کد خبر: ۵۸۲۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

از کودک و نوجوان گرفته تا زن و پیرمرد اینجا حضور دارند، تعداد کمی از آنها ماسک زده‌ و به ندرت برخی از دستکش استفاده کرده‌اند، اما برخی دیگر بدون رعایت ساده‌ترین نکات بهداشتی در این بازار راه می‌روند و پرندگان را دست به دست می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، تعداد ماشین‌ها و موتورهای پارک شده زیاد است و هراز چندگاهی گردوخاک شدیدی از رفت‌وآمد ماشین‌ها در شانه‌ خاکی جاده بلند می‌شود، اینجا امکانات بهداشتی، موادضدعفونی و حتی آبی برای شست‌وشوی دست‌ها وجود ندارد، اما پرنده‌فروشان مجبورند برای تامین معشیت خود در چنین شرایطی کار کنند.

اینجا محوطه بزرگی در نزدیکی بازار تعطیل پرندگان مشهد در جاده کنویست است؛ جایی که بعد از تعطیلی بازار پرندگان از اسفندماه سال گذشته به مکانی برای خرید و فروش پرندگان تبدیل شده است.

بازار پرندگان مشهد با هدف سامان‌دهی پرنده‌فروشان در سطح شهر و انتقال آن‌ها به جایگاهی مناسب و بهداشتی از چند سال پیش راه‌اندازی شد. این بازار دارای امکاناتی از قبیل اتاق قرنطینه، بیمارستان، پارکینگ و محل کشتار اضطراری پرندگان در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر است. 20 کارگر در این بازار مشغول به کار بودند و حدود 150 غرفه نیز در این بازار جانمایی شده است. بازار پرندگان مشهد اولین پروانه تاسیس بازار پرندگان را به خود اختصاص داده است.

با شرایطی که با تعطیلی بازار پرندگان در حاشیه آن به‌وجود آمده است، افراد علاوه بر بیماری کرونا ممکن است مبتلا به بیماری‌های دیگری از جمله آنفلوآنزای مرغی نیز بشوند، اما این کاسبان  از روی اجبار این شرایط را تحمل می‌کنند و خواستار بازگشایی بازار هستند.

سرویس بهداشتی، سرویس آبخوری، مواد ضد عفونی‌کننده و... در اینجا دیده نمی‌شود و هیچ نظارتی هم روی آن وجود ندارد. نکته قابل توجه در آن شلوغی و اوضاع نابسامان این محوطه از نظر بهداشتی، فروش خوراکی‌های بسته‌بندی نشده همچون سمبوسه، شربت، میوه و... است.

پسر جوانی ماسک سفیدی بر چهره دارد و روی میز روبه‌رویش ظرفی پر از سمبوسه و سس‌های فله‌ای است، در اطراف میز علاوه‌بر  چند مرد و کودکی که در حال خوردن سمبوسه هستند،  یک جمع چهارنفره از نوجوانان جلب توجه می‌کند. دو نفر از آنها علاوه بر سمبوسه‌ای که در دست دارند، با دستی دیگر مرغ و اردک‌هایشان را گرفته‌اند و در همان حین پرندگان را بین یکدیگر ردوبدل می‌کنند.

این فروشنده سمبوسه می‌گوید: ما در داخل بازار غرفه داشتیم و در آن‌جا  همه شرایط و مسائل بهداشتی رعایت می‌شد . در حال حاضر در این اوضاع و با وجود گرما، کثیفی و گرد وخاک مجبور به کسب درآمد هستیم. در اینجا به هیچ عنوان فاصله‌گذاری  اجتماعی رعایت نمی‌شود و همه در کنار هم تجمع دارند. ما در داخل بازار غرفه داشتیم که کاشی شده و تمیز و مرتب بود. میز و صندلی داشتیم و هر هفته فِرمان را می‌شستیم و از دستکش استفاده می‌کردیم اما اینجا نمی‌شود از دستکش استفاده کرد زیرا همه چیز آلوده است و هیچ‌ آبی هم برای شستن دست‌هایمان نداریم. امکانات و سرویس  بهداشتی هم نیست. 4 ماه است که اوضاع ما همین است. اگر مجبور نبودیم که نمی‌آمدیم.

