کد خبر: ۵۷۶۶۸

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: صدها قطعه ماهی کپور در سد خاکی گلابر شهرستان ایجرود واقع در استان زنجان، تلف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی مرشدی» روز یکشنبه افزود: تلفات ماهی در این سد خاکی از حدود سه هفته گذشته آغاز شده و میزان آن به تدریج افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: نمونه گیری زیستی از ماهیان تلف شده توسط کارشناسان محیط زیست صورت گرفت و مشخص شد که ماهیان به بیماری انگلی، باکتریایی و قارچی، مبتلا هستند و بررسی های صورت گرفته از سوی محیط زیست نشان داد که تلف شدن این آبزیان منشاء انسانی ندارد.

مرشدی به آزمایشات مربوط به آب این سد اشاره کرد و ادامه داد: نمونه برداری از آب این سد تحت شرایط استریل به منظور بررسی میکروب آب و همچنین بررسی عناصر موجود در آب به لحاظ PH میزان اسید یا قلیایی بودن آب، TDS میزان مواد جامد حل شده در آب، EC  هدایت الکتریکی آب که نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آن است و DO اکسیژن محلول در آب صورت گرفت اما مشکلی مشاهده نشد.

وی تصریح کرد: هرچند به دلیل تخم ریزی، فصل ممنوعه برای صید ماهی است اما باید از صید و مصرف این ماهیان به دلیل احتمال انتقال بیماری و ایجاد مسمومیت غذایی اجتناب شود.

مرشدی اظهار داشت: ماهیان بومی منطقه از قبیل زردپر و ماهیان رها شده از سوی شیلات همچون فیتوفاگ و بیگ هد و آمور در این سد خاکی وجود دارد اما در زمان حاضر تلفات مربوط به کپور ماهی است.

وی افزود: با توجه به وسعت سد، هنوز آمار دقیقی از میزان تلفات و خسارات در دست نیست و در واقع میزان مرگ و میر ماهیان این سد پس از جمع آوری لاشه ها، توسط دستگاه ذیربط، تخمین زده خواهد شد.
مرشدی تاکید کرد: پس از جمع آوری و آهک پاشی و ضد عفونی کردن لاشه ها، نسبت به معدوم سازی و دفن بهداشتی، اقدام خواهد شد و به منظور انجام این کار، کارگروهی تشکیل می شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: علت هایی چون تراکم بالای ماهیان در یک نقطه به خاطر فصل تخم ریزی و همچنین ورود سیلاب‌های فصلی که موجب گل آلودگی آب و به هم خوردن لایه بندی آب و کاهش اکسیژن، خودپالایی نیز می تواند مزید برعلت این مرگ و میرها باشد.

مرشدی افزود: در حال حاضر تعدادی از لاشه ها در مرکز و همچنین اطراف آب سد گلابر، مشاهده می شود و برخی پرندگان بومی نیز از آنها تغذیه می کنند که باید اقدامات رفع آلودگی و جمع آوری لاشه ها از سوی ادارات شیلات و دامپزشکی و سازمان آب صورت گیرد.

وی تصریح کرد: به خاطر تلفات زیاد ماهی در این سد خاکی، در سطح شهرستان ایجرود جلساتی طی ۲ روز آتی به منظور بررسی بیشتر و جامع تر از سوی محیط زیست با نمایندگان اداره های مرتبط از جمله شیلات، جهاد کشاورزی، امور آب، دامپزشکی و فرمانداری، تشکیل خواهد شد.

اردیبهشت ماه پارسال (۹۸) نیز صدها قطعه از ماهیان کپور در سد خاکی گلابر شهرستان ایجرود که در کیلومتر ۳۵ مسیر ارتباطی زنجان - بیجار، واقع است، تلف شدند.

 

نظر شما
ادامه