کد خبر: ۵۷۷۲۹

دامپزشکی در شهربابک گفت: گرمای بیش از حد استاندارد برای گاو‌های شیری و گوشتی تاثیر منفی بر تولید دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد مکی نیا» دامپزشک و مسئول روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: گرمای بیش از حد استاندارد تقریبا برای تمام حیوانات استرس‌زاست، اما این موضوع برای گاو‌هایی که قرار است شیر یا گوساله تولید کنند تاثیر منفی بیشتری دارد؛ به ویژه اگر این استرس حرارتی در دوران خشکی و قبل از زایمان باشد.

او افزود: روز‌های داغ تابستانی، ایام ایده‌آلی برای گاو‌های شیری نیست و کاهش بروز فحلی، کاهش باروری، افزایش کیست تخمدان، افزایش سقط جنین و مرگ زود رس جنین، افزایش فاصله گذاری گوساله آوری به علت افزایش زمان برگشت رحم به حالت طبیعی، کاهش تولید شیر و... از جمله تاثیرات استرس گرمایی در گاو‌های شیری است.

مکی نیا با اشاره به اینکه استرس گرمایی بر روی گوساله داخل رحم مادر تاثیر گذار است، ادامه داد: گوساله‌های حاصل از مادران با استرس حرارتی، هم وزن کمتری دارند و هم قدشان کوتاه‌تر است.

او تصریح کرد: گوساله‌های متولد شده از مادران بدون استرس گرمایی، به دلیل جذب ایمونوگلبولین بالاتر، عملکرد بهتری در سیستم ایمنی خود داشتند.

مکی نیا در پایان گفت: دادن خوراک تازه و با کیفیت بالا، افزایش میزان دفعات خوراک دهی با مقادیر کم در ساعات خنک روز، طراحی سایه بان و بهسازی ساختمان گاوداری، استفاده از فن و مه پاش، در دسترس بودن آب خنک و تازه، افزودن مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی و همچنین کاهش زمان انتظار قبل از شیردوشی از جمله اقدامات برای پیشگیری و کاهش استرس گرمایی در گاوداری را می‌توان نام برد.

 

نظر شما
ادامه