کد خبر: ۵۷۵۷۸

دامپزشک حیات وحش درباره نگرانی مردم از انتقال بیماری کرونا از حیوان به انسان به‌ویژه حیوانات خانگی، گفت: گزارشی مبنی بر اینکه حیوانات می‌توانند خودشان آلوده یا بیمار شوند یا مهم‌تر از آن بیماری را انتقال دهند، وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک حیات وحش درباره نگرانی مردم از انتقال بیماری کرونا از حیوان به انسان به‌ویژه حیوانات خانگی، افزود: طبق تمام ‌گزارش‌هایی که سازمان بهداشت جهانی و سازمان دامپزشکی جهانی اعلام کرده‌اند حیوانات تنها می‌توانند ناقل مکانیکی ویروس کرونا باشند.

وی ادامه داد: یعنی همانطور که ویروس روی سطوح و لوازم می‌تواند زنده بماند روی بدن حیوانات هم می‌تواند زنده بماند؛ با این حال گزارشی مبنی بر اینکه حیوانات می‌توانند خودشان آلوده یا بیمار شوند یا مهمتر از آن بیماری را انتقال دهند، وجود ندارد.

معماریان با بیان اینکه ترس از انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان کاملا بی مورد است، تصریح کرد: از آن طرف هم اگر قرار باشد کرونا ویروس به حیوان منتقل شود اول صاحب حیوان باید مبتلا به بیماری شود و بعد ویروس را به حیوان منتقل کند که طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، این بیماری به حیوانات منتقل نمی‌شود.

این دامپزشک حیات وحش گفت: اگر صاحب حیوانی آلوده به ویروس کرونا باشد ممکن است حیوان خانگی وی به صورت ناقل مکانیکی، ویروس را حمل و انتقال دهد.

وی ادامه داد: اصلا نیازی برای واکسیناسیون حیوانات به ویژه حیوانات خانگی برای جلوگیری از انتقال کروناویروس وجود ندارد به دلیل اینکه تاکید می‌کنم نمی‌توانند ناقل باشند، اگر در شرایط حاضر کسانی که حیوان خانگی دارند نگران انتقال مکانیکی ویروس هستند، بهتر است از خانه خارج نشوند.

معماریان با بیان اینکه ممکن است حیوانات هم علائمی‌ از بیماری مانند عطسه و سرفه یا خس خس هنگام نفس کشیدن را داشته باشند، اضافه کرد: در بین حیوانات هم ویروس‌هایی از خانواده کروناویروس وجود دارد که ممکن است با آن درگیرشوند و دامپزشک باید آن را درمان کند و این ارتباطی به بیماری انسان ندارد.

این دامپزشک حیات وحش گفت: مهم‌ترین نکته این است نباید منبع اطلاع رسانی، اخبار غیرمعتبر درباره کروناویروس باشد بلکه باید از منابع معتبری چون سازمان بهداشت جهانی بهره بگیریم و در مورد حیوانات هم سازمان دامپزشکی جهانی معتبرترین منبع برای اطلاع از آخرین اخبار درباره این بیماری است.

 
نظر شما
ادامه