کد خبر: ۵۸۲۴۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«جلال محمودزاده» افزود: راهکار اجرای ماده ۱۹ این است که در قالب لایحه از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شود تا مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «امسال به دلیل نوسانات ارزی قیمت واکسن تب برفکی وارداتی بالا رفته است»؛ این را نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس به حکیم مهر می‌گوید و ادامه می‌دهد: «از طرفی اعتبار در اختیار سازمان دامپزشکی به‌منظور تهیه این واکسن‌ خیلی پایین بود و در نتیجه سازمان نتوانست این واکسن را بین دامداران توزیع کند. این مساله باعث شد که بیشتر هزینه‌های خرید واکسن را خود دامداران پرداخت کنند.»

 «جلال محمودزاده» همچنین به مساله ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی اشاره و تصریح می‌کند: «مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که پرداخت حقوق مسئولین فنی بهداشتی نباید به عهده کارفرما باشد، چون این مساله باعث تعارض منافع شده و در بعضی موارد ممکن است این وظیفه سنگین تحت‌الشعاع قرار گیرد. راهکار آن این است که حقوق مسئولین فنی را دولت بپردازد و آنها را به صورت شرکتی یا قراردادی به استخدام در بیاورد.»

وی تاکید می‌کند: «لازمه اجرای ماده ۱۹ این است که این طرح در قالب لایحه از سوی دولت ارائه شود تا ما بتوانیم در مجلس آن را به قانون تبدیل کنیم. اگر کمیسیون اقدام به تهیه طرح کند، چون بار مالی خواهد داشت در شورای نگهبان و مجلس قابل پذیرش نخواهد بود و به قانون تبدیل نمی‌شود.»

حکیم مهر: ارزیابی شما از وضعیت اعتبارات سازمان دامپزشکی چیست؟

سازمان دامپزشکی و به طور کلی مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن از قبیل سازمان منابع طبیعی، تعاون روستایی و... از جمله بخش‌هایی هستند که از نظر اعتباری و وضعیت بودجه سالیانه، در شرایط مناسبی قرار ندارند. در حالی که با توجه به اهمیت کار سازمان دامپزشکی و ارتباط مستقیم حوزه دامپزشکی با سلامت مردم، قطعا باید از این نظر تقویت شوند.

حکیم مهر: حضرتعالی در مجلس دهم نیز عضو کمیسیون کشاورزی بودید. چه اقداماتی در این زمینه انجام دادید؟

ما در اهداف بالادستی برنامه ششم توسعه به تقویت بنیه مالی سازمان دامپزشکی پرداختیم. درواقع در برنامه ششم مواردی را در رابطه با سازمان دامپزشکی تصویب کردیم و همچنین در بودجه سالیانه نیز، اعتباراتی را که وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داد، در لایحه بودجه افزایش دادیم. به مرور و همزمان با بررسی بودجه سال آینده نیز اقدامات ما در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی شروع می‌شود و بعد برای تصویب می‌رود. قطعا ما در کمیسیون تخصصی کشاورزی به این موضوع می‌پردازیم و سعی می‌کنیم در حد توان اعتبارات سازمان دامپزشکی را تقویت کنیم.

ما به این مساله واقف هستیم که سازمان دامپزشکی از اهمیت زیادی در بحث بهداشت و سلامت مردم و همچنین سلامت دام، طیور و آبزیان و دست‌یابی به تغذیه سالم دارد. ما می‌توانیم این مهم را به کمیسیون تخصصی و کارگروه‌های تخصصی بسپاریم و با نمایندگانی که از طرف کمیسیون کشاورزی به کمیسیون تلفیق می‌روند، صحبت کنیم تا اعتبارات سازمان دامپزشکی را در حد توان و در حد اجازه‌ای که در بودجه هست، تقویت کنند. ماموریت‌های سازمان دامپزشکی سنگین و سخت است و لذا باید اعتبارات این حوزه تقویت شود.

حکیم مهر:‌ این کمبود بودجه به جایی رسیده که تزریق رایگان واکسن تب برفکی از سوی سازمان دامپزشکی را هم تحت‌الشعاع قرار داده است.

