کد خبر: ۵۷۶۹۳

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: علت مرگ ماهیان سد گلابر در شهرستان ایجرود مشخص شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از موج رسا، «دکتر محمدباقر حاج کاظمی» با اشاره به مرگ ماهیان سد گلابر، اظهار کرد: نظارت بر بهداشت مراکز پرورش ماهی های زینتی و پرورشی در حوزه دامپزشکی است و دامپزشکی استان زنجان مرتباً نظارتهای لازم را از زمان تامین تخم چشم زده تا مرحله صید و بعد از آن تا مرحله عرضه را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به تراکم بالای ماهی در سد گلابر، ابراز کرد: در سد گلابر انواع مختلف ماهی‌های وحشی و اهلی در سنین مختلف و با تراکم بالا در کنار هم وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تراکم بالای ماهی خودش نوعی استرس است که ادامه حیات را برای ماهی ها مشکل می سازد، تصریح کرد: در سد گلابر ممکن است علت مرگ ماهی‌ها وجود بیماری و عفونت های خاص نباشد اما اگر در همان‌جا به دلیل تراکم بالا کمبود اکسیژن  و سایر شرایط تنش زا وجود داشته و ماهی‌ها دچار مشکل کند.

وی بیان کرد: در این شرایط یکی از اتفاقاتی که می‌افتد میکروب‌ها و عواملی که در حالت عادی بیماری زا نیستند بر سیستم های دفاعی ماهی ها غلبه می کنند.

حاج کاظمی بیان کرد: زمانی که سیستم ایمنی ماهی ضعیف می‌شود عوامل انگلی، میکروبی و قارچ های فرصت‌طلب که در داخل بدن ماهی و سطح بدن ماهی وجود دارند و در زمان معمولی مشکلی برای ماهی ندارند اما فرصت پیدا می‌کنند تا ماهی را از پا دربیاورند.

وی خاطرنشان کرد: طبق آخرین آزمایشات انجام شده برخی عوامل باکتریایی، قارچی و انگلی از ماهیان تلف شده جدا شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه ممکن است که در این شرایط غذای مورد نیاز این حجم از ماهیان در آن محیط وجود نداشته باشد، افزود: یکی دیگر از علل مرگ ماهی‌های سد گلابر بیماری‌های انگلی داخلی و خارجی می‌تواند باشد.

وی  ابراز کرد: یکی از شرایط استرسی دراین فصل این است که سیل و بارندگی های مقطعی مقدار گل‌ولای بالایی را وارد سد می کند.

حاج کاظمی با بیان اینکه ورود گل‌ولای به سد باعث رسوب روی آب‌شش‌های ماهی و خفگی آن می‌شود، تصریح کرد: عواملی که می‌تواند موجب مرگ ماهی‌های سد گلابر شده باشد استرس‌ها، انگل‌ها، عفونت‌ها و تغییر شرایط فیزیکی و شیمیایی آب است.

حاج کاظمی  ادامه داد: مشکل تلفات در این سد در مقاطع مختلف تنش زا به صورت دوره ای ایجاد می شود و ما پیشنهاد داده ایم که صید ماهیان درشت در دستور کار قرار گیرد. 

 
نظر شما
ادامه