کد خبر: ۵۷۸۳۸
تعداد نظرات: ۷ نظر

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه دلایل علمی عدم خرید شیر از لبنیاتی‌های سنتی را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مهدی ظفری پور» با بیان اینکه به دلایل علمی خرید شیر از لبنیاتی‌های سنتی را قبول نداریم، گفت: شیر یک محیط خیلی خوب برای آلاینده‌ها است و خیلی زود دچار آلودگی می‌شود، لذا خرید آن از لبنیاتی‌های سنتی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

ظفری پور با بیان اینکه جوشاندن مستقیم شیر برای از بین بردن آلودگی‌های شیر راهکار خوبی است، گفت: با این وجود شیر جوشیده شده ارزش غذایی خیلی کمتری در مقایسه با شیر پاستوریزه دارد، چون در اثر جوشاندن شیر پروتئین‌ها و قند شیر شکسته می شود و همین موضوع ارزش غذایی آن را به شدت پایین می‌آورد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: شیر پاستوریزه هم ارزش غذایی بیشتری در مقایسه با شیر فله ای دارد و هم از سلامت بالاتری برخوردار است، لذا در انتخاب بین شیر پاستوریزه و فله ای به صراحت انتخاب شیر پاستوریزه ارجحیت دارد.

ظفری‌پور اضافه کرد: به خانواده‎‌ها توصیه می‌ شود از خرید شیر از لبنیاتی‌های سنتی صرف نظر کرده و تنها شیر پاستوریزه بخرند، اما اگر ناچار به خرید شیر فله ای شدند باید آن را به مدت پنج دقیقه پس از رسیدن به مرحله قُل خوردن (مرحله جوش) بجوشانند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه نظارت بر عرضه شیر خام در حوزه نظارتی دامپزشکی است، گفت: بار میکروبی شیر استان در 10 سال گذشته خیلی پایین آمده و شیر تولیدی در دامداریهای استان یک شیر سالم است، هر چند این شیر ممکن است در فرآیند حمل و نقل و جابجایی دچار آلودگی‌هایی شود که همین موضوع خرید شیر و فرآورده های لبنی پاستوریزه را توجیه‌پذیر می‌کند.

ظفری پور با اشاره به نظارت مستمر دامپزشکی بر کارخانه‌های خوراک دام، گفت: برای ارتقای سلامت شیر تولیدی در استان یک گام از دامداری‌ها پا را فراتر گذاشته‌ایم و روی خوراک دام هم نظارت داریم، چراکه به طور مثال اگر دامی نان کپک زده حاوی سم آفلاتوکسین مصرف کند، این سم در شیر دام وجود دارد و در صورت مصرف به انسان منتقل می‌شود.

