کد خبر: ۵۷۷۶۲

به دنبال شائبه های بوجود آمده در مصاحبه یکی از سخنگویان تشکل ها در خصوص اهداف کمیته ملی بهداشت دام، رییس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگوی اختصاصی با اگنا، سیاستهایی که قرار است کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام در صنعت دام و طیور اعمال نماید را تشریح نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، هفته ی گذشته سخنگوی یکی از تشکل ها با اعلام دو برابر بودن سرانه مصرف گوشت مرغ کشور در قیاس یا میانگین جهانی و از کاهش سرانه مصرف و همچنین افزایش دو برابری مصرف گوشت قرمز خبر داده بود که این خبر موجی از نگرانی ها را در جامعه مرغداران در خصوص اهداف کمیته ملی بهداشت دام به دنبال داشت. این اظهار نظر علامت سوال های بسیاری را برای دست اندرکاران دومین صنعت بزرگ کشور در بر داشت.

مطابق برنامه پنج ساله پنجم و ششم توسعه کشور برای تولید ۳ میلیون تن گوشت مرغ و سرانه مصرف ۳۲ کیلوگرم برنامه ریزی شده است.

با توجه به شائبه های بوجود آمده در مصاحبه یکی از مدیران تشکل ها در خصوص اهداف و سیاستهای کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام، رییس سازمان دامپزشکی ضمن شفاف سازی در این زمینه اعلام داشت: مرجع رسمی اظهار نظر در این خصوص رییس و یا دبیر این کمیته می باشند و مراجع اظهارنظرکننده ی دیگر نظرات کمیته نخواهد بود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگوی اختصاصی با اگنا در این خصوص گفت: با توجه به گلایه هایی که بعضی از تشکل ها و دست اندکاران صنعت طیور در رابطه با کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام داشتند، لازم دانستم که مطالبی را مطرح نمایم.

وی گفت: در برنامه ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور، یکی از محورهای عملیاتی ما، کاهش وابستگی به نهاده های وارداتی خوراک دام است که در این زمینه محورهای مشخصی داریم.

ممنوعیت خام فروشی

«دکتر ماکنعلی» اضافه کرد: یکی از این محورها ممنوعیت خام فروشی نهاده های وارداتی است . به این شکل که این نهاده ها را به تدریج وارد شبکه های کارخانه خوراک دام کشور خواهیم کرد و این کارخانه ها با تولید خوراک بر اساس استانداردهای بهداشتی و استانداردهای تغذیه ای تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور به واحدهای مرغداری مجاز حمل خواهند نمود و واحدهای پرورشی بجای اینکه نهاده ها را به صورت خام دریافت کنند، خوراک را به صورت آماده دریافت خواهند کرد

وی خاطر نشام کرد: در این رابطه حدود ۱۳% از هدر رفت ذرت کاهش می یابد و به تبع کارایی و ارزش غذایی این خوراک نسبت به خوراکی که مرغداران قبلا خودشون تهیه می کردند کاملا متفاوت خواهد بود. یعنی ضمن کاهش هزینه های تولید، درصد قابل توجهی هم از هدر رفت ذرت و نهاده ها کاهش پیدا می کند.

کاهش سن پرورش طیور گوشتی به ۳۷ روز

رییس کمیته ملی بهداشت دام کشور افزود: محور دوم در این کمیته بحث اجرای برنامه محدودیت سنی برای پرورش طیور گوشتی است اجرایی خواهد شد. در این زمینه بجای ۴۲ روز حداکثر زمان پرورش طیور گوشتی را ۳۷ روزه در نظر گرفتیم که باتوجه به ضریب تبدیل که از یک روزگی تا ۳۷ روزگی چیزی حدود یک و شش دهم می باشد که این ضریب با حذف۳۷ تا ۴۲ روزگی طبیعتا تفاوت معنی داری پیدا خواهد نمود و کاهش وابستگی به نهاده های وارداتی را به دنبال خواهد داشت.

بهبود سرانه مصرف

وی یاد آور شد: محور سوم، بهبود سرانه مصرف محصولات پروتئین حیوانی است. هم اکنون سرانه مصرف گوشت مرغ کشور که به ۳۲ کیلوگرم رسیده است، باید این سرانه مصرف مرغ را از ۳۲ کیلوگرم به ۳۰ کیلوگرم کاهش بدهیم.

وی خاطر نشان ساخت: با تفاوت هایی که با توجه به این ۳ محور ایجاد می شود حدود ۲۰% صرفه جویی در مصرف نهاده های دامی به وجود می آید و درواقع سرمایه حاصل از این صرفه جویی در زمینه توسعه آبزی پروری، توسعه پرواربندی و افزایش سرانه مصرف گوشت قرمز سرمایه گذاری خواهد شد که فاصله سرانه مصرف این اقلام را بهبود بخشیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بنابراین در برنامه ملی راهبردی تولید و بهداشت دام، به سمتی خواهیم رفت که هزینه های تولید برای تولیدکنندگان و همچنین وابستگی به نهاده های وارداتی دامی را کاهش دهیم.

وی یاد آور شد: تمام فعالیت هایی که در این زمینه انجام خواهیم داد با هماهنگی، همکاری و مشارکت بخش خصوصی انجام پذیر خواهد بود، بنابراین، در این تصمیم گیری ها، تولیدکنندگان و تشکل ها نقش کلیدی دارند

ماکنعلی در انتها یاد آور شد: امیدواریم با اجرای این برنامه ها بتوانیم ضمن ارتقای کیفی تولیداتمان، وابستگی به نهاده های دامی وارداتی را نیز به حداقل برسانیم و در حوزه های آبزی پروری و تولید گوشت قرمز فعالیت های گسترده تر و بهتری را انجام دهیم.

 

نظر شما
ادامه