کد خبر: ۵۸۲۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: برای نقل و انتقال دانشجویان در گروه پزشکی و دامپزشکی به دلیل رعایت سقف کلاسی در واحد مقصد و جلوگیری از کاهش دانشجویان در واحد مبدا محدودیتهایی اعمال می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر علیرضا صامت»، مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگوی لایو اینستاگرامی، به سوالات دانشجویان درباره ساز و کار نقل و انتقال و مهمانی در سامانه منادا، بالاخص در شرایط کنونی پاسخ داد.

مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد درباره ساز و کار نقل و انتقال از طریق سامانه منادا گفت: هر سال در ۲ نوبت، نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد انجام می شود و همواره سعی ما بر این بوده است که براساس آیین نامه نقل و انتقال، حداکثر تسهیلات را به دانشجویان ارائه کنیم.

تسهیل در نقل و انتقال دانشجویان در شرایط کرونایی

صامت در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به وضعیت موجود ناشی از شیوع کرونا، تغییری در آیین نامه ایجاد شده است، اظهار کرد: ما در آیین نامه نقل و انتقال، یک «الحاقیه موقت» ایجاد کرده ایم که براساس آن، دانشجویان این امکان را دارند که با بارگذاری مدارک محل سکونت، درخواست خود را برای مهمانی ارائه دهند در ادامه در صورت موافقت واحد مبدا و واحد مقصد، بدون محدودیت در واحد و مقطع، مهمان شوند.

مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد با رد این شایعه که گفته شده در این شرایط، با همه درخواست ها موافقت می شود، گفت: براساس آخرین آمار از حدود ۵ هزار نفری که درخواست مهمانی داشتند، ۳۵ درصد (۲۴۵ نفر) خواستار نقل و انتقال از طریق همین الحاقیه بوده اند.

محدودیت در نقل و انتقال ۴ رشته گروه پزشکی

مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشجویان گروه پزشکی نیز می توانند از طریق همین سامانه، درخواست خود را ثبت کنند، خاطرنشان کرد: البته در گروه پزشکی از جمله رشته های دندان پزشکی، پزشکی، پرستاری و مامایی محدودیت خاصی در واحدها داریم، چرا که از ترم ۳ و ۴ به بعد، کارورزی در محیط بیمارستانی شروع می شود و طبیعتا اگر تعداد درخواست ها زیاد شود، بیمارستان ها جوابگو نخواهند بود. ضمن اینکه کیفیت آموزشی در واحدهای مقصد که با افزایش تعداد دانشجو رو به رو می شوند، کاهش خواهد یافت.

صامت ادامه داد: در این شرایط واحدهای مبدا نیز با مشکل رو به رو خواهند شد، چرا که مثلا اگر ۲ دانشجو نتوانند واحدی را پاس کنند، برگزاری مجدد آن برای این تعداد محدود دانشجو، سخت و هزینه بر خواهد بود. به همین علت، درخواست دانشجویان گروه های پزشکی برای انتقال، با دقت بررسی و اولویت بندی می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای بررسی درخواست نقل و انتقالات، مبلغی دریافت می شود؟ گفت: به ازای بررسی مدارک و پرینت آن ها ۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان از دانشجویان ارشد اخذ می شود.

انتقال براساس جدول همترازی و میانگین نمره/محدودیتی در مهمانی نداریم

مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه در بحث مهمانی هیچ محدودیتی نداریم اما در بخش انتقال با محدودیت روبرو هستیم، گفت: دانشجویان باید با توجه به میانگین رنج نمره آزمون و براساس جدول همترازی، درخواست انتقال دهند.

صامت افزود: در ترم جدید به غیر از برخی رشته ها و واحدها، سعی می کنیم بیشترین تسهیلات را برای مهمانی دانشجویان فراهم کنیم. اما مثلا در رشته دامپزشکی که تعداد درخواست ها زیاد است و ظرفیت مبدا و مقصد با مشکل مواجه می شود، بررسی ها با ملاحظه بیشتری صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر کسی در واحدی مهمان شود، علاوه بر شهریه، باید هزینه دیگری نیز پرداخت کند؟ گفت: در آیین نامه نقل و انتقالات، ۱۲ بند داریم که در بند یک تا ۱۱، شرایط خاص دانشجویان پیش بینی شده است؛ مثل بیماری یا ازدواج و دراین شرایط بابت مهمانی هیچ هزینه اضافه تری از دانشجو گرفته نمی شود.