 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
4
12
پروتئین که پخته میشه ظریب جذبش برای بدن افزایش پیدا می کنه.اگر این طور نبود الان همگی گوشتم باید خام می خوردیم. قند شیر هم یک دی ساکارید هست که از گلوکز و گالاکتوز تشکیل شده که در حررت دادن شاید به اجزای تشکیل دهنده تجزیه بشه و اگر حرارت زیاد باشد واکنش مایلارد رخ بدهد که شاید در این شرایط نامطلوب باشد. که معمولا هیچ کسی این چنین حرارتی به شیر نمی دهد.
پاستوریزاسیون 75 درجه 15 تا 21 ثانیه است در حالی که شیر هنگامی که می خواهد به نقطه قل زدن برسد دمای آن 93 تا 97 درجه است هنگامی که زیر گاز را خاموش می کنیم بلافاصله شیر به دمای 25 درجه که نمیرسد و حد اقل 3 تا 5 دقیقه در حجم کم زمان طول می کشد تا شیر سرد شود.بسته به هدفی که از حرارت دادن شیر داریم ( پنیرسازی و نوشیدن حرارت پاستوریزاسیون. تولید ماست 95 درجه به مدت 5 دقیقه) باید به آن حرارت بدهیم. الان 30 سال پیش نیست که بهورزها در روستاها می گفتن شیر را 20 دقیقه بجوشانیم دکترجان ناسلامتی شما اسم دکتر یدک می کشی.
لطفا حکیم جان در مطالبی که نشر می دهید کمی دقت فرمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
4
6
با سلام.
چجوریه خرید شیر کارخونه ای که پر از نگهدارنده ست و هرچی شیر خراب هست رو به کمک حرارت و نگهدارنده ها تولید و بسته بندی میکنن و میدن دست خلق ا.. و بهداشتم تایید میکنه ولی لبنیات سنتی ها رو رد میکنین؟من هرچی شیر کارخونه ای خریدم اکثرا شلاته شدن و بریدن ولی شیر سنتی سالهاشت مصرف میکنیم و قبولشم دارم و حتی یکبار هم مورد غیر بهداشتی ندیدم.
جز این نیست که بخاطر حمایت بی جا از محصولات کارخونه ای فقط علیه لبنیات سنتی دولت صف کشیده.مگه استاندارد چجوری به کارخونه ها میدن؟پول میریزن حساب دولت و استانداردشون اوکی میشه همونجور که ایزو رو میدن بهشون.بنده بعنوان یه دکتر اصلا محصولات کارخونه ای رو تایید نمیکنم.محصولات خراب با همت نگهدارنده ها تولید میشه و میرسه دست مصرف کننده ها.که همه شون سرطانزا هستن.
قدیما با همین روش سنتی ملت نه دکتر میرفته نه دارو میخوردن طول عمرشونم بیشتر بود ولی الان با وجود مصرف اینهمه نگهدارنده شدت بیماریها رفته بالا و طول عمر مردم هم خیلی اومده پایین.
موقع نظریه صادر کردن بفکر ملت باشید نه منافع شخصی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
با سلام دکتر جان اتفاقا بایستی گاهی هم به شیرهایی که هیچگاه به قول شما بریده نمیشن مشکوک بود فقط با اتکا به آزمایشات نظارتی شیر خام می توان نظر داد چون راحت میشه اسیدیته رو آورد پایین متاسفانه در لبنیاتی ها هیچ نظآرت آزمایشگاهی وجود نداره حداقل در کارخانجات شیر یکسری کنترل ها انجام میشه البته در هردو صورت نظارت های فنی لازمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
3
3
شما تشریف بیارید و با من برویم کارخانه تا 10 تا دلیل علمی را براتون نشون بدم که چرا علاقه ای به خرید شیر پاستوریزه ندارم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
1
1
دلایل علمی که گفتین همین بود فقط نگین دامپزشکین تو رو خدا بگین یک شهروند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
1
1
اره شیر پاستوریزه رو۱۰ روز جلوتر تاریخ میزنن وتوفروشگاهها هم بیشترمواقع وسط آفتاب دپو میکنن خیلی بهداشتی ترهست شما نگرانی ماده ۳۴ رواجراییش کن نظارتت روببربالا هم برای همکاران اشتغالزایی میشه هم لبنیات سنتیها هم دامداربدبخت درگیر انحصار کارخانه لبنیات نمیشه تیشه به ریشه دامداری زدین بااین مطالب نسنجیده حقا که حق دارن مردم دائم از مرغ هورمونی مطالب نشر میدن کمترگل بخودی بزنیم ونقش مون رودرست ایفاکنیم شما نظارتت روببربا لا برادر نظارت بهداشتی کارخانه روهم باهمون ماده ۱۹ داغان تایید میکنید
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
1
با جوشاندن شیر حدود ۴۰ درصد کلسیم آن ته‌ نشین و غیر قابل جذب می شود،
بیش از ۳۰ درصد بافت پروتیین در حال جوشاندن می شکند(این با هضم پروتئینی متفاوت است) و اسید‌های آمینه آسیب می بیند و پیوندهای (باندهای) و در اثر شکستن اسیدهای آمینه، گروه‌ های آمین در شیر تولید میشود.
گروه‌های آمین تولید شده با ازت پروتئین ترکیب شده و ماده سرطانزای «نیتروزامین» تولید میشود.
بر اثر جوشاندن ۵۰ تا ۹۰ درصد ویتامین ‌های محلول در آب مثل ویتامین ‌های گروه B از بین می ‌روند. حتما نقش ویتامینهای گروه B را در بدن بویژه دستگاه عصبی میدانید.
در اثر تبخیر آب حین جوشش غلظت شیر و به تبع آن درصد چربی افزایش یافته و یک لیتر شیر دیگر ۳ تا ۴ درصد چربی ندارد بلکه ۶ تا ٨ درصد بسته به زمان جوشش چربی خواهد داشت.
و چندین دلیل علمی دیگر.
این مطالب پایه علمی و تحقیقاتی دارند، میتوانید مطالعه و جستجو کنید.
به نظر میرسد این متن یک گزارش خبری است و در آن مجال طرح موضوع برای خوانندگان نبوده است و برای عموم طرح شده است نه اساتید گرامی مخاطب حکیم مهر.و البته خبر کاملا مبنای علمی دارد.
نظر شما
ادامه