کد خبر: ۵۷۵۵۴
 

محققان اعلام کردند فضولات پنگوئن امپراتور در قطب جنوب باعث افزایش ابرهای شیمیایی حاوی نیتروز اکسید می شود که به گاز خنده شهرت دارد و قدرت گاز حاصل از مدفوع آنها به قدری است که میتواند یک انسان را بیهوش کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیجیاتو، «بو البرلینگ» مولف ارشد مقاله ای که در همین رابطه در نشریه Total Environment منتشر شد در این باره گفته است: اگر چند ساعت بوی حاصل از مدفوع این پرنده ها را استنشاق کنید دیوانه می شوید. بوی آن واقعا شدید است.

البرلینگ که از اساتید دپارتمان علوم زمین شناسی و مدیریت منابع طبیعی دانشگاه کپنهاگ دانمارک است به همراه همکارانش مشغول بررسی فعالیت پنگوئن ها در جزیره ساوت جرجیا در قطب جنوب و تاثیر این حیوان روی تصاعدات گازهای گلخانه ای بودند که نیتروز اکسید هم یکی از آنهاست. این جزیره بزرگ ترین جمعیت پنگوئن های امپراتور را در خود جای داده و طبق آخرین سرشماری هم اکنون ۱۵۰ هزار عدد از این پرنده در جزیره ساوت جورجیا زندگی می کنند.

محققان در بررسی های خود دریافتند در برخی نواحی که این پرندگان فعالیت بیشتری در آن دارند مقدار گاز نیتروز اکسید ۱۲۰ برابر سایر مناطق جزیره بوده است. به گفته البرلینگ مقدار گاز خنده تقریبا صد برابر میزان آن در مزارعی است که به تازگی کود پاشی شده اند.

با این حال دانشمندان خاطرنشان کردند که مدفوع پنگوئن ها به خودی خود عامل افزایش این گاز نیست. گوانو یا مدفوع مرغی وقتی روی سطح خاک قطب جنوب پراکنده می شود مملو از ترکیبات حاوی نیتروژن است که در وعده های غذایی پنگوئن بوده. پس از آنکه این مدفوع روی خاک قرار می گیرد باکتری های خاک این نیتروژن را به نیتروز اکسید تبدیل می کنند.

البرلینگ در ادامه یادآور شده که این گاز خنده ابدا برای سیاره زمین دردسرآفرین نیست.

در این مورد خاص نیتروز اکسید به قدری نیست که بر زمین اثر بگذارد و یافته های ما صرفا نشان می دهند که چطور کلونی پنگوئن ها بر محیط زیست پیرامون آنها اثر می گذارد و علت هم این است که کلونی این جانوران مرتبا در حال گسترش است.

 

نظر شما
ادامه