کد خبر: ۵۷۵۳۴
 

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه بیمار بودن حیوانات باغ وحش صفه توسط دامپزشک بررسی و از شیوع آن پیشگیری می شود، گفت: احتمال انتقال بیماری‌ها با رهاسازی برخی گونه‌های مصدوم تیمارشده در حیات وحش نیز وجود دارد از این رو ریسک رهاسازی حیوانات در طبیعت به صلاح نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «حسین اکبری» درباره تعطیلی باغ وحش صفه که به تازگی مطرح شده است، اظهار کرد: این موضوع باید در ابعاد مختلف زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به طور دقیق بررسی و کارکردها، فواید و مضرات آن مشخص شود.

وی افزود: شایسته است از هرگونه قضاوت یک سویه و غیرمنطقی در این زمینه خودداری شود تا بتوان با همفکری و هم افزایی و با تکریم نسبت به نظریات کارشناسی و به اشتراک گذاشتن رویکردهای متفاوت، به طور فنی تصمیم مربوطه را اتخاذ کرد تا خروجی و نتیجه آن به نفع محیط زیست، حیات وحش و کلان شهر اصفهان باشد.

اکبری با بیان اینکه باغ وحش صفه سال‌های سال است که با مجوز در این محل ایجاد شده و تحت نظارت محیط زیست و پایش و مراقبت دامپزشکان بوده است، اظهار کرد: این باغ وحش وضعیت قابل قبول و خدمات گردشگری، آموزشی و پژوهشی داشته و تجربیات ارزشمندی را در زمینه تیمارداری گونه‌های مصدوم کسب کرده است.

این مقام مسئول محیط زیست با بیان اینکه تصمیم‌گیری با عجله برای تعطیل کردن یک مکان دشوار نیست، گفت: تعطیلی باغ وحش صفه در حقیقت پاک کردن صورت مسئله است و دلسوزی برای حیات وحش و محیط زیست نیست؛ چه پاسخ قانع کننده‌ای درباره سرنوشت حیوانات نگهداری شده در صفه و یا نیازهای آتی استان در نگهداری و مراقبت از حیات وحش مصدوم ارائه می‌شود؟

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: هر انتقادی به صورت صد در صد یک پیشنهاد و راهکار عملی و علمی به همراه داشته باشد و در غیر این صورت انتقاد و تعطیل کردن راحت ترین و کم زحمت ترین اقدام است.

احتمال انتقال بیماری‌ها با رهاسازی برخی حیوانات به حیات وحش وجود دارد

اکبری خاطرنشان کرد: گونه‌هایی را که در باغ وحش به مدت زیادی نگهداری می‌شوند نمی‌توان با موفقیت در طبیعت رها کرد و حتی امکان رهاسازی و بازگشت برخی گونه‌های مصدوم به طبیعت پس از تیمارداری و آماده سازی به دلیل ضایعات ماندگار در حد صفر است زیرا احتمال اینکه بتواند نیازهای زیستی خود را تأمین کند و ادامه حیات پایداری در طبیعت داشته باشد بسیار کم است.

وی ادامه داد: احتمال انتقال بیماری‌ها با رهاسازی برخی گونه‌ها در حیات وحش نیز وجود دارد. از این رو ریسک رهاسازی یک گونه حیات وحش مصدوم تیمار شده در طبیعت به صلاح نیست زیرا اغلب فاقد قدرت بقا در طبیعت هستند.

حیوانات از زیستگاه طبیعی به باغ وحش صفه منتقل نشدند

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان یادآور شد: حیوانات نگهداری شده در باغ وحش صفه چه گونه‌های بومی و چه گونه‌های غیربومی مانند شیرها یا گونه‌های مصدوم تحویلی بودند که پس از مراقبت و نگهداری قادر به بازگشت به طبیعت نیستند و یا برای ایجاد تنوع لازم و حسب نیازها از دیگر باغ وحش و مراکز تکثیر و نگهداری داخل و خارج کشور به اینجا منتقل شده و تولید مثل کرده‌اند؛ این طور نیست که حیوانات را با مجوز از زیستگاه اصلی و طبیعی خود گرفته باشند و در اسارت نگهداری کنند.