سال‌های گذشته سازمان دامپزشکی واکسن‌ تب برفکی را از کانال تولید داخل یا واردات از کشورهای خارجی انجام داده و به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌داد. در واقع تزریق واکسن با هزینه سازمان دامپزشکی انجام می‌شد. امسال به دلیل نوسانات ارزی قیمت واکسن تب برفکی وارداتی بالا رفته است. از طرفی اعتبار در اختیار سازمان دامپزشکی به‌منظور تهیه واکسن‌های مورد نیاز بعضی از بیماری‌های مهم، خیلی پایین بود و در نتیجه سازمان دامپزشکی نتوانست این واکسن را بین دامداران توزیع کند. این مساله باعث شد که بیشتر هزینه‌های خرید واکسن را خود دامداران پرداخت کنند.

این رویه مطمئنا در تعداد و میزان واکسن‌هایی که باید در دامداری‌ها مصرف شود، تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به وجود برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، ضروری است که دام‌های علیه این بیماری‌ها واکسینه شوند و از گسترش این بیماری جلوگیری شود. از طرفی تب برفکی یکی از بیماری‌هایی است که به شدت میزان تولید را کاهش می‌هد و باعث می‌شود که دامداران دچار ضرر و زیان فراوان شوند. امسال قیمت واکسن تب برفکی در بازار به شدت افزایش پیدا کرده و از آن طرف سازمان دامپزشکی به موقع نتوانست واکسن رایگان را در اختیار قرار دهد. این مساله قطعا بر میزان تولید تاثیر گذاشته و هزینه‌های سربار دامداران کشور را افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است سازمان دامپزشکی از نظر اعتبارات مورد نیاز به خصوص در رابطه با تامین واکسن‌های مورد نیاز، تقویت شود.

حکیم مهر: کمیسیون کشاورزی مجلس در این زمینه چه کمکی می‌کند؟

ما در کمیسیون کشاورزی به این قضیه نگاه ویژه‌ای داریم و به آن می‌پردازیم. سعی می‌کنیم در حد توان سازمان دامپزشکی را یاری کنیم که ماموریت‌های ابلاغ شده را به خوبی انجام دهد.

حکیم مهر: آیا کمیسیون کشاورزی می‌تواند راهکاری برای اجرای دقیق ماده ۱۹ آییننامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و قطع وابستگی مالی مسئولین فنی بهداشتی و کارفرمایان ارائه کند؟

مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که پرداخت حقوق مسئولین فنی بهداشتی نباید به عهده کارفرما باشد، چون این مساله باعث تعارض منافع شده و بعضی موارد ممکن است این وظیفه سنگین تحت‌الشعاع قرار گیرد. راهکار آن این است که حقوق مسئولین فنی را دولت بپردازد و آنها را به صورت شرکتی یا قراردادی به استخدام در بیاورد. در واقع حقوق مسئولین فنی باید از طریق دولت تامین شود تا هیچ‌گونه وابستگی به کارفرما نداشته باشد و اگر فردا مشکلی از نظر بهداشتی در گوشت ایجاد شد، مسئولین فنی بتوانند آن را به موقع گزارش کرده و از توزیع گوشت غیربهداشتی جلوگیری کنند.

حکیم مهر: چرا مجلس پیش‌قدم نمی‌شود؟

اجرای این طرح بار مالی دارد و مخالف اصل ۷۵ قانون اساسی است. در واقع اگر کمیسیون تخصصی طرحی را بنویسد و آن را برای تبدیل به قانون به دولت ارائه کند و این طرح بار مالی داشته باشد، تصویب نخواهد شد.

