کد خبر: ۵۸۰۸۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر کامیار محمدزاده» افزود: تمام هم‌وغم وزارت جهاد کشاورزی و محتوای دستورالعمل‌های آن مبتنی بر افزایش تولید است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: طبق قانون، واپسین روز نخستین فصل هر سال، زمان اعلام تعرفه‌های جدید خدمات دامپزشکی بخش خصوصی است. این رویه اما در سال‌های گذشته، به هیچ عنوان رعایت نشده و ابلاغ تعرفه‌ها توأم با تاخیرهای غیرقابل قبول بوده است.

عضو منتخب شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی و رئیس نظام دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با حکیم مهر، از ارسال یک نامه به سازمان دامپزشکی خبر می‌دهد و می‌گوید: «در این نامه به صراحت اعلام کردیم که  با پایان یافتن مهلت قانونی ابلاغ تعرفه‌ها توسط وزیر جهاد کشاورزی و در صورت عدم ابلاغ تعرفه‌ها، بر اساس افزایش نرخ تورم اعلامی مراجع ذیصلاح اقدام به تدوین تعرفه‌های بخش خصوصی در سال جاری خواهیم نمود.»

 «دکتر کامیار محمدزاده» تصریح می‌کند: «هر سال به ما می‌گویند تعرفه از روز اول بد بسته شده است و همچنان این روند بد بسته شدن در حال ادامه است. بالاخره جایی باید قبول کنند که تعرفه بد بسته شده و آن را اصلاح کنند. اینکه هر سال به خاطر اینکه تعرفه بد بسته شده و از یک درصدی هم بیشتر نمی‌توانیم آن را افزایش دهیم، به تدریج باعث افزایش شکاف بین چیزی که ابلاغ می‌شود با آن چیزی است که اجرا می‌شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ماجرای نامه‌ای که به سازمان نظام دامپزشکی نوشته‌اید، چیست؟

طبق قانون، پایان خردادماه هر سال باید تعرفه‌های بخش خصوصی ابلاغ شود که متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد تاخیر‌های یک ساله در این حوزه بوده‌ایم. در حال حاضر شرایط کشور از لحاظ اقتصادی به سمتی می‌رود که همکاران برای ارائه خدمات بهینه‌ در حوزه دامپزشکی، نیازمند این هستند که تعرفه‌ها به موقع و متناسب با خدمات، ابلاغ شود. به همین‌منظور امسال فعالیت‌های خود را کمی زودتر شروع کردیم تا در برهه زمانی کنونی، مجددا درگیر تاخیر نشویم. تلاش ما این است که تمام رایزنی‌ها را از کانال‌های مختلف انجام دهیم تا این اتفاق زودتر بیفتد.

حکیم مهر: در بندی از نامه اشاره کردید که با پایان یافتن مهلت قانونی ابلاغ تعرفه‌ها توسط وزیر جهاد کشاورزی و در صورت عدم ابلاغ تعرفه‌ها، بر اساس افزایش نرخ تورم اعلامی مراجع ذیصلاح اقدام به تدوین تعرفه‌های بخش خصوصی در سال جاری خواهید نمود. آیا این کار، امکان‌پذیر است؟

اینکه تا چه حد امکان‌پذیر است، شاید در بندبند تعرفه نتوانیم این تغییر را ایجاد کنیم، اما واقعیت این است که از لحاظ قانونی، ۳۱ خرداد آخرین فرجه‌ای است که وزارتخانه می‌تواند طبق قانون تعرفه را ابلاغ کند. بعد از آن تاریخ، عدم ابلاغ و نبودن تعرفه تخلف بخش خصوصی نیست، بلکه تخلفی است از سوی وزارت جهاد کشاورزی که از وظایف خود در خصوص تعرفه عدول کرده است. در نتیجه ما هم به‌عنوان نماینده تشکل‌های بخش خصوصی و انجمن‌های صنفی کانون سراسری به نحوی مدافع حقوق همکاران هستیم. یا باید مانند هر سال صبر کنیم تا تعرفه‌ها ابلاغ شود که این منطقی نیست و متضرر می‌شویم. یا اینکه خودمان در خصوص برخی تعرفه‌ها که عمومیت دارد و به صورت عرف گرفته می‌شود، اقدام کنیم.