وضعیت نگهداری و بیماری حیوانات صفه پایش می‌شود

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر شایعه فضای مجازی درباره خوراندن پفک به خرس‌ها و وجود بیماری بین حیوانات باغ وحش صفه گفت: وضعیت نگهداری حیوانات را در باغ وحش به صورت دوره‌ای پایش و رصد می‌کنیم و نواقص، تذکر داده می‌شود از نظر بیماری هم باید گفت هر موجود زنده‌ای مانند ما انسان‌ها نیز بیمار می‌شود، چه در طبیعت و چه در اسارت، به هر حال شیوع بیماری‌ها نیز توسط دامپزشک رصد، کنترل و یا پیشگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه این اداره کل به صورت شفاف نظر خود را مانند مراتب فوق درباره فعالیت باغ وحش صفه به رسانه‌ها اعلام کرده است، تصریح کرد: در دو جلسه‌ای که تاکنون از سوی شورای شهر و شهرداری برای موضوع آینده باغ وحش صفه دعوت به عمل آمده این اداره کل نظر کارشناسی و پیشنهادهای فنی خود را ارائه کرده است.

وجود مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش نیاز واقعی استان اصفهان

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، خاطرنشان کرد: وجود مرکز قرنطینه برای گونه‌های مصدوم یک نیاز واقعی و اولویت دار است زیرا شمار حوادث و تصادفات جاده‌ای حیات وحش زیاد است و حیات وحش کشف شده بسیاری از متخلفان امکان بازگشت به طبیعت را ندارد یا بومی ایران نیستند و مبدا نامشخصی دارند و از طرفی بسیاری از مردم برای تحویل گونه‌های مصدوم یا جا مانده از مهاجرت و یا گرفته شده از طبیعت با محیط زیست تماس می‌گیرند اما مرکز قرنطینه برای پاسخگویی به این نیاز اساسی وجود ندارد.

اکبری با اشاره به اینکه محیط زیست و کارشناسان و محیط بانان سخت کوش با توجه به عشق درونی که به محیط زیست دارند با وجود همه کمبودها، تمام تلاش خود را برای حفظ این گونه‌ها و تیمارداری آنها به کار می‌گیرند، گفت: اولویت ما رهاسازی گونه‌ها در طبیعت است، در این راه همیاران محیط زیست و دامپزشکان نیز همکاری‌های ارزشمندی با اداره کل محیط زیست دارند ولی در شرایطی که مرکز قرنطینه وجود ندارد؛ باغ وحش صفه و باغ پرندگان همکاری‌های خوبی برای نگهداری و مراقبت از حیوانات داشته‌اند.

احداث مرکز بازپروری در کلاه قاضی به دلیل کمبود اعتبار متوقف شد

وی با اشاره به اینکه مرکز قرنطینه حیات وحش کلاه قاضی در حال حاضر در مرحله احداث اولیه است و این محل به عنوان یک مرکز اورژانسی و تیمارداری و نگهداری کوتاه مدت برای حیوانات مصدوم و آماده سازی سریع برای بازگشت به طبیعت پیش بینی شده است، اظهار کرد: عملیات ساخت این مرکز مدتی پس از اجرا متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است که امیدواریم این مرکز ضروری با تحقق حمایت‌ها تکمیل و به بهره برداری برسد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وجود باغ‌های وحش زا رد یا تأیید نمی‌کنم، گفت: بهتر است هیچ موجود زنده‌ای از زیستگاه طبیعی خود دور نماند و آزار نبیند؛ با وجود این اگر برای بحث در هر موضوعی به واقعیت‌ها توجه کنیم و همه جانبه بنگریم، بهتر می‌توان داوری کرد. باغ وحش‌ها و یا مراکز تکثیر و نگهداری حیات وحش در تمام دنیا با اهداف عموماً مشترک به تعداد بسیار زیاد، مطابق با مجوزهای قانونی و نظارت‌ها وجود دارند.

به گفته این مقام مسئول محیط زیست اصفهان، اگر شورای شهر و شهرداری اصفهان به هر دلیلی تصمیم به تعطیلی باغ وحش و یا حتی ادامه فعالیت آن دارند سرنوشت حیواناتی که در این مکان نگهداری می‌شوند برای سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از حیات وحش بسیار مهم است.

انتقال حیوانات از باغ وحش صفه در ماهیت واژه اسارت تغییری ایجاد نمی‌کند

وی با بیان اینکه باغ‌های وحش استاندارد در دنیا اهداف و کارکرد آموزشی، پژوهشی، گردشگری، تیمارداری، قرنطینه و مراقبت از حیونات مصدوم و حتی اشتغالزایی دارند، تصریح کرد: نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدها در مورد فعالیت باغ‌های وحش‌ها از جمله صفه باید به طور منصفانه بررسی شود و این ارزیابی درست مستلزم دیده شدن فرصت‌ها و تهدیدها و سود و زیان با هم است.

اکبری با اشاره به اینکه برخی افراد در فضای مجازی باغ‌های وحش را به عنوان اسارتگاه یا شکنجه گاه نام می‌برند ولی این الفاظ منصفانه نیست، خاطرنشان کرد: این رویکرد نگرش صرف به ابعاد منفی و نادیده گرفتن ابعاد مثبت و نیازهای واقعی است؛ منتقدان به فعالیت باغ وحش صفه در ارائه راه حل، انتقال حیوانات به باغ‌های وحش وسیع‌تر و با کیفیت تر در دیگر استان‌ها را مطرح می‌کنند در حالی که با این رویکرد در ماهیت واژه "اسارت" تغییری ایجاد نمی‌شود.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست افزود: نتیجه تصمیم‌گیری یک سویه به بهانه دلسوزی و رهاسازی حیوانات از اسارت برای تعطیلی باغ وحش صفه محروم کردن اصفهان از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی است که می‌توان به خوبی در جهت تحقق توسعه پایدار از آن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: قبل از تصمیم‌گیری در زمینه تعطیلی این باغ وحش، بسیار شایسته است با هم افزایی نظرات همه فرهیختگان، دانشگاهیان، علاقمندان، دستگاه‌های متولی، فعالان و منتقدان اخذ و به اشتراک گذاشته شود و از تجربیات ملی و بین‌المللی نیز استفاده شود تا تصمیمی اصولی و به نفع حیات وحش و محیط زیست و مصلحت و نیازهای شهر و استان گرفته شود.

باغ وحش صفه به مکانی برای تیمارداری و نگهداری حیوانات مصدوم تبدیل شود

اکبری اضافه کرد: اگر در نهایت مقرر شد حیوانات منتقل شود به هر حال اداره کل حفاظت محیط زیست همکاری لازم را خواهد داشت ولی این از وظایف و الزامات قانونی شهرداری است که به‌عنوان متولی محل‌هایی را که به عنوان مقصد انتقال پیش بینی می‌کند دارای مجوز رسمی باشند و به صورت صد در صد شرایط بهینه‌تر از وضعیت موجود صفه را داشته باشند.

وی با بیان اینکه هیچ باغ وحشی در دنیا دارای شرایط صد در صد ایده آل نیست، گفت: اگر قرار بر ادامه فعالیت باغ وحش صفه باشد محیط زیست نیز بر اساس دستورالعمل‌ها آمادگی همکاری‌های کارشناسی و مشورتی به منظور رفع نواقص و ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی و شرایط نگهداری را دارد و در این راه مساعدت منتقدان و فعالان برای تحقق بهتر اهداف ضروری، ارزشمند و راهگشا است.

اکبری افزود: اگر شورای شهر و شهرداری اصفهان تصمیم به ادامه فعالیت این مکان داشته باشد این امر با رفع نواقص و ایجاد فضای بیشتر و شرایط بهتر برای حیوانات در محل فعلی بلامانع است. اگر هم رویکرد تعطیلی است باید به صورت شفاف مرحله به مرحله پیش رفت تا در اجرا مشکلی به وجود نیاید.

وی تاکید کرد: با توجه به تجربیات ارزشمندی که باغ وحش صفه در طول این سال‌ها در زمینه تیمارداری و نگهداری حیات وحش مصدوم داشته، محیط زیست پیش از این نیز پیشنهاد داده است که این مکان در محل کنونی یا با انتقال به پیرامون شهر به یک مرکز تیمارداری و نگهداری گونه‌های مصدوم حیات وحش تبدیل شود تا در افق‌های بعدی به یک ذخیره گاه ژنتیکی جانوری و گیاهی و به یک مرکز آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری ملی و بین‌المللی افتخار آمیز ارتقا یابد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان خاطرنشان کرد: کلان شهر و استان اصفهان به وجود چنین مکانی به شدت نیاز دارد. این بازی با الفاظ و یک رؤیا نیست بلکه یک واقعیت عینی و نیاز واقعی برای کلان شهر اصفهان و توسعه پایدار شهری است و با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های و سابقه درخشانی که اصفهان در ادوار تاریخ داشته است عملی خواهد بود. این ظرفیت‌ها شامل تنوع زیستی و حیات وحش فوق العاده در طبیعت استان، وجود دانشگاه‌های معتبر در رشته‌های محیط زیست و حیات وحش، منتقدان و سازمان‌های مردم نهاد، توانمندی‌های زیر ساختی شهرداری و جایگاه برجسته اصفهان در قطب‌های پژوهشی، آموزشی و گردشگری و وجود سرمایه گذاران و خیران علاقه مند به محیط زیست است.

 

نظر شما
ادامه