حکیم مهر: پس راهکار نهایی چیست؟

این که دولت لایحه بیاورد. به این معنا که وزارت جهاد کشاورزی لایحه‌ای را در این رابطه تنظیم کند مبنی‌بر اینکه حقوق مسئولین فنی از محل درآمد حاصل از گمرکات واردات محصولات کشاورزی تامین شود. یعنی دولت خودش حقوق هم مسئولین فنی و هم ناظران شرعی را بدهد که به کارفرما وابستگی نداشته باشند. پس در نهایت لازمه اجرای ماده ۱۹ این است که در قالب لایحه باشد و دولت و وزارت جهاد کشاورزی آن را پیشنهاد بدهند تا ما بتوانیم در مجلس آن را به قانون تبدیل کنیم. اگر کمیسیون اقدام به تهیه طرح کند، چون بار مالی خواهد داشت در شورای نگهبان و مجلس قابل پذیرش نخواهد بود و به قانون تبدیل نمی‌شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
7
هر کار می کنید فقط زودتر 13 ساله داره از اجرای این طرح می گذره. چون پرو کردن کارفرما هیچی عاید ما مسئولین فنی بهداشتی نشده
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
6
سلام. ضمانت اجرای این قوانین در دامپزشکی نامعلوم است. سلامت امنیت غذای جامعه به شوخی گرفته شده است! متاسفانه در اغلب موارد در آیین نامه راه گریزی برای کارفرما هست.
رهنما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
7
اگر طرحی ارائه بشه که از کارفرما مبلغی بعنوان حق نظارت اخذ بشه و به حسابی واریز بشه و حقوق ناظرین رو از اونجا بدن چه بار مالی ای برای دولت داره یک ریال هم نیاز نیست بپردازه.در غیر اینصورت اگر ناظر بهداشتی از کارفرما حقوق بگیره بود و نبودش یکیه و فقط گول زدن خودمونه خواهشا این یه کار رو در خصوص دامپزشکی در کمیسیون به سرانجام برسونید در طی این 4 سال خدا خیرتان بدهد. چون جان و سلامت مردم قابل معامله و توافق با یه عده منفعت طلب نیست. اگر دوباره میخواهید یه سری صاحب شرکت رو جمع کنید و دوباره یه طرح جدید ارائه بدین این کار رو لطفا نکنین چون ناظری که حقوقش رو از صاحب شرکت بگیره اسمش ناظر نیست به اون میگن همدست.!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
3
یکی از راهها این است که مجلس ميتونه تصویب کنه مسولیت فنی استخدام دولت شوند ، کارخانه یا کشتارگاه ، حقوق را که تعرفه اش طبق آیین نامه نظارت بهداشتی مشخص است رو به حساب دامپزشکی واریز کند و از آن محل حقوقها پرداخت شود .
ناشناس
|
Australia
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
1
4
تنها راهش همت مسئولین فنی بهداشتی که برند سازمان بازرسی استانشون .فقط و فقط همین راه جواب می ده.چون نظارت ادرات کل در خواب عمیق و به فکر سلامت و امنیت غذایی نیستند و خودوشون دستورالعمل ها رو به سخره می گیرند
مجید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
4
متأسفانه امکان ندارد وزارت جهاد کشاورزی از درآمد گمرکی خود چشم بپوشد ، بیشتر این صحبت ها هم در حد یک مصاحبه میماند . واقعیت این است که در وزارت تولید محور کشاورزی جایی برای امنیت بهداشتی غذایی وجود ندارد .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
3
بچه هامون نوه دار شدند خبری نشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
3
همه اش شعارهای پوپولیستی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
2
خواهشا یه لایحه یا طرحی از مجلس برای حضور بازرس ویژه در ادارت کل برای جلوگیری از فساد و رانت بیاورید
مرجانیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
1
استخدام مسئولین فنی غیر کارشناسی هست هر تولید کننده میبایست هزینه های تولید و ایمنیت تولید رو پرداخت کنه ولی بهترین راه حل قطع رابطه مالی تولید کننده و مسئول فنی است و تصویب قوانین حمایتی و برخورد قاطع با تولید کننده ای که از پرداخت خودداری میکنه بهترین راه ممکنه البته در این بین پایبندی به اصول حرفه ای و یکصدا بودن مسئولین فنی هم مهم هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
1
اینکه مسئول بهداشتی از کارفرما حقوق بگیرد ایراد بزرگی است اینکه بازرس گوشت در خارج از کشور هم از شرکت وارد کننده گوشت حقوق بگیرد یک فاجعه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
فاجعه نبود.
حالا که بازرسی را متوقف کرده اند ، فاجعه هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
0
2
از نماینده محترم در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس محترم کمیسیون کشاورزی درخواست میشود فکری به عرضه مرغ زنده در کوچه ها و خیابانها در این شرایط حساس کرونایی بفرمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
به مدد اقایان فروش مرغ زنده در روز بسیار بیشتر از فروش مرغ بهداشتی پرکنده محصول کشتارگاههای مرغ است
نظر شما
ادامه