کد خبر: ۵۷۸۱۴
 

احتمالاً برای شما به عنوان صاحب گربه ناراحت کننده است وقتی می بینید که حیوانتان از جوانی و شادابی فاصله گرفته و سالخورده شده و ممکن است به برخی مشکلات جسمانی مربوط به این دوره هم مبتلا شده باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، اگر چه بروز برخی مشکلات با پا به سن گذاشتن غیر قابل اجتناب می گردد اما شما با کمک دامپزشک می توانید به گربۀ خود کمک کنید تا زندگی راحت تری را پشت سر بگذارد. در اینجا برخی از بیماری های رایج در گربه های سالخورده را برای شما عنوان کرده ایم.

آرتروز یا التهاب مفاصل

دکتر  Arnold Plotnick معتقد است معمولاً در عکس برداری از 90 درصد گربه های بالای 12 سال نمونه هایی از بیماری آرتروز دیده می شود. اگر گربۀ شما دیگر تمایلی به بالا و پایین رفتن از پله ها یا پریدن از وسایل و مبلمان خانه نشان نمی دهد، در تمیز کردن موهای خود مشکل دارد، بیرون از جعبۀ خاکش کارش را انجام می دهد چون پریدن به درون آن برایش سخت است، احتمالاً علت آن بیماری آرتروز است. چنانچه هر کدام از این نشانه ها را در گربۀ خود دیدید با دامپزشک مشورت کنید.

سرطان

به اعتقاد دکتر  Heather Wilson استادیار انکولوژی در دانشکدۀ علوم دامپزشکی و دارویی دانشگاه  A & M تگزاس، 30 درصد از گربه های بالای 10 سال به سرطان مبتلا می گردند. یکی از رایج ترین سرطان ها در گربه ها لنفوسارکوم است. به محض اینکه متوجه یکی از علائم زیر شدید گربۀ خود را به نزد دامپزشک ببرید: بی اشتهایی یا از دست دادن بی دلیل وزن، ورم توده یا برآمدگی هایی که بزرگ تر شده اند، زخم هایی که خوب نمی شوند، خونریزی یا هر ترشحی از دهان، بینی یا مقعد، بوی غیرعادی بدن ، سطح انرژی پایین ، مشکل در بلع یا غذا خوردن، لنگ زدن بی علت که بهبود نمی یابد، مشکل در تنفس یا ادرار و مدفوع کردن.   

دندان درد 

آیا گربۀ شما در جویدن مشکل دارد و یا غذای خود را دهان می گذارد و بعد پس می اندازد؟ به احتمال زیاد حیوان شما دچار بیماری لثوی شده که از بیماری های شایع در گربه های سالخورده است. چنانچه دندان ها به طور مرتب مسواک نشوند و یا به طور حرفه ای و اصولی تمیز نشوند، در طول سالیان جرم و پلاک بر روی دندان ها تشکیل می شود. پاکیزه نگه داشتن و مراقبت از لثه و دندان حیوانتان بخش مهمی از حفظ سلامت او محسوب می شود.

ضعف بینایی 

آب مروارید، آب سیاه، و جدا شدگی شبکیه از جمله بیماری های مربوط به بینایی است که گربه های سالخورده را درگیر می سازد. در حیوانتان به دنبال نشانه هایی از قبیل تار شدن و شفاف نبودن یا سفید شدن چشم ، باز شدن یا گشاد شدن مردمک چشم، و البته خوردن به اشیاء و لوازم منزل باشید. بسته به وخامت و نوع بیماری، درمان با دارو کمک کننده است. آب مروارید با جراحی رفع می گردد اما از آنجائیکه گربه ها بیشتر به حس بویایی خود وابسته هستند، ضرورت ندارد. فقط به خاطر داشته باشید که اسباب و لوازم منزل را جابجا نکنید که آن وقت مدام سر گربۀ شما با آنها برخورد خواهد کرد!

فقدان شنوایی 

بله حتی در گربه ها هم با بالا رفتن سن، شنوایی دچار مشکل می گردد. شما نمی توانید سمعک یا ابزاری برای کمک به شنوایی برای او خریداری کنید اما همچنان قادر خواهید بود تا با او ارتباط برقرار سازید. اشارات دست را به او آموزش دهید، پاهایتان را بر روی زمین بکوبید تا لرزش را احساس کند و متوجه شود که در نزدیکی او هستید، یا ساعات دقیقی را برای غذادهی به او مقرر دارید تا متوجه شود که وقت غذا است .

پُر کاری تیروئید 

خوش اشتهایی و سطح انرژی بالا اگر چه به ظاهر علائم خوبی هستند اما در گربۀ سالخوردۀ شما می تواند نشانۀ بیماری پُر کاری تیروئید باشد. احتمال افزایش فشار خون نیز در گربه هایی که پر کاری تیروئید دارند وجود دارد که در صورت بی توجهی می تواند منجر به عارضۀ کلیوی یا بیماری قلبی گردد.

عارضۀ کلیوی  

عارضۀ کلیوی یکی از رایج ترین بیماری ها در میان گربه های سالخورده است که دامپزشکان با آن مواجه هستند. آزمایش های منظم مربوط به سالمندی که در سال های جوانی حیوانتان گرفته می شود با تشخیص زود هنگام از زوال و تباه شدن عملکرد کلیه ها پیشگیری می کند. اگر چه در بسیاری از موارد، از کار افتادن کلیه برگشت پذیر نیست اما رژیم درمانی، تزریق زیرجلدی، و برخی داروها و مکمل ها می تواند چندین ماه یا سال به حیات گربۀ شما بیافزاید.

 ترجمه: ندا ترابی
 
نظر شما
ادامه