کد خبر: ۵۷۶۳۴

حمله گرگ به باغداران روستای اردجین خرم‌دره خبرساز شد.

طبیعت همواره پناهگاهی امن برای انسان و حیوان بوده و هر وقت کاری به کار آن نداشتیم راه خود را رفته و هرگاه سر به سرش گذاشته‌ایم، به خشم آمده است. فرهنگ اسلامی، طبیعت را گهواره و زمینه‌ساز پرورش و کمال انسان می‌داند، از این رو، با هر کس که به این عامل، آسیب و زیان رساند و آن را برای رشد بشر ناامن سازد، مقابله می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، نظام طبیعت بر اساس حکمت آفریده شده و همه عناصر آن از ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا آدمی در پرتو آن‌ها از مادیت به معنویت برسد و دنیا و آخرت را به شایستگی در خود به کمال برساند. دخالت انسان در طبیعت دندان حیوانات را تیزتر می‌کند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که طی سالیان اخیر نگرانی دوستداران محیط زیست را برنگیخته، موضوع دستکاری انسان در طبیعت است که این امر گاهی در قامت سیل، گاهی در لباس فرسایش خاک، گاهی در قالب گرمایش زمین و گاهی نیز در لباس تعارض انسان با حیوان خود را نشان می‌دهد.

دخالت انسان در طبیعت که شکار بی‌رویه نیز یکی از مصادیق آن است، رفتار جانوران را تغییر داده و در اثر تخریبی که در محیط زیست روی می‌دهد، برخی از جانوران از بین می‌روند و آن‌هایی هم که باقی می‌مانند صدمات جدی می‌بینند و برخی نیز دندان‌شان را به روی انسان‌ها تیز می‌کنند که کم و بیش شاهد اخبارهای متنوعی در این زمینه هستیم که طی روزهای اخیر حمله گرگ‌ها به باغداران روستای اردجین خرم‌دره خبرساز شد.

در همین رابطه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرم‌دره ضمن تایید این خبر، می‌گوید: گرگ در باغات روستای اردجین سه باغ‌دار را زخمی و راهی بیمارستان کردند.

توکل سلیمانی یادآور می‌شود: در حال حاضر در فصل زاد و ولد جانوران وحشی قرار داریم و این تعارضات گریزناپذیر است، لذا به باغداران توصیه می‌شود احتیاط لازم را داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: طی بررسی‌هایی که از روستا در زمینه این اتفاق توسط کارشناسان محیط زیست صورت گرفت به احتمال زیاد شبه کرگ یا گرگاس به باغداران حمله کرده است.

گرگاس و یا سگ گرگ حیوانی است که بیشتر شبیه به گرگ است و از جفت‌گیری گرگ نر و سگ‌های ماده بوجود می‌آید که نشانه‌های ظاهری‌اش قد بلند، استخوان‌بندی طویل و درشت، پوزه بزرگ‌تر از سگ و گوش‌های دراز و برخلاف سگ دم عقربی ندارد و دمش تقریبا عمود بر زمین است. رنگ این حیوان غالبا به رنگ گرگ ایرانی است و خصوصیات رفتاری گرگاس می‌تواند از پدر خود که یک گرگ است بسیار خشن‌تر و بی‌رحمانه‌تر باشد که خوی درندگی یک گوشت‌خوار بیشتر از گرگ در گرگاس قابل مشاهده است.

از آنجایی که مادر گرگاس یک سگ است خصوصیات یک سگ نیز به طور مستقیم به گرگاس منتقل می‌شود و از همین جهت که سگ‌ها نزدیک انسان زندگی می کنند. گرگاس نیز به جهت پیروی از این غریزه به انسان‌ها نزدیک می‌شود و در این حین، گرگاس شخصیت درندگی و خشونت گرگ را نیز به همراه دارد و زمان روبه‌رو شدن با انسان به ناچار و از روی پیروی از غریزه، حمله و درندگی که از پدرش که یک گرگ است به ارث برده به انسان حمله می‌کند. معمولا نوع حمله گرگاس به انسان به صورت تعقیب مشهود (نه مخفی) صورت می‌گیرد و سعی دارد انسان را خسته کند و سپس حمله ور شود.

به دلیل حمل ژن خاص سگ‌ها در گرگاس، بوی مخصوص بدن سگ‌ها در این حیوان وحشی نیز وجود دارد، این حیوان از اجتماع گرگ‌ها طرد می‌شوند و به همین علت بیشتر به محل زندگی انسان‌ها مخصوصا در مناطق روستایی نزدیک می‌شود و به دلیل داشتن مشترکات زیاد با سگ‌ها معمولا سگ‌های گله و نگهبان به گرگاس واکنش خاصی نشان نمی‌دهند.

 
نظر شما
ادامه