مرد میان‌سال دیگری روسری آبی پاره و چروکی را به‌جای ماسک دور دهان خود پیچیده است، در جیب پیراهن او اسکناس‌های هزارتومنی و بسته سیگار بهمن‌اش دیده می‌شود. او از وضعیت معیشتی‌اش گلایه دارد و می‌گوید: در این‌جا حدود 2000 کاسب هستند که همه ما خانواده داریم، همه ما برای گذراندن زندگی نیاز به روزی داریم، از اسفند سال گذشته غرفه ما بسته است. من تنها هفته‌ای یک بار سرکار می‌آیم.

با فاصله اجتماعی شکم خانواده ما سیر نمی‌شود

او همان‌طور که با دست‌هایش حرف می‌زند، ادامه می‌دهد: من بیماری قلبی دارم و حتی یک روز بیمه ندارم. حقوقی نمی‌گیرم و به هیچ ارگانی وابسته نیستم. دولت فکری به حال مردم کند، ما از کجا پول دربیاوریم تا شکم زن و بچه را سیر کنیم؟ آقای نمکی، وزیر بهداشت می‌گوید که ماسک بزنید، دست‌هایتان را بشویید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید، اما با فاصله اجتماعی شکم خانواده‌های ما سیر نمی‌شود، با فاصله اجتماعی زن و بچه ما در رفاه اجتماعی زندگی نمی‌کنند. دولت فکری برای ما بکند، بازاری که ما در آن هستیم امکانات ندارد.

پیرمردی که بدون ماسک و دستکش بر روی زمین خاکی نشسته و پرندگان خود را در صندق عقب ماشین برای فروش گذاشته است، می‌گوید: در داخل بازار سرویس و امکانات بهداشتی وجود داشت، اما متاسفانه بیرون از بازار هیچ امکاناتی نداریم و احتمال مبتلا شدن ما به بیماری کرونا بسیار زیاد است.

«حسین‌علی میرزایی»، مدیر بازار پرندگان از اوضاع این کاسبان احساس تاسف می‌کند و این شرایط را برای این کاسبان و همچنین خانواده‌های آن‌ها خطرناک می‌داند. او در گفت‌وگو باخبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: بازار پرندگان از اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد و با وجود اینکه مابقی مراکز و ادارات به حالت عادی بازگشته تعطیلی این بازار همچنان ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: در راستای این تعطیلی دست‌فروشان به دلیل راه‌اندازی کسب‌وکار خود و  امرارومعاش مجبور به پهن کردن بساط در کنار این بازار شده‌اند که متاسفانه با وجود بیماری کرونا شرایط خوبی از نظر بهداشتی در این محیط وجود ندارد.

مدیر بازار پرندگان مشهد به عنوان مالک بازار خواستار کنترل لازم بر روی این افراد  است و از بودن آن‌ها در این مکان نگران است، زیرا پروتکل‌های بهداشتی به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و دست‌فروشان اصلا به رعایت نکات بهداشتی توجهی ندارند و خطر انتقال بیماری در بین آن‌ها زیاد است.

اگر این کاسبان را از این مکان بیرون کنیم، به مناطق دیگر می‌روند

میرزایی با اشاره به اینکه با فشار و ضربت نمی‌شود افراد را از این مکان بیرون کرد،گفت: اگر این کاسبان را از این مکان بیرون کنیم  باز به مناطق دیگر نقل مکان می‌کنند و کاسبی خود را در اقصی نقاط شهر مانند غرب و شرق مشهد، منطقه طرق و خواجه ربیع می‌برند که این نیز شرایط را بدتر خواهد کرد و باعث شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزای پرندگان خواهد شد، زیرا کنترل نظارتی بر روی آن‌ها وجود ندارد.

میرزایی ادامه می‌دهد: متاسفانه تاکنون مدیران توجه حضوری به این مکان نداشته‌اند. نیامدند تا ببینند که درد این کاسبان چیست و به چه دلیل با این شرایط نامطلوب مجبور به کسب‌وکار هستند، درخواست بازگشایی بازار پرندگان را داده‌ایم که دامپزشکی و شبکه بهداشت موافقت کردند، اما ستاد کرونا موافقت نکرده است. باغ پرندگان، باغ وحش و بازار پرندگان سه مجموعه‌ای است که در یک پرونده قرار دارند.