حکیم مهر:‌ فکر می‌کنید که بازخورد این تصمیم چه خواهد بود؟

قطعا در آینده نزدیک ۲ حالت بیشتر اتفاق نمی‌افتد؛ یا اینکه باید بحث ابلاغ تعرفه‌ها به تشکل‌ها داده شود، یا خود سازمان نظام با همکاری انجمن‌های صنفی و کانون سراسری، تعرفه را رسما ابلاغ کند و این پروسه تکراری اتفاق نیفتد. کمااینکه با آن تعرفه‌های نامتناسب، خیلی از مسائل مرتبط با دامپزشکی اصلا رخ نمی‌دهد.

واقعیت این است که پایان داستان تعرفه‌ها به نحوی مرتبط می‌شود با طرح‌های پیشگیری سازمان دامپزشکی، اما به علت نامتناسب بودن تعرفه‌ها، به تدریج در خیلی از استان‌ها علاقه‌ای به اجرای طرح‌های ملی وجود نخواهد داشت. در سالی هستیم که ازسوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است. تمام هم‌وغم وزارت جهاد کشاورزی و محتوای دستورالعمل‌های آن مبتنی‌بر افزایش تولید است، اما آیا همکاران دامپزشک و کلینیسین ما که در خط اول حفظ تمام آن سرمایه‌ها و افزایش تولید هستند، نباید در قبال خدماتی که به مجموعه جهاد کشاورزی و بهره‌برداران ارائه می‌دهند، تعرفه متناسب دریافت کنند؟ در حال حاضر متاسفانه تعرفه‌ها متناسب نیست. جای تاسف دارد که مثلا یک عمل بازکردن آبسه در کلینیک پزشک عمومی به اندازه بزرگترین و سخت‌ترین جراحی‌های حرفه دامپزشکی قیمت‌گذاری می‌شود. این تعرفه‌های نامتناسب یا همکاران را وادار می‌کند که تعرفه‌های خارج از ضوابط بگیرند یا اصلا علاقه‌ای به انجام آن پیدا نمی‌کنند.

حکیم مهر:‌ معضل تعرفه دامپزشکی چه زمانی حل خواهد شد؟

متاسفانه جوب دیگری که می‌خوریم این است که هر سال به ما می‌گویند تعرفه از روز اول بد بسته شده است و همچنان این روند بد بسته شدن در حال ادامه پیدا کردن است. بالاخره جایی باید قبول کنند که تعرفه بد بسته شده و آن را اصلاح کنند. اینکه هر سال به خاطر اینکه تعرفه بد بسته شده و از یک درصدی هم بیشتر نمی‌توانیم آن را افزایش دهیم، به تدریج باعث افزایش شکاف بین چیزی که ابلاغ می‌شود با آن چیزی است که اجرا می‌شود.

باید قبول کنیم که در این زمینه خیلی از همکاران و بهره‌برداران به توافق ضمنی رسیدند. معمولا در خدمات ارائه شده، شاید هزینه‌ای که از بهره‌بردار طلب می‌شود، در تعرفه نباشد اما خود او با توجه به شناختی که از حجم کاری ارائه شده دارد، با کمال میل هزینه را پرداخت می‌کند. متاسفانه این روند مشکل دارد و من نمی‌دانم که چه زمانی قرار است اصلاح شود؟

