کد خبر: ۵۷۹۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رییس شورای تامین دام کشور از افزایش سن و وزن جمعیت دام سبک کشور خبر داد و گفت: اکنون بیش از ۲۰ درصد جمعیت دام گوسفندی کشور پیر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «منصور پوریان» با بیان اینکه به دلیل بارندگی های مناسب و وجود علوفه با افزایش جمعیت دامی در کشور روبرو هستیم، افزود: وزن مناسب دام سبک نزدیک ۵۰ کیلوگرم با سن بین هفت تا هشت ماهگی است، اما اکنون بخشی از جمعیت گوسفندی کشور دارای وزن بین ۷۰ تا ۷۵ کیلوگرم و سن بیش از ۱۷ ماه است.

وی اظهارداشت: هر ساله دام پیر در کشورهای مختلف به مصارف صنعتی و یا صادرات می رسد اما در  کشور ما به دلیل ممنوعیت صادرات، این نوع دام روی دست تولیدکنندگان باقیمانده و هزینه های زیادی را برایشان دارد.

رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به اینکه دام پیر در کشور تقاضا ندارد، اضافه کرد: نگهداری دام پیر برای تولیدکنندگان هزینه های بالایی در زمینه تامین علوفه، واکسن  و دارو دارد.

وی تصریح کرد: البته شیوع ویروس کرونا در کاهش مصرف و شرایط بازار در این موضوع دخیل است به طوری که باعث باقیماندن دام روی دست تولیدکنندگان شده است، اما به منظور حمایت از صنعت دامی کشور باید دولت تدبیری برای این موضوع بیندیشد تا تولیدکنندگان بیش از این متضرر نشوند.

پوریان با اشاره به اینکه در کشور ما گوشت گوساله به مصارف صنعتی می رسد، گفت: صنایع به دنبال تامین گوشت گوسفندی برای تهیه غذا نیستند که همین امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان دام زنده سبک ایجاد کرده است.

رییس شورای تامین دام کشور افزود: طبق آمارها سال گذشته بیش از ۹۶۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید شد، همچنین نزدیک ۱۰ درصد نیاز کشور هر ساله از محل واردات تامین می شود.

وی بهترین راهکار را برای رفع مشکل پیری جمعیت دام سبک و سنگین کشور صادرات دانست و افزود: اکنون صادرات دام زنده با ممنوعیت روبرو است درحالی که وجود دام پیر کمکی به رفع مشکل نیاز ۱۰ درصدی کشور  از این محل نمی کند.

پوریان گفت: البته دام سنگین کشور نیز اکنون دارای سن بالا و وزن های بالای ۸۰۰ کیلوگرم تا یک تن است که دیگر تقاضای چندانی ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین طی جلساتی از معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور خواستار رفع ممنوعیت صادرات برای خروج دام پیر و سنگین وزن از کشور شده ایم که این موضوع در حال پیگیری است.

رییس شورای تامین دام کشور افزود: برای حفظ منافع  ملی کشور، در صورت رفع ممنوعیت صادرات دام زنده باید پروتکلی برای خروج دام پیر و سنگین وزن ایجاد  شود تا دام زنده بره به هر دلیلی از کشور خارج نشود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
1
بازهم قراره گوشت راگرانترکنید
دیگه این بازیها روشده
محمود
|
Canada
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
0
با سلام

بنده یک دامدار هستم وگرانی خوراک و نبود بازار خوب برای باعث شد بنده و خیلی از دامدارنی که میشناسم که هر کدام بالا هزار راس دام سنگین و سبک داشتن دامها رو بفروشم و دیگه دامی نگه نداریم

اگه همینطور پیش بره تا چند سال اینده دامداری ایران به کل از بین میره اگه صادرات باز نشه و فکری به حال دامدار نکنید باید چند سال اینده گوشت خر برزیلی و گوشت خوک چینی بخوریم بجای گوشت گاو و گوسفند ایرانی


خواهشمندم فکری به حال صادرات دام زنده بکنید دامداره برده دولت نیست که بخواد با ضرر دام تولید کنه اگه نمیگید هرکی نمیتونه بذاره از ایران بره ی فکری به حال دامدار بکنید مسولین محترم
نظر شما
ادامه