کد خبر: ۵۷۸۶۳

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۸ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در قالب 118 لاشه به‌دلیل لاغری و برخی بیماری‌ها امسال با نظارت این نهاد در کشتارگاه اراک از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» روز سه شنبه افزود: ۱۴ هزار و ۵۵ راس دام سبک و سنگین امسال در مرکز کشتارگاهی اراک کشتار شدند و ۴۳۰ هزار کیلوگرم گوشت قرمز از آن‌ها به دست آمد.

وی ادامه داد: کشتارگاه‌ها از حلقه های اصلی در زنجیره تولید غذای سالم هستند و رعایت موازین بهداشتی و رصد بیمارهای مشترک بین انسان و دام در سلامت محصولات تولیدی اهمیت حیاتی داشته و سلامت مردم را تضمین می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نبود کشتارگاه صنعتی دام در این استان را از جمله مشکلات استان دانست و گفت: کشتارگاه اراک با قدمت ۳۵ ساله پاسخگوی نیاز جمعیتی این شهرستان نیست و ساختار سنتی آن باید هرچه سریعتر مکانیزه و صنعتی شود.

شانقی خاطرنشان کرد: با وجود همه تلاش‌ها انجام اقدامات زیرساختی به‌دلیل سنتی بودن کشتارگاه اراک نتیجه مطلوب ندارد و باید برای نوسازی و ارتقای شاخص‌های بهداشتی با جایگزینی نظام صنعتی کشتارگاهی اقدام اساسی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: بهینه کردن خط کشتار بر اساس استاندارد های روز، ایجاد صنایع تبدیلی جانبی از جمله صنایع فرآوری پوست (تبدیل پوست به چرم)، احشام شکمی و فرآوری روده( تبدیل روده به نخ) و صنایع مربوط به فرآوری چربی های غیر خوراکی (تبدیل چربی به صابون) از جمله نیازهای صنعتی شدن کشتارگاه‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: احداث کشتارگاه صنعتی افزایش کیفیت گوشت، کاهش مخاطرات بهداشتی، ارتقا سطح بهداشتی جامعه، ایجاد شرایط مناسب بهداشتی برای کشتار دام در سراسر استان، به حداقل رساندن حمل و نقل دام به منظور کنترل و پایش موثرتر بیماری، تغییر نظام سنتی کشتار و تبدیل تجارت دام زنده به تجارت گوشت را به همراه دارد.

شانقی افزود: با توجه با مکاتبات انجام شده امید می‌رود به‌زودی جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد کشتارگاه صنعتی در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

 

نظر شما
ادامه