کد خبر: ۵۸۲۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، سیرجان و راور

 

رئیس اداره طیور دامپزشکی خراسان جنوبی:
جلوی شیوع بیماری‌های طیور گرفته شود


رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: امسال باید با اجرای دقیق اصول بهداشتی و قرنطینه‌ شاهد کاهش شیوع بیماری‌ها در جمعیت طیور استان باشیم.

مسعود دادفر در کارگاه آموزشی اصول بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های طیور با مشارکت شبکه دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان در فردوس اظهار داشت: این کارگاه با هدف آشنایی هر چه بیشتر تولیدکنندگان با بیماری‌های واگیردار طیور در راستای پیشگیری از بروز بیماری‌ها و تلفات طیور برگزار شده است.
وی به تشریح وظایف و نظارت‌های دامپزشکی در مدیریت مصرف دارو و آنتی بیوتیک‌ها در واحدهای پرورش طیور پرداخت.
رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان توضیحاتی در مورد رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور تصریح کرد: در صورت رعایت برنامه‌های بیوسکوریتی و مدیریت واکسیناسیون طبق برنامه‌های مدون دامپزشکی در واحدهای پرورش طیور تولیدکنندگان می‌توانند با حداقل ضرر و زیان اقتصادی ناشی از تلفات طیور حداکثر تولید را داشته باشند.
دادفر اظهار امیدواری کرد: در سال جاری با همکاری مرغداران و اجرای دقیق اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای، شاهد کاهش شیوع بیماری‌ها در جمعیت طیور استان باشیم.
جواد اسماعیلی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس نیز به مخاطرات مصرف خودسرانه دارو در مدت زمان دوره پرورش طیور اشاره کرد و گزارشی در مورد برنامه‌های بهداشتی دامپزشکی فردوس در راستای حفظ و حراست از جمعیت طیور شهرستان طی سال جاری ارائه کرد.
رضا قوامی کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت فردوس نیز در مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هشدار داد و از این بیماری به عنوان خطرناکترین بیماری قابل انتقال از پرندگان به انسان یاد کرد.

 

-----------------------------------

 

مسئول دامپزشکی سیرجان خبر داد:
کشف 1700 کیلوگرم مرغ و ماهی فاسد در سیرجان


مسئول دامپزشکی شهرستان سیرجان گفت: بیش از یک‌هزار و 700 کیلوگرم مرغ و ماهی منجمد فاسد در یکی از سردخانه‌های مرغ سیرجان کشف شد.

مهدی یزدان‌پناه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات نظارتی این نهاد بر توزیع فرآورده‌های پروتئینی دامی اظهار داشت: یک‌هزار و 480 کیلوگرم مرغ منجد غیرقابل مصرف قرار بود، طی این هفته به بازار مصرف عرضه ‌شود که توسط بازرسان این اداره کشف و متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شد.
وی افزود‌: طی دو روز گذشته 250 کیلوگرم مرغ و ماهی فاسد از مراکز فروش مرغ و ماهی سیرجان جمع‌آوری و معدوم شده است.
یزدان‌پناه از ورود 20 رأس گاو و گوساله وارداتی از مرزهای شرقی به صورت قاچاق خبر داد و گفت‌: این تعداد گاو و گوساله پس از کشف تحویل سازمان جمع‌آوری اموال تکمیلی شدند و قاچاقچیان نیز تا سه برابر قیمت دام‌ها جریمه شدند.
وی از آغاز عملیات سمپاشی بدن گاو و گوسفندان منطقه و همچنین محل نگهداری دام‌ها در سیرجان خبر داد و ابراز داشت: طی یک ماهه گذشته 221 هزار و 960 متر ‌مربع جایگاه نگهداری دام و همچنین 59 هزار و 465 راس گوسفند و یک‌هزار و 325 راس گاو در اجرای طرح جامع کنگو و میازیس 90 سمپاشی شدند.
مسئول دامپزشکی سیرجان کمبود اعتبارات این شبکه برای اجرای عملیات و طرح‌های مبارزه با بیماری‌های دام و همچنین کمبود نیروی لازم را از مشکلات این اداره عنوان کرد و گفت‌: در صورت اختصاص اعتبارات و نیروی لازم عملیات نظارت بر مراکز توزیع‌، تولید و نگهداری فرآورده‌های دامی و همچنین طرح‌های مبارزه با بیماری‌ها و انگل‌های دامی با سرعت بیشتری و گستردگی جامع انجام می‌شود.
وی ابراز داشت: در سال گذشته نیز 651 هزار و 200 رأس گوسفند و 45 هزار و 600 رأس گاو علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شدند.
یزدان‌پناه تصریح کرد: همچنین یک‌میلیون و 192 هزار متر ‌مربع محل‌های نگهداری دام در مراحل مختلف سال گذشته سمپاشی شده است.

 

----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی راور:
2500 دام در راور انگل‌زدایی شدند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: به منظور مبارزه با بیماری‌های دامی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 22 هزار و 640 رأس دام سبک و 2 هزار و 430 رأس دام سنگین در راور سمپاشی شدند.

احمدرضا انور اظهار داشت: با آغاز فصل گرما و زیاد شدن انگل‌های دامی که سبب انتقال بیماری‌ها می‌شوند، برای مبارزه با این حشرات از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 22 هزار و 640 رأس دام سبک و 2 هزار و 430 رأس دام سنگین سمپاشی شدند.
انور تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و مخاطراتی که برای جمعیت دامی شهرستان جیرفت وجود دارد، شبکه دامپزشکی راور اقدامات پیشگیرانه‌ای را در راستای کاهش این معضلات انجام داده است.
وی افزود: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری شاربن و آبله که از ابتدای سال جاری توسط اکیپ‌های عملیاتی این شبکه آغاز شده است، از جمله اقدامات دامپزشکی شهرستان راور است.
انور بیان داشت: برای مقابله با انگل‌های خارجی دام نیز عملیات سمپاشی دام و جایگاه دام به صورت رایگان در مناطق روستایی و دامداری‌های سطح شهرستان شروع شده است.
وی ابراز داشت: برگزاری کلاس‌های آموزشی، آگاهی‌بخشی به دامداران و مبارزه فرهنگی با قاچاق دام در طول سال از دیگر اقدامات این شبکه برای ارتقای بهداشت عمومی و پویای صنعت دامپروری در شهرستان راور است.

 

 

نظر شما
ادامه