کد خبر: ۵۷۶۶۲

دولت چین برای خرید و فروش و مصرف گوشت حیوانات وحشی ممنوعیت موقت اعلام کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از 55 آنلاین، خبرها از چین حکایت از آن دارد که پس از پیشنهاد قانونی مبنی بر اینکه سگ ها از دسته بندی حیوانات مزرعه خارج شده و در دسته حیوانات همدم انسان قرار گیرند، امکان اینکه خوردن گوشت سگ در این کشور ممنوع شود وجود دارد.

وزیر کشاورزی و امور روستایی چین خواهان «تغییر برخی سنت های قدیمی در مورد سگ ها در کشور شده و تاکید داشته که آن ها حیواناتی همدم، نجات دهنده و خدمت رسان هستند».

این تحرکات کمتر از یک ماه پیش از فستیوال جنجالی گوشت سگ یولین (Yulin) رخ می دهد که در جریان آن هزاران سگ با قساوت تمام قصابی شده و در روزهای ورود به تابستان خورده می شوند. در تازه ترین نسه از دستورالعمل منابع ژنتیک احشام و ماکیان وزارت کشاورزی چین که در روزهای اخیر منتشر شده، دیگر سگ در زمره احشام و ماکیان قرار نمی گیرد. بر اساس این دستورالعمل، از این پس تنها تولید مثل، پرورش، خرید و فروش و حمل و نقل این حیوانات با هدف تجاری در چین امکان پذیر خواهد بود. این بدان معناست که از کشته شدن سالانه بیش از ۱۰ میلیون قلاده سگ در چین برای گوشتشان جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت کشاورزی چین اذعان داشته که سگ ها قرن هاست در این کشور اهلی شده و رابطه بسیاری نزدیکی با انسان داشته اند. وی در مصاحبه با خبرنگاران در این باره چنین گفته است :«با گذشت زمان، درک انسان ها از تمدن و عادات غذایی همواره در حال تغییر بوده است. برخی از سنت های قدیمی در مورد سگ ها نیز تغییر کرده است». عبارت «سنت های قدیمی» همواره به عنوان یک توضیح و بهانه برای وجود فستیوال سالانه گوشت سگ یولین در چین به کار گرفته شده است.

فستیوال یولین یک فسیتوال سالانه است که برای صدها سال در استان گوانکسی، چین برگزار می شده است. با این وجود تا ۳۰ سال پیش فعالیت های این فستیوال تبلیغ نمی شد اما رفته رفته تبلیغ در مورد این فستیوال در ابتدا توسط پرورش دهندگان سگ و در ادامه توسط دولت محلی یولین برای توسعه توریسم آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه داشته است. با این وجود شهرت این فستیوال در خارج از چین از سال ۲۰۰۹ آغاز شد که با واکنش و اعتراض گسترده رسانه ها و محافظان حقوق حیوانات همراه شد. بدین ترتیب دولت مرکزی تحت فشار وادار به متوقف کردن تبلیغ در مورد این فستیوال شد.

در این فستیوال که یکی از جنجالی ترین فستیوال های جهان است، هزاران سگ کشته شده، پوستشان کنده شده و با مشعل کباب می شوند تا برای خوردن شدن توسط مردم محلی آماده گردند. علاقه به گوشت سگ در چین چنان شایع است که برخی دست به دزدیدن سگ های خانگی دیگران زده و به شکار سگ های ولگرد در کوچه و خیابان می پردازند.

سخنگوی وزارت کشاورزی و امور روستایی چین اعلام کرده که بر سر دسته بندی نکردن سگ ها در دسته احشام توافق و اجماع بین المللی وجود داشت هو در آینده سیاست های جدید بیشتری در مورد سگ ها اعلام خواهد شد. با شیوع ویروس کرونا، در دو شهر شنژن و ژوهای در چین خوردن گوشت سگ ممنوع اعلام شده بود و در اواخر فوریه گذشته نیز دولت چین برای خرید و فروش و مصرف گوشت حیوانات وحشی ممنوعیت موقت اعلام کرد.







نظر شما
ادامه