کد خبر: ۵۸۳۰۵

رئیس شورای سلامت شهرستان خاتم گفت: بیماری تب مالت نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «جواد میر بهبودی» از تب مالت به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یاد کرد و افزود: تشکیل کمیته عملیاتی با همکاری ادارت، برگزاری دوره‌های آموزشی برای دامداران، ساخت پیش سردخانه کشتارگاه و بیمه شدن دام‌های دامداران از مواردی است که برای پیشگیری و کنترل بیماری به تصویب رسید.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خاتم نیز در جلسه شورای سلامت گفت: در سه ماهه اول سال جاری در خاتم ۴۴ نفر، در هرات ۵ نفر، در مروست ۱۶ نفر و در دهستان چاهک نیز ۲۱ نفر به این بیماری مبتلا شدند.

رئیس اداره دامپزشکی خاتم هم اظهار داشت: تب مالت که به وسیله باکتری بروسلا ایجاد می‌شود، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد. سال گذشته ٣۴ هزار رأس دام واکسیناسیون شدند و هزار و ۴۰۰ رأس دام سبک و سنگین خونگیری شد.

قدیمی از لبنیات آلوده، گوشت، پشم، خاک و فرآورده‌های دامی به عنوان عامل انتقال باکتری یاد کرد و ادامه داد: تب، لرز، تعریق، ضعف، خستگی، سردرد و درد مفاصل و عضلات از علائم بیماری تب مالت است.

وی افزود: کسانی که با گوشت و پوست حیوان در تماس هستند باید از عینک و دستکش استفاده کنند تا ترشحات حیوان آلوده به مخاط چشم و تنفس آن‌ها منتقل نشود.


نظر شما
ادامه