وی بیان می‌کند: در حال حاضر منتظر وقت ملاقات با دکتر شریعتی، مدیر کل دامپزشکی استان هستیم تا بتوانیم با ایشان در خصوص این وضعیت صحبت کنیم تا این مشکلات را به گوش ستاد کرونا برسانند تا آن‌ها بیایند و ببینند این افراد در چه شرایطی مشغول کسب‌وکار و تامین معشیت هستند.

در این شرایط هیچ نظارتی بر بازار پرندگان وجود ندارد

میرزایی می‌گوید: این بازار به این دلیل راه‌اندازی شد که دست فروشان را از اقصی نقاط شهر جمع و وارد یک مجموعه کند تا بر روی آن‌ها نظارت کامل داشته باشند. در این امر دامپزشکی و محیط زیست در خصوص کنترل بیماری‌های خاص، قاچاق پرندگان و عرضه مواد غذایی تحت حمایت بسیار مثمرثمر عمل کرده‌اند، اما اکنون در این شرایط به‌وجود آمده هیچ نظارتی وجود ندارد.

مدیر بازار پرندگان مشهد با اشاره به اینکه در راستای تعطیلی بازار ۲۰ کارگر بیکار و ۱۵۰ غرفه به حال خود رها شده است، ادامه می‌دهد: این افراد که در این بازار مشغول به کار بودند اکنون شرایط خوبی برای تامین معشیت خود ندارند. ما می‌خواهیم که این معضل دیده شود. افرادی که برای خریدوفروش به این مکان می‌آیند مجبور هستند، زیرا برای تامین زندگی خود باید خریدوفروشی انجام دهند و گرنه در این آفتاب، گرما، خاک، بی‌امکاناتی و این شرایط سخت هیچ کس حاضر نیست به آن‌جا بیاید.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است این افراد اینگونه به کارخود ادامه دهند، پس بهتر است که به داخل بازار برگردند، ادامه داد: در داخل بازار فضای باز با سایه درختان، حدود هفت تا هشت سرویس بهداشتی، حدود ۲۰ عدد شیر آب همراه با مواد شست‌وشو وجود دارد؛ حتی ما می‌توانیم امکانات بهتر مانند مواد ضدعفونی، تونل ضدعفونی‌کننده برای افراد و خودروهای در هنگام ورود به بازار عرضه کنیم و با کنترل کامل از همه افراد بخواهیم از ماسک و دستکش استفاده کنند.

وضعیت کنونی بدتر از بازبودن بازار است

«دکتر احمد شریعتی»، مدیر کل دامپزشکی خراسان‌رضوی نیز در این خصوص می‌گوید: حدود 40‌ روز از درخواست بازگشایی این بازار می‌گذارد، اما همچنان به دلیل شیوع بیماری کرونا ستاد مقابله با کرونا در استان مخالف بازگشایی است در صورتی که وضعیت کنونی بدتر است.

وی اظهار می‌کند: ما عکس و فیلم‌هایی  از شرایط کنونی این کاسبان تهیه کردیم تا به ستاد مقابله با کرونای استان ارائه دهیم، حتی نیروی انتظامی  را درجریان گذاشته‌ایم. افرادی هستند که در این اوضاع غیر از خرید و فروش پرندگان کارهای غیرمتعارف دیگر نیز انجام می‌دهند. زمانی که جلوی کار قانونی را بگیریم افراد به سمت کار غیرقانونی کشیده می‌شوند. متاسفانه واحد ما در آن‌جا به دلیل تعطیلی بازار، تعطیل است و نمی‌توانند هیچ نظارتی بر روی آن‌ها داشته باشند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
0
0
جالبتر از همه اینکه دکتر این مجموعه بنده خدا 4ماهه که بیکاره
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
همینجور که مسول بازار نون 70نفروبریده ................... که الان به بهانه کرونا ساندویچیهای بازارروانداخته بیرون پسرش داره ساندویچ میفروشه
نظر شما
ادامه