چرخه‌ای که در آن سازمان نظام دامپزشکی هر سال از تشکل‌ها استعلام می‌گیرد و نتیجه را به وزارتخانه می‌فرستد. مدت‌ها در آنجا می‌ماند و ما هرسال متضرر می‌شویم. هزینه‌های ما بالاتر می‌رود به گونه‌ای که در خیلی از موارد هزینه‌ها چند برابر شده است. هزینه نگهداری محل‌های ما اضافه شده و همه اینها تاثیر می‌گذارد. قطعا با این روندی که در بحث تعرفه‌ها و اختلاف عمیق آن با متناسب بودن آن با خدمات همکاران است، دیر یا زود بهداشت عمومی متضرر می‌شود. به علت عدم استقبال همکاران مثلا در طرح‌های ملی، شاهد شیوع بیماری‌های دامی می‌شویم و امکان بروز بیماری‌های مشترک وجود دارد. تعرفه فقط یک برداشت هزینه از دامدار نیست، بلکه حفظ سرمایه‌های دامی است که با این ارقام، امکان‌پذیر نیست.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
6
بخاطر اینکه صنف دامپزشکی صاحب نداره و دانشگاه ...... کیلویی دامپزشک تحویل جامعه میده که با ۵ هزار تومان دام و ویزیت میکنن!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
2
4
باید خدمات دولتی از دامپزشکی برچیده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
25سال قبل جمع شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
3
6
ببینیم شما و همکاران محترم دیگر که به شورای مرکزی نظام دامپزشکی کشور راه پیدا کردید در سالهای آتی چه اقدام مثمر ثمر و مثبتی انجام خواهید داد..!!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
2
4
احسنت. موفق باشید. اقدام مثبتی کردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
1
2
اقدام بسیاردرستی انجام دادیدامیدکه موفق ومویدباشید
سیدمجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
1
دولت به جز گرانی و هرج و مرج و بیکاری و ده ها مورد که باعث شده بیماران تا دم مرگ پیش برند و داروی با کیفیت و قیمت مناسب نتوانند بدست بیاورند قدم مثبتی برنداشته فقط وفقط مراقب ثروت اندوزی یک سری زیادی از پزشکان هست که به همه چیز نگاه می کنند به غیر از حرمت انسانیت در بیمارشان .
واما پزشکان دام پزشک . ما دامداران همگی اذعان داریم که واقعا جامعه دامپزشکی از جان و دل هزینه می کنه و به داد دام و دامدار می رسه و واقعا همیشه همه دامداران دعاگوی دامپزشکان هستند . درسته و میدانیم که دارو واقعا گرانه و این از خیانتهای دولت به صنعت کشاورزی و دامداری و طیورپروری هست و واقعا کار سخت یه جراحی در حد معمول بر روی یک گوساله را هیچ پزشکی غیر از دام پزشک نمیتونه انجام بده . اما جنابان دکترین دامپزشک بیایید بداد دامپرور و طیور دار و اینگونه افراد که سرمایه ای در حد معقول و معمول وارند هم برسید خیلی با نگاه کاسبانه به این انجام وظیفه معنوی خود نگاه نکنید ما واقعا میدونیم زحمت زیادی می کشید خدا اجر خالصانه به شما عنایت کند
منتظر ظهور
|
Germany
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
1
خرداد تمام شد ابلاغ کنی ..........؟
کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
3
هنوزتاآخرسال خیلی مونده
عجله نکنید
بفرض اعلام تعرفه هاچه کسی رعایت کند
اگرباافرادغیرمجازکه یکدهم می گیرندمانندماموران تلقیح و...برخوردبشودشایدفرجی بشود
یک سوال
آیاتابحال درایران باافرادغیرمجازکه درامردرمان دخالت می کنندبرخوردقانونی شده است حتی یک مورددرسطح کشور
متاسفانه نظام دامپزشکی هیچ امتیازی که برای جامعه دامپزشکی نداشته فقط یکسری ضوابط ومقررات دست وپاگیربردست وپای افرادقانونمندزده است
شعاردادن راحت است ولی عمل کردن چی
ماهیت ایجادنظام دامپزشکی اصلابرای هیچکس توجیه نشده
نه برای سازمان دامپزشکی وحتی برای هیات رئیسه نظام دامپزشکی.
بنظرم بایدیک دوره کارآموزی برای اعضای هیات مدیره نظام (چه درسطح کشوروچه درسطح استان )بگذارندکه درسایرنظام های شغلی مثل سلمانی بقالی وحتی کارگران ساختمانی بروندوبه وظایف خودشان آگاه شوندوفقط به تلف کردن وقتشان درجلسات اقدام نکنند
کوچکترین چیزهای پیش پاافتاده درپزشکی برای دامپزشکان نهایت آرزواست
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
1
دوستان بهتره خودشون تعرفه هارو سه برابر کنن همونطور که بنزین یک شبه سه برابر شد به اتفاق خیلی چیزای دیگه!!
دامپزشک خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
2
3
مگه مملکت صاحب نداره که خودتون ابلاغ کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
0
یکی زنگ بزنه به دکتر محمد زاده بگه خرداد که هیچ تیر هم تمام شده.
نظر شما
ادامه