کد خبر: ۵۷۵۵۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر موردی از بیماری تب برفکی در استان وجود ندارد و این بیماری در استان فروکش کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسینعلی سلطانی» اظهار داشت: تب برفکی یک بیماری دوره‌ای است که احتمال طولانی شدن آن در نقاطی که دام‌ها واکسینه نشده باشند، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دام‌هایی که واکسینه نشده و دام‌های حساس ممکن است با شیوع این بیماری درگیر شوند، افزود: اکنون موردی از تب برفکی در دام‌های استان وجود ندارد و دامداری‌های حساس یا به این بیماری مبتلا شده و یا آن را پشت سر گذاشته‌اند، بقیه دام‌ها نیز واکسینه شده‌اند یا عبارت دیگر هم اینک جمعیت دامی استان علیه تب برفکی واکسینه و ایمن است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: مساله دیگر حساس بودن ویروس تب برفکی به گرمای هواست، به گونه‌ای که با شروع گرما ویروس کاهش پیدا می‌کند.

سلطانی ادامه داد: اکنون مشکلی در خصوص تب برفکی در استان وجود ندارد مگر اینکه سویه جدیدی وارد استان شود، که البته با توجه به گرمای هوا بعید است.

وی تاکید کرد: دامداران نباید اطمینان پیدا کنند که با یک بار انجام واکسیناسیون تب برفکی دیگر دامشان گرفتار نمی‌شود، دوره اثر بخشی واکسن این بیماری چهار ماه است، یعنی دامداران باید چهار ماه آینده دوباره دام‌های خود را واکسینه کنند تا در صورت شیوع بیماری ویروس دام‌های حساس آنها را آلوده و بیمار نکند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با داشتن حدود ۲ میلیون و۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین عشایری، سنتی روستایی و صنعتی یکی از قطب‌های مهم دامپروری کشور محسوب می‌شود.

تب برفکی یک بیماری ویروسی شدید و بسیار واگیر در حیوانات زوج سم است که از نظر اقتصادی، می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
0
2
دیگر دامی باقی نمانده که تلفات داشته باشید. متاسفانه هیچ اقدامی از طرف دامپزشکی برایوتولید کننده صورت نگرفته و نمیگیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
0
2
سلام. خواستم از همینجا از دکتر کریمی رئیس شبکه دامپزشکی اردل تقدیر و تشکر کنم چون در زمان تب برفکی با آمادگی تمام به داد ما دامداران رسیدند و با تماس با ما و اطلاعرسانی هاشون و تلاش شبانه روزیشون دامداران اردلی هیچ کدوم درگیر نشدن اما برادرم در دامداری های ...... بیچاره شد و کل سرمایش به باد رفت.
واقعا قدر دکتر کریمی رو ما میدونیم و ازشون میخایم که اینجا بمونن.
ایثار و از خودگذشتگی ایشون رو تا حالا کسی توی دامپزشکی استان نداشته. ممنونم اقای دکتر کریمی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
دکتر کریمی بخاطر اینکه زیر بار حرف زور و دستورات خارج از محدوده اداره کل‌ نمیره همیشه موفق بوده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
0
1
اگه رسانه های داخل استان بازتاب نمیدادن و دامپزشکی رو زیر سوال نمیبردن ، شما هم ........ اصلا اهمیت نمیدادید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
1
2
اوضاع اداره کل که دیگه همه میدونیم چه خبره. ماشالله یه مدیر دوتا مدیر که نداریم. همه برا خودشون دارن ساز میزنن . از قدیم هم گفتن اشپز که دوتا شدغذا یا شور میشه یا بی نمک.
همینا هم که دارن نظریه پردازی میکنن و دستور صادر میکنن ، به فکر تخریب جایگاه ریاست هستن چونکه خودشون سودای ریاست به سر دارن ....................

اقایونی که سودای ریاست بر سر دارید مثل مرد برید بگید میخاهیم مدیر کل بشیم . این بازی ها چیه سر دامدار و همکارا در میارید. خدا شاهد اعمالتونه. یکم خجالت بکشید. به فکر مردم نیستید به فکر دام های مردم که بی زبون هستن باشید. اونا چه گناهی کردن.

..................... انشالله یکی از بیرون بیاد و مدیر کل بشه و این تیم و گروه بازی هاتون رو جمع کنه
حکمت
|
Mauritius
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
0
1
به موردی که جناب آقای دکتر سلطانی در مورد بیماری تب برفکی در آن استان اشاره نموده اند، بجاست به موارد در زیر آمده نیز توجه داشته باشیم.
_ همانطور که می‌دانیم بیماری تب برفکی از پر ضررترین بیماری های واگیر در جهان محسوب می‌گردد.
_ هیچگاه نمی‌توان گفت منطقه ای پاک از بیماری تب برفکی بوده و مشکلی نداریم. زیرا Eradication در تب برفکی در هیچ نقطه ای نتوانسته کامل باشد. ویروس تب برفکی با تیپ های مختلف در ناحیه ای آلوده باقی مانده و در آتیه ای نا مشخص کانونی مجدد برای آلوده کردن نقاط دیگر خواهد بود.
_ ویروس تب برفکی از قدرت تغییر پذیری فوق‌العاده برخوردار بوده تا حدی که در آزمایشات سرولوژیکی ویروس در آزمایشگاه از سویه ای به سویه دیگر تبدیل گردد.
_ در این بیماری، مراقبت، بررسی، پیشگیری را باید به درستی انجام داده و بحث قرنطینه کردن دام هایی که مبتلا هستند و از مهمترین اعمال اجرائی می‌باشند را نباید فراموش کرد.
_ واکسیناسیون های به موقع نقش موثری در کنترل این بیماری دارند.
_ آموزش،این بیماری به دامداران، از سوی دامپزشکان مجرب از اهمیتی ویژه برخوردار است. با احترام.
نظر شما
ادامه