کد خبر: ۵۷۷۵۳

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی رسانه ها با نشان دادن تصاویر حیات وحش کشورهای دیگر خواسته و یا ناخواسته سیاه نمایی کردند در صورتی بر اساس پایش های صورت گرفته در منطقه حفاظت شده خاییز حتی یک حیوان هم آسیب ندید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حسین کلانتری» عصر روز جمعه در نشست ستاد بحران  کهگیلویه و بویراحمدکه با موضوع آتش سوزی های اخیر برگزار شد، افزود: در سال های اخیر برخی آتش سوزی ها تا یکهزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های استان را از بین برده و حتی در برخی از این آتش سوزی‌ها اتفاقاتی افتاده که سلامت افراد هم به خطر افتاده است اما آسیب ندیدن یک اصله درخت هم  برای ما مهم است.  

وی بیان کرد: از ابتدای فصل گرما تاکنون بیش از  ۲۲۰ فقره آتش سوزی در کشور اتفاق افتاده که استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مهار آتش و آسیب کمتر عملکرد خوبی داشته است.

کلانتری با بیان این که امکانات در چنین مواقعی خیلی مهم است اظهار کرد: کل دمنده‌های آتش در استان تا سال ۹۸ به ۵۰ عدد نمی‌رسید که با پیگیری های  صورت گرفته تا پایان سال بیش از۳۰۰ دمنده وارد استان می‌کنیم.

 وی با بیان اینکه ۸۷ درصد از وسعت استان کهگیلویه و بویراحمد جنگل و مرتع است، افزود: کل تأسیسات، ابنیه، راه‌ها و جاده‌های استان ۱۳ درصد است که این موضوع مهار آتش سوزی و مراقبت از این مراتع و جنگل‌ها را دشوار کرده و باید تدابیر بهتری اندیشیده شود.
کلانتری در ادامه گفت: باید در عملیات مهار آتش سوزی‌ها وظایف مشخص باشد، اما در این عملیات آتش سوزی‌ها دیدیم که فرمانداران و مدیران ما پای کار بودند و از خسارت بیشتر به منابع طبیعی و حیات وحش جلوگیری کردند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد:بیش از ۲هزار و ۶۰۰ هکتار از مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمددر معرض آسیب است که می طلبد همه بطور عملیاتی پای کار باشند.

وی افزود: باید همه امکانات  مورد نیاز را تامین و پایگاه ثابت آتش سوزی‌ها را راه‌اندازی کنیم.

کلانتری گفت: استفاده از ظرفیت پهبادها و هوشمند سازی صیانت از جنگل‌ها یک برنامه و ضرورت است. توانمندسازی گروه‌های مردمی، دوست داران محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد نیز اهمیت دارد و بخشی از حفاظت جنگل‌ها را در اختیار آنها قرار دهیم.
کلانتری به موضوع اطلاع رسانی و آمار در هنگام بحران‌ها اشاره کرد و گفت: در آتش سوزی خائیز، ۴۰ هکتار از جنگل‌های ما دچار آسیب شد اما متأسفانه آمار های غیر واقعی در برخی رسانه اعلام شد.
وی افزود: فیلم جنگل های استرالیا را به دیل و خائیز ربط دادند. گوزن امریکای شمالی را به خائیز ربط دادند. بعد می گویند مسئولان در خواب هستند. ما می دانیم شاید از روی دلسوزی صحبت کردند، اما صحبت‌ها باید مطابق با واقعیت باشد.

 مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست  به کمبودهای این اداره کل در هنگام آتش سوزی‌ها اشاره کرد و گفت: ما به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم و متأسفانه مجوزی به ما برای جذب نیرو داده نشده است.
سید اسد الله هاشمی افزود: اداره کل محیط زیست از ۳۱۲ هزار هکتار مناطق حفاظت شده صیانت می‌کند که کل کارکنان این اداره کل ۱۶۰ نفر است و ۷۶ نفر از این تعداد محیط بان هستند.
وی بیان کرد هیچ حیوانی، پرنده و درنده‌ای در این آتش سوزی‌ها تلف نشده‌اند و متأسفانه فضای مجازی به شدت در این خصوص سیاه نمایی می‌کرد.
 
فرمانده تیپ ۴۸ فتح استان کهگیلویه و بویراحمدهم در این نشست گفت: نیرو های تیپ ۴۸ فتح ۲ باره کوه خائیز را مورد پایش قرار دادند و هر چه ما گشتیم، ندیدیم که یک حیوان، پرنده و یا درنده‌ای تلف شده باشد و در واقع هیچ آسیب جدی به جنگل‌ها و وحوش ما وارد نشده است.
سردارحسن حکمتیان عنصر هماهنگی را در هنگام چنین بحران‌هایی بسیار مهم دانست و افزو: ما در سال فقط چند ماه با آتش سوزی درگیر هستیم که لازم است با قرق‌بانان و محیط بانانی که از قبل آنها را مشخص کرده‌ایم به جنگ این آتش سوزی‌ها برویم.
  

نظر شما
ادامه