کد خبر: ۵۷۶۲۰

اهالی روستای باغلق در شهرستان مرزی راز و جرگلان، پنج قلاده توله شغال را، که از مادر خود دور افتاده بودند، برای مراقبت به ماموران محیط زیست خراسان شمالی تحویل دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، چهارشنبه با بیان این مطلب اظهار داشت: روستاییان دوستدار محیط زیست، یکی دو روز این توله ها را زیر نظر داشته و وقتی دریافتند که از شغال مادر خبری نیست، آنها را به خانه برده و پس از ۲ روز مراقبت، به ماموران محیط زیست سپردند.

«مهدی اله پور» افزود: روستاییان مهربان در این ۲ روز، توله های شغال را با شیر دام اهلی،  تغذیه کرده بودند.

وی گفت: قرار است این توله های شغال، به یکی از دوستداران محیط زیست سپرده شوند تا پنج، ۶ ماه از آنان مراقبت کند و پس از رسیدن آنها به سن بلوغ، برای رهاسازی آنها در طبیعت مناطق حفاظت شده و یا پارک های ملی زیر مدیریت این اداره کل تصمیم گیری شود.

اله پور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه توله ها از شیر مادر تغذیه نمی شوند، به طور قطع به لحاظ جسمی ضعیف تر از سایر همسالان خود هستند و ممکن است قابلیت رهاسازی در طبیعت را پیدا نکنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: در صورتی که کارشناسان این حیوانات را قابل رهاسازی در طبیعت ندانند، به باغ وحش تحویل خواهند شد.

در هفته اخیر، دوستداران محیط زیست در شهرستان شیروان نیز ۲ راس بره‌میش وحشی نابالغ و پنج بهله جوجه آسیب پذیر سارگپه را به اداره حفاظت محیط زیست تحویل داده بودند.

خراسان شمالی دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور است.

برخی از این گونه های جانوری نظیر یوزپلنگ آسیایی، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ است با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

 
نظر شما
ادامه