کد خبر: ۵۷۶۳۳

شیوع کرونا و کمبود نیروی انسانی در کشتارگاه ها و واحدهای فرآوری مرغ در «مریلند» و «دلاویر» آمریکا منجر به نابودی نزدیک به ۲ میلیون مرغ می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، در ماه های گذشته تصاویری از معدوم سازی جوجه های یکروزه گوشتی در یکی از واحدهای جنوب کشور در شبکه های مجازی منتشر و به طور غیر منتظره ای ترند شد.

علیرغم توضیح فنی بسیاری از کارشناسان و معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در آخر این تولیدکنندگان بودند که مقصر اصلی این موضوع شناخته شدند.

بسیاری از رسانه ها در آن برحه زمانی شروع به انتقاد از بخش تولید کشور و زیر سوال بردن تولیدکنندگان کردند و سخنی از مقصران اصلی این موضوع که پشت پرده بودند به میان نیامد و دستان پشت پرده به منافع خود رسیدند و آبروی تولید کشور در سالی که جهش تولید نامیده شده بود، برده شد.

حال موضوعی مشابه در بخش پرورش مرغ ایالات متحده آمریکا به طرز فجیع تری شکل گرفته است. این آمار در قیاس با میزان خسارات وارده به صنعت مرغداری ایران اصلا قابل قیاس نیست. قرار است 2 میلیون مرغ آماده کشتار در این کشور معدوم شوند، درست در همسایگی پایتخت، شبه جزیره «دلماروا» که تاثیر زیادی در اقتصاد آن ناحیه خواهد آورد.

میزان این خسارت برابر با 4300 تن گوشت مرغ (برابر با یک پنجم میزان تولید ایران) و ارزش آن چیزی بالغ بر 7.1 میلیون دلار ( با قیمت هر کیلو 1.27 دلار به قیمت ماه آوریل 2020) خواهد بود.

کرونا و خانه نشینی کارگران

اسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به اینکه بدلیل شیوع کرونا و خانه نشینی بسیاری از کارگران واحد های پرورش مرغ، کشتارگاه و واحدهای سورتینگ و بسته بندی مرغ اعلام داشته در شبه جزیره دلماروا اوضاع بسیار بحرانی است.

در این گزارش آمده است که کشتارگاه ها و واحد های فراوری مرغ قادر نیستند که مرغ های آماده کشتار را پردازش کنند و این مرغ ها چندین هفته است که کشتار و قطعه بندی نشده و در سالن های پرورش رها شده اند.

این گزارش را گروه تجاری صنعت طیور «دلماروا» که صاحب زنجیره ی تولید گوشت مرغ در شبه جزیره ای به همین نام است منتشر کرده است و در آن اعلام داشته است: تمام مزارع طیور در شبه جزیره دلماروا با کاهش میزان کارگران دست و پنجه نرم می کنند و دلیل این مساله ابتلای کارگران به بیماری کروناویروس و پیروی آنان از توصیه های بهداشتی به در خانه ماندن می باشد.

شایان ذکر است شبه جزیره دلماروا در شرق ایالات متحده امریکا و در نزدیکی واشنگتن قرار دارد و بخشی از گوشت مرغ پایتخت را تامین می کند که شامل دلاویر، مریلند و ویرجینیا می باشد.

اجرای طرح «کاهش جمعیت» در مرغداری ها 

این گروه تجاری در گزارش خود اعلام کرده است که یکی از شرکتهای زیر مجموعه که نخواست نامش فاش شود نخستین شرکتی است که اقدامی را تحت عنوان «کاهش جمعیت» را در مزارع پرورشی خود انجام داده است. به این صورت که مرغ ها به روشی تعیین شده معدوم می شوند

این گروه تجاری در ادامه گزارش خود اعلام داشته است: شرکت فوق الذکر قادر به یافتن گزینه های جایگزین دیگر منجمله اینکه به یک شرکت دیگر اجازه دهد تا مرغ ها را جمع آوری و کشتار کنند نیست. این گزینه مطابق با پروتکل های بهداشتی دامپزشکی در امریکا نیست و به منظور اطمینان از عدم انتشار بیماری های عفونی طیور، روش امحای صورت گرفته توسط این واحد به تایید انجمن دامپزشکی آمریکا رسیده است.

فعالان حیوانات نگرانی هایی را در این زمینه مطرح می کنند و اعلام می دارند استفاده از اقدامات طراحی شده برای امحای طیور که با هدف کنترل آنفولانزای پرندگان در پرندگان سالم انجام می شود، از نظر آنان کاری کاملا غیر انسانی است.

عدم دامن زدن مطبوعات و رسانه های ایالات متحده به این فاجعه و حمایت از صنعت مرغداری این کشور، پیروی از پروتکل های بهداشتی توسط انجمن دامپزشکی این کشور و حفظ امنیت غذایی و زنجیره ی تامین نکته قابل توجه در این گزارش منتشر شده می باشد که بسیاری از دوستان باید از این امر درس بگیرند.

قطعا سیستم بیمه هم در این بین از صنعت مرغداری حمایت خواهد نمود و مرغدار با کمترین دغدغه ای به کار خود ادامه خواهد داد، حلقه ای گم شده در صنعت پرورش طیور کشور که سالیان زیادی است با اینکه وجود دارد ولی در مواقع اضطرار به نفع مرغدار به نحو شایسته عمل نمی کنند.

 
نظر شما
ادامه