کد خبر: ۵۷۶۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

اين بيماري در كليه نقاط ايران گزارش شده است و بيشتر با شروع فصول گرم كه فعاليت كنه ها افزايش مي يابد، ديده مي شود. این بیماری در آغل و جايگاه هاي سنتي كه داراي خلل و فرج زياد می باشند و امكان سمپاشي و ضدعفونی مناسب در آن ها وجود ندارد بیشتر دیده می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر زارع» اظهار داشت: اين بيماري در این مناطق به نام زردي معروف است و نوعی بيماري انگلي خوني است و به عنوان بيماري مشترك بين انسان و دام تلقي نمي شود. ولي بعلت تغييراتي كه در گوشت ايجاد مي كند ،گوشت دام هاي آلوده غير قابل مصرف مي باشد .اين بيماري بيشتر در گاو ديده مي شود و گاوهاي اصيل نسبت به گاوهاي بومي حساسيت بيشتري دارند. بيماري در گوسفند و بز هم ديده ميشود و بيشتر در فصول گرم كه فعاليت كنه ها زياد است مشاهده می گردد .

وی افزود: عمده ترين روش پيشگيري از اين بيماري رعايت بهداشت، استفاده از محل نگهداري مناسب برای دام و سمپاشي اماكن دامي و يا شعله دادن آنها و مبارزه با كنه ها ميباشد. جمع آ وري كود و فضولات و پوشاندن آنها و حمل مرتب به خارج از جايگاه، جمع آوري و خارج ساختن كاه و كلش و خوراك باقي مانده نيز اهميت دارد.

در ضمن جايگاه هر چه نور بيشتري داشته باشد آلودگي كمتر است، سمپاشي مرتب جايگاه دام با سموم ضد كنه در فصول و زمان هاي مناسب اهميت زيادي در پيش گيري از این بیماری دارد.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
0
متن، عینا از سایت کپی شده است، لطفا کمی خلاقیت و مطالعه
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
1
سلام
متاسفانه روش تولید واکسن تیلریوز گاوی همون هست که دهه های قبل دکتر فشارکی عزیز زحمتش رو کشیدن و در طی این سال ها هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده.
متاسفانه بحث تولید واکسن تیلریوز گوسفندی در ایران وجود نداره در حالیکه هر ساله خسارات خیلی زیادی به این صنعت وارد میشه. دلیلش چیه نمیدونم.
از طرفی استفاده غیراصولی از سموم جهت کنترل کنه به عنوان ناقل بیماری، هم که خودش حدیث مفصلی داره.
یکی از بیماری هایی که محجور مونده و هیچ کس براش هیچ کاری نمیکنه و در ایران خسارات وحشتناکی هر ساله به صنعت دام وارد میکنه.
دوستان سازمان دام
پزشکی و موسسه رازی لطفا بفکر دامدار باشین و برای حل این مشکلشون راه حلی پیدا کنید.
مسیر مسیر درستی نیست!!!
ممنونم
نظر شما
ادامه