کد خبر: ۵۸۱۲۲

معاون دامپزشکی استان البرز، گفت: هیچ موردی از شیوع تب کریمه کنگو در البرز مشاهده نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر علیرضا جمالی» درباره شیوع تب کریمه کنگو در کشور، اظهار داشت: تا کنون موردی از شیوع این ویروس در استان البرز گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه آگاهی در این بخش بسیار می‌تواند موثر در عدم درگیری با این بیماری شود، بیان کرد: این ویروس به وسیله کنه به گاو، گوسفند و بز منتقل می‌شود و از طریق گوشت آلوده می‌تواند به انسان منتقل شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه برخی از افراد و گروه‌ها در معرض این بیماری هستند، بیان کرد: این گروه‌ها شامل دامداران، دامپزشکان و عشایر هستند که باید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مراقب باشند.

جمالی با عنوان اینکه این بیماری یکی از بیماری‌های شایع در فصل گرما است، تصریح کرد: این بیماری شامل پرندگان نبوده اما در شترمرغ وجود دارد و افرادی که تمایل به مصرف گوشت شتر مرغ دارند، باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در حیوانات هیچ علائمی ندارد، عنوان کرد: از جمله علائم این بیماری در انسان خونریزی زیر پوست در دست، پا و دهان است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز درباره اقدامات پیشگیرانه برای عدم درگیری دام و انسان با این بیماری افزود: سم‌پاشی مکان‌های نگهداری دام و مراکز پرورش دام از جمله اقدامات پیشگیرانه است که در این راستا 3 هزار لیتر سم خریداری و بالغ بر هزار و 800 لیتر به صورت رایگان بین دامداران توزیع شده است.

جمالی با اشاره به اینکه  یکی دیگر از کارهایی که در راستای مقابله این ویروس  انجام می‌شود قرار دادن گوشت در اتاق سرد است، گفت: بر این اساس کشتارگاه ها به  اتاق‌های سرد تجهیز می‌شوند. با توجه به اینکه این ویروس در سرما از بین می رود توصیه می‌شود قبل از استفاده کردن گوشت‌ها را در فریزر قرار دهند.

معاون سلامت اداره کل داپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه افراد برای استفاده از گوشت از دستکش استفاده کنند، اظهار کرد: توصیه می‌شود افراد از گوشت‌های دارای مهر تاییده بهداشتی دامپزشکی خریداری کنند.

 

نظر شما
ادامه