۳ نرخ انتقال دانشجویان غیرمشمول در واحد مقصد

مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد در ادامه تصریح کرد: اما اگر دانشجو شرایط خاصی ندارد و می خواهد در واحد دیگری مهمان شود، باید هزینه ای به واحد مبدا پرداخت کند. این هزینه برای مقطع کارشناسی ۴۰۰ هزار تومان، در کارشناسی ارشد ۸۰۰ هزار تومان و برای مقطع دکتری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

صامت در پاسخ به اینکه آیا شرایط کرونایی جزو موارد خاص محسوب نمی شود و دانشجویان باید این هزینه را پرداخت کنند، گفت: بله، این هزینه از دانشجویان برای مهمانی گرفته می شود. البته تعداد درخواست ها به علت شیوع کرونا، ۲۴۵ مورد بوده و شرایطشان آنقدر خاص نیست که این هزینه را کم کنیم. با این وجود اما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

رایزنی برای امکان نقل و انتقال برای ورودی های آذر۹۷

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا ورودی های آذر ۹۷ نمی توانند مهمان شوند، گفت: این دانشجویان با اخذ تعهد مبنی بر اینکه به هیچ عنوان نمی توانند درخواست انتقالی و مهمانی کنند، در دانشگاه پذیرفته شدند. طبیعتا اگر این شرایط را قبول نمی کردند، فرد دیگری به جای آن ها می توانست وارد دانشگاه شود. البته تعداد این دانشجویان محدود است، اما در این رابطه صحبت خواهیم کرد تا با توجه به شرایط کرونایی، اجازه ثبت درخواست به این افراد نیز داده شود

مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد زمان اعلام نتایج درخواست های نقل و انتقال را قبل از شروع ثبت نام نیمسال (اوایل شهریور ماه) اعلام کرد و گفت: دانشجویان می توانند تا ۲۵ تیرماه در سامانه منادا ثبت نام کنند.

امکان انتقال از دانشگاه آزاد به دانشگاه دولتی و بالعکس

صامت در پاسخ به اینکه آیا امکان انتقال از دانشگاه های دولتی به دانشگاه آزاد و بالعکس وجود دارد؟ گفت: بله، هر ۲ شکل امکان پذیر است که البته منوط به موافقت دانشگاه مبدا و دانشگاه مقصد است. اگر دانشجوی دولتی بخواهد در دانشگاه آزاد مهمان شود، باید موافقت محل تحصیل و دانشگاه مقصد را بگیرد و پس از آن پرونده او در کمیسیون بررسی و اگر شرایط را داشته باشد، موافقت خواهد شد

وی درباره محدودیت های اعمال شده درخصوص انتقال فرزندان ایثارگران زیر ۲۵ درصد، گفت: این دسته از دانشجویان، می توانند همین الان هم درخواست مهمانی و انتقال بدهند، ولی توجه داشته باشید که  فقط تعداد رشته ها محدود و مهمانی برای گروه پزشکی و دامپزشکی نیز حذف شده است.

مدیر کل دانشجویی دانشگاه آزاد ادامه داد: در مورد نقل و انتقال دانشجویان در گروه پزشکی و دامپزشکی، با همکاران در معاونت پزشکی صحبت خواهیم کرد. اما مساله موجود، محدودیت پذیرش در واحدها است؛ هر واحد برای پذیرش سقفی دارد که توسط وزارت بهداشت تعیین می شود. واحدها برای ارائه درس هایشان باید تجهیزات آزمایشگاهی و کلینیکی تامین کنند و نیازمند قرارداد با بیمارستان ها هستند و این قرارداد برحسب تعداد دانشجو منعقد می شود.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
0
4
الان کجاش گفته مهمانی حذف شده؟؟؟؟
محمد
|
United States of America
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
0
یعنی مهمانی جانباز ۵ درصد کلا حذف شد؟ یا فقط این ترم حذفه؟
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
0
0
سلام
درخواست مهمان دائم برای رشته های علوم پزشکی درصورتی که در واحد مقصد موافقت بشه اما نتونیم بریم مشکل اینجاد میکنه تو واحد‌مبدا؟نمیشه دیگه درخوست داد؟!
نظر شما
ادامه