کد خبر: ۵۷۷۸۴

با تولد پنج راس گورخر ایرانی در مرکز تکثیر و پرورش شهرستان مهریز در ماه‌جاری جمعیت آنها به ۴۶ راس رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره محیط زیست مهریز، گورخرها در ۳۶ ماهگی بالغ می‌شوند و دوره بارداری ۱۲ ماهه دارند و اگر شرایط آب و هوایی منطقه و نیازهای زیستی گونه (آب، علوفه و امنیت) تأمین باشد هر سال قادر به زادآوری هستند.

۲ سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی با نام رایج سایت گوراب و سایت تنگچنار در مهریز وجود دارد که اولی در سال ۱۳۷۶ و دومی در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد.

این ۲ سایت در مسیر بزرگراه یزد- کرمان قرار دارد و تلفات جاده‌ای ناشی از بزرگراه، یکی از مهمترین تهدیدهای فراروی جمعیت این گونه جاوری به حساب می‌آید.

اتخاذ راهکارهای اجرایی برای ایمن سازی بزرگراه از قبیل نصب دوربین های کنترل سرعت، ایجاد زیرگذرهای مناسب، نصب تابلوهای هشدار دهنده، فنس کشی و ضروری است.

تنها جمعیت آهوی استان در همین منطقه زیست می‌کند و مشاهده توامان گورخر و آهوی ایرانی در دشت های این عرصه، صحنه‌های بی‌نظیری از زیبایی طبیعت را رقم زده است.

این در حالی است که حضور گسترده دام در این مناطق، منجر به کاهش سطح زیستگاهی حیوان شده و بیم آن می‌رود که سلامت و پویایی جمعیت را با محدودیت جدی مواجه سازد.

به استناد ماده ۲ ضوابط تعلیف احشام، رعایت تمامی ضوابط فنی و در نظر گرفتن فضای حیاتی جانوران وحشی و شرایط حفظ و تکثیر نسل آنها در طرحهای مرتعداری الزامی است

در حال حاضر حدود ۲۶ راس گورخر ایرانی در یکی از زیستگاه های ابرکوه تحت مراقبت قرار دارد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه