کد خبر: ۵۷۵۵۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی لردگان گفت: در پی اعلام یک مورد مشکوک به بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در روستای «له دراز» بخش منج این شهرستان، با اقدامات پیشگیرانه و به موقع این مورد مشکوک کنترل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «بیژن حسین پورآقایی» اظهار کرد: در پی اعلام یک مورد مشکوک به بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در منطقه روستای یاد شده، اقدامات پیشگیری، کنترلی و آموزشی توسط پرسنل و کارشناسان این شبکه صورت گرفت.

وی، تعداد دام سبک منطقه روستایی عشایری «له دراز» را بیش از 4 هزار راس دام کوچ­رو اعلام کرد و گفت: در راستا 22 روستا از توابع بخش مرکزی، منج، دهستان ارمند، بخش خانمیرزا و فلارد با حدود 92 هزار مترمربع علیه کنه ناقل بیماری سمپاشی شد.

همچنین معاون سلامت اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از تشدید نظارت در اجرای طرح پیشگیری از شیوع بیماری دامی تب کریمه کنگو در استان خبر داد.

«دکتر محمد اسدی» راه ‌های انتقال این بیماری را از طریق گزش کنه ‌ای دانست که بر روی بدن حیوان آلوده به ویژه دام ‌های اهلی مانند گوسفند، بز و گاو لانه کرده، سپس ویروس وارد بدن دام می‌ شود.

وی گفت: خرید گوشت قرمز از منابع نامطمئن مانند تفرجگاه ها، کنار جاده ها و کشتار غیرمجاز، ابتلا به تب کریمه کنگو را تشدید می کند، از این رو باید بر روی لاشه گوشت مهر تایید سازمان دامپزشکی حک شده باشد.

اسدی تاکید کرد: در صورت تهیه گوشت از خارج از چرخه نظارت دامپزشکی، باید از تماس مستقیم دست با گوشت تازه ذبح شده پرهیز کرد و خرد کردن و بسته بندی گوشت باید پس از 24 ساعت از نگهداری آن در دمای زیر صفر انجام و بطور ترجیحی گوشت بصورت فریز شده و حداقل چند ساعت پس از فریز مصرف شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از 72 هزار راس دام سنگین و بیش از یک میلیون و 500 هزار راس دام سبک صنعتی، عشایری و روستایی قطب بزرگ دامپروری کشور محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، ویروس این بیماری از طریق نیش کنه و یا ترشحات خونی، ادرار، مدفوع و بزاقی بیماران و دام های آلوده، وارد بدن انسان شده و در صورت عدم اقدامات لازم پس از آسیب به ارگان های مختلف بدن نظیر کبد و دستگاه گوارش منجر به مرگ افراد می شود.

پیش از این نیز موارد مشکوک این بیماری در استان دیده شد که با اقدامات به موقوع دامپزشکی و مراکز بهداشتی درمانی این ویروس کنترل و خاموش شد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
0
سلام دکتر صالحی معاون سلامت هستن نزدیک دوساله
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
0
دکتر اسدی معاون سلامت نیست ،این خبر اشتباه است
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
0
دکتراسدی ؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
0
این خبر ماله ۳ ساله پیشه.ممنون از بروز بودن رسانه.واقعا جای تاسف داره
نظر شما
ادامه