کد خبر: ۵۷۵۴۴
 

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری تب مالت و احتمال ذبح دام آلوده، بر کشتاردام در رستوران‌های بین راهی نظارت مستمر داشته باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علی صفدر سیاوشی» امروز در جلسه شورای سلامت شهرستان پلدختر اظهار داشت: دامپزشکی باید از طریق واکسیناسیون، دام‍‌های آلوده به تب مالت را از چرخه حذف و دام‌های سالم را در مقابل این بیماری واکسینه کند.

وی بابیان اینکه تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است، افزود: با توجه به رواج پرورش دام در پلدختر، آموزش مردم منطقه به ویژه دامداران در راستای ارتقا آگاهی آنان در رابطه با اصول و شیوه‌های مبارزه با بیماری تب مالت ضرورت دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: باید برای مبارزه با بیماری تب مالت و جلوگیری از تاثیر منفی آن در حوزه‌های بهداشت و اقتصاد خانواده‌ها، منشاء این بیماری مشخص و آن را از بین برد.

وی عدم اطلاع از آمار سقط جنین در دام‌ها را یکی از عوامل ممکن در رواج بیماری تب مالت دانست و افزود: باید آمار سقط جنین در دام‌های سطح شهرستان بررسی و گزارش داده شود و آمار دام‌های مبتلا به این بیماری در روستاها گزارش دهی و آموزش‌های لازم در پیشگیری به دامداران ارائه شود.

سیاوشی بر دفع بهداشتی فضولات حیوانی به دور از محل زندگی در روستاها تاکید کرد و یادآور شد: نحوه امحای دام‌های تلف شده و مشکوک به بیماری باید با نظارت بهداشت و همکاری دهیاران و بخشداری صورت گیرد.

وی افزود: دفع فضولات حیوانی در روستاها باید با همکاری دهیاری‌ها و مردم و ارائه آموزش‌ها و با قرار دادن وسیله لازم در اختیار آنها کنترل شود.

رئیس شبکه بهداشت پلدختر گفت: با توجه به ساخت و سازها پس از سیل در پلدختر، توجه به چگونگی دفع نخاله‌های ساختمانی ضرورت دارد تا در فصل گرما این پسماندهابه کانون پشه خاکی و ناقل سالک تبدیل نشوند.

وی افزود: نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر و روستا در پلدختر زیاد شده و باید جمع‌آوری و مکان آن سمپاشی شود کما اینکه سیستم شبکه بهداشت در حال سمپاشی است و نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها دارد.

وی به بیماری سالک اشاره کرد و افزود:  این بیماری با شهرستان پلدختر عجین شده و برخی روستاهای شهرستان مانند سراب حمام کانون این بیماری هستند.

رییس شبکه بهداشت پلدختر بر ضرورت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد تاکید کرد و گفت: سگ‌های ولگرد که ناقل بیماری سالک هستند باید توسط ماموران شهرداری و نهادهای مربوطه تعیین تکلیف و جمع‌آوری شوند.

وی افزود: از آنجا که ویروس هاری در بدن برخی سگ‌های ولگرد و بدون واکسینه شدن وجود دارد با پرسه زدن این سگ ها در سطح شهر سلامت انسان‌ها به مخاطره می‌افتد و گازگرفتگی در کودکان زیر ۱۵ سال موجب مرگ می‌شود.

سیاوشی به واکسینه کردن سگ‌های خانگی در برابر بیماری هاری تاکید کرد و یادآور شد: تعداد گاز گرفتگی سگ‌های ولگرد در سطح شهر و روستا باید شناسایی، بررسی وجهت رسیدگی به شبکه بهداشت گزارش داده شوند.

وی افزود: لاشه دام‌ها و حیواناتی که به صورت مشکوک تلف می‌شوند برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نباید در طبیعت در اطراف شهرها یا روستاها رها شوند.

رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: با توجه به شایع شدن انگل روده‌ای از طریق سبزیجات که موجب تخریب بافت کبدی می‌شود و اینکه پلدختر محل کاشت سبزیجات است باید سبزیجات قبل از مصرف با حساسیت بیشتری نسبت به قبل شستشو و ضدعفونی شوند.

وی بر نظارت بر آبیاری سبزیجات در پلدختر تاکید کرد و افزود: از آنجا که سبزیجات یک پایه سبد غذایی خانوارها می‌باشد، باید منبع آبیاری سبزی کاری ها بررسی شود که از آب‌های فاضلاب یا رودخانه آلوده نباشند تا به منبع آلودگی تبدیل نشوند.

سیاوش یادآور شد: میزان مرگ و میر بر اثر حوادث غیر بیماری مثل ترافیک در پلدختر افزایش پیدا کرده که نیاز به بررسی و علت‌یابی دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: با توجه به آغاز فصل گرما این شبکه برای جلوگیری از شیوع بیماریها نیاز به همکاریهای بین بخشی و دلسوزانه و ورود همه نهادها و دستگاه‌ها مانند دهیاری‌ها، شوراها ،شهرداری، بخشداران و سایر اصناف دارد تا تمهیدات لازم جهت جلوگیری از بیماری‌ها به ویژه سالک اندیشیده شود.

 

نظر شما
ادامه