کد خبر: ۵۷۷۹۱

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم شیوع احتمالی بیماری دامی لمپی‌اسکین وجود دارد و باید اقدامات پیشگیرانه لازم توسط دامداران در این خصوص صورت پذیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر محسن شانقی» اظهار کرد: لمپی‌اسکین از بیماری‌های مشترک انسان و دام نیست و گوساله‌ها و گاوهای شیرده بیشترین حساسیت را نسبت به آن دارند.

وی ادامه داد: لمپی‌اسکین از جمله بیماری‌های ویروسی واگیردار با ابتلای بالا در گاوها است که موجب کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و آسیب‌های پوستی در دام می‌شود و راه‌های انتقال این ویروس توسط نیش حشرات به ویژه پشه‌ها، تماس مستقیم دام آلوده با دام‌های سالم و جراحات جلدی است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی درباره علائم این بیماری بیان کرد: تب ۴۰ تا ۴۱ درجه سانتی‌گراد به مدت ۶ تا ۷۲ ساعت، آب ریزش از چشم‌ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، تورم غدد لنفاوی، ظهور برجستگی جلدی، عفونت ریه و مشکلات تنفسی، سرفه، التهاب و تورم در پاها، بین ۲ دست و عدم تمایل به راه رفتن از جمله علائم بیماری لمپی‌اسکین است.

شانقی واکسیناسیون دام‌ها، انجام ضدعفونی‌های دوره‌ای توسط دامداران را به‌منظور جلوگیری از ابتلاء دام‌ها به لمپی‌اسکین مهم برشمرد و گفت: خرید دام باید از مناطق فاقد آلودگی و با هماهنگی دامپزشکی استان صورت پذیرد.



نظر شما
ادامه