کد خبر: ۵۷۶۰

حکیم مهر - مدیر کل مرکز تشخیص و آزمایشگاه غذا و داروی سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به توسعه کمی و کیفی آزمایشگاه‌های استان‌ها، پایش مستمر مواد غذایی در سراسر کشور به صورت مستمر صورت می گیرد.
'سیاوش نیازی' افزود: با برنامه واگذاری فعالیت های تشخیصی، برای نخستین بار در سال گذشته پایش باقی مانده ها در ماهیان سردابی و شیر خام را در استان‌ها اجرایی کردیم.
وی ادامه داد: با توجه پیشرفت آزمایشگاه های استان ها در ارتباط با آزمون های مختلف، سازمان دامپزشکی کشور به مرور فعالیت‌هایی که اکنون مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی انجام می دهد را به عهده استان‌ها خواهد گذاشت.
به گفته مدیر کل مرکز تشخیص و آزمایشگاه غذا و داروی سازمان دامپزشکی کشور، در این راستا در سال گذشته برنامه پایش باقی‌مانده‌ها در شیر خام را دراختیار استان خراسان رضوی قرار دادیم و نمونه های مورد بررسی به این استان ارسال شد.
نیازی اظهار داشت: در حال حاضر آزمایشگاه استان خراسان رضوی بسیاری از روش هایی که نیاز است در خصوص این اقدام انجام شود را ستاد کرده و در حال انجام آزمایش های مربوطه است.
وی ادامه داد: در سال جاری آزمایشگاه مواد غذایی قزوین نیز دستگاه هایی خریداری و نصب کرده و بنا است که بخشی از برنامه های پایش باقی مانده در سال مربوط به سال 90 در استان قزوین انجام شود.
به اعتقاد این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی کشور، اجرای این برنامه‌ها در نهایت به فعالیت‌های تشخیصی سازمان دامپزشکی کمک می کند و از طرف دیگر سازمان دامپزشکی بخشی از فعالیت هایی که در اختیار دارد را به بخش خصوصی واگذار می کند و خود به سمت اجرای کارها و وظایف ضروری تر می رود.
نیازی اظهار داشت: بحث تشخیص باقی مانده دارو به طور کل در مواد خام دامی شامل آزمون های غربالگری و تاییدی می‌شود که آزمون‌های غربالگری هم اکنون در تمام استان ها امکانپذیر است.
به گفته وی، فاز نخست کار که انجام آزمون های غربالگری است در استان ها انجام می شود و در صورتی که نتیجه آزمون مثبت باشد نمونه برای تایید و قطعیت یافتتن به آزمایشگاه های تاییدی ارسال می شود و نتیجه آن در نهایت به استان ها اعلام می شود.
به گفته این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی، آزمایش های میکروبی در آزمایشگاه‌های استانها و آنالیز داده‌ها در سازمان دامپزشکی انجام می شود.
وی از اجرای سیاست‌های بهبود کیفی فعالیت‌های تشخیصی سازمان دامپزشکی خبر داد و گفت: در راستای اجرای این سیاست‌ها، تا جایی که قانون اجازه می دهد فعالیت‌های تشخیصی را به سمت فعالیت های تخصصی سوق می دهیم و زمینه‌های قابل واگذاری پس از شناسایی و ارزیابی، به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه