کد خبر: ۵۷۵۳۲
 

برخی از ویروس‌های خانواده کروناویروس‌ها که حیوانات را آلوده می کنند، گاهی اوقات می توانند به انسان سرایت کنند و سپس بین مردم پخش شوند، اما این موارد نادر است. سندرم تنفسی حاد شدید (SARS ) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS ) نمونه‌هایی از بیماری‌های ایجاد شده توسط کروناویروس هایی هستند که از حیوانات سرچشمه گرفته و در بین افراد گسترش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، تعدادی از محققانی که حیوانات و اعضای خانواده‌های آلوده در هنگ‌کنگ را مورد مطالعه قرار داده‌اند، به این نتیجه رسیدند که دو سگ از طریق صاحبان خود به کووید  19 مبتلا شده‌اند. تجزیه و تحلیل توالی ژنتیکی ویروس از سگ‌ها نشان داد که آن‌ها با توالی موجود در انسان‌های آلوده یکسان هستند.

«ملك پیریس» ویروس‌شناس دانشگاه هنگ‌کنگ كه این مطالعه را رهبری كرده است، می‌گوید: «محققان ما گمان می‌كنند كه این عفونت از صاحبان به سگ‌ها منتقل شده ‌است و پیوند مستقیم ژنومیك قاطعانه این امر را تأیید می‌كند.» این تحقیق شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از سگی به سگ دیگر، یا انتقال از سگ به انسان‌ها را نشان نداد. اما غیرممكن است كه یقین داشته ‌باشیم كه ویروس از كدام مسیر عبور كرده ‌است.

ابتلای سگ‌ها از طریق صاحبان خود به ویروس کرونای جدید

«اجران استگمن»، اپیدمی‌شناس دامپزشکی در دانشگاه «اوترخت» هلند، این‌گونه توضیح می‌دهد: «اگرچه این مطالعه تأیید می‌كند كه افراد مبتلا به کووید  19  می‌توانند سگ‌ها را آلوده كنند، اما احتمال وقوع این اتفاق كم است. در این مطالعه، تنها  2  مورد از  15 سگی که با افراد آلوده زندگی می‌کردند گرفتار این بیماری شده‌اند.»

اما دانشمندان باور دارند که این احتمال که حیوانات خانگی این ویروس را بین یکدیگر و انسان‌ها گسترش می‌دهند، به‌عنوان بخشی از مدیریت شیوع بیماری‌های آینده، باید به‌درستی بررسی‌ شود. انجمن پزشکی و دام‌پزشکی آمریکا توصیه می‌کند افرادی که کووید  19 دارند، هنگام مراقبت از حیوانات خانگی خود از ماسک استفاده کنند. افراد بیمار همچنین باید از ناز کردن، بغل‌ کردن یا اشتراک غذا با حیوانات خودداری کنند و باید قبل و بعد از تماس با آن‌ها دست خود را بشویند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC ) از تعداد موارد بسیار کمی از ابتلای حیوانات خانگی، از جمله سگ و گربه، در جهان مطلع شده که حیوان خانگی پس از تماس نزدیک با افراد مبتلا به کووید-19 به ویروس مولد آن، آلوده شده باشد. مرکز CDC تاکنون گزارشی مبنی بر بیمار شدن حیوانات خانگی با کووید-19 در ایالات متحده دریافت نکرده است. تا به امروز، هیچ مدرکی مبنی بر سرایت ویروس توسط حیوانات خانگی به افراد وجود ندارد.

 

منبع: ساینتیفیک امریکن

 

نظر شما
ادامه