از شش درصد به 18 درصد در سال 2015 برسد.

پراتیکتو یادآور شد: کشورهای عضو D8 تمایل دارند با سازمانهای بین المللی در زمینه امنیت غذایی تعامل داشته باشند.

وی تاکید کرد: همچنین اولویت این کشورها، تعامل بیشتر با NGOها یا سازمانهای مردم نهاد است.

File:Developing 8 Countries logo.png

گفتنی است گروه D8 شامل 8 کشور مسلمان در حال توسعه (ایران،اندونزی،بنگلادش،مصر،ترکیه،مالزی،نیجریه و پاکستان) است.

 

 

نظر شما
ادامه