کد خبر: ۵۷۵۰۷
 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان لپتوسپیروز (تب شالیزار) را یک بیماری باکتریایی عنوان کرد و گفت: آلودگی به این بیماری ممکن است از طریق تماس با آب، غذا یا خاک که با ادرار حیوان اهلی یا وحشی مبتلا آلوده شده است، انتقال یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، «دکتر آبتین حیدرزاده» سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست «افزایش هماهنگی درخصوص مراقبت از بیماری لپتوسیپروز» با اشاره به اینکه امروزه لپتوسپیروز یکی از بیماری های مهم مشترک بین انسان و دام در استان محسوب می شود، گفت: این بیماری همه ساله تعدادی از ساکنان استان را درگیر می کند اما خوشبختانه مرگ و میر ناشی از این بیماری در سال های اخیر به ندرت مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه لپتوسپیروز یک بیماری باکتریایی است که از طریق خوردن غذا یا آب آلوده یا تماس پوست با آب و گل و لای آلوده و یا از طریق خراش پوست وارد بدن می شود، اظهار داشت: بیماری لپتوسپیروز (تب بیجار) همچنانکه از نام آن پیداست در افرادی که در شالیزارها کار می کنند، شناخته شده است و در ایران به «تب شالیزار» معروف است و در مناطقی که دارای بارندگی بالا هستند و مناطق گرم و حاره ای و زمین های گلی و کنار دریاچه ها و ماندآبها اتفاق می افتد.

دکتر حیدرزاده تصریح کرد: آلودگی به این بیماری ممکن است از طریق تماس با آب، غذا یا خاک که با ادرار حیوان اهلی یا وحشی مبتلا، آلوده شده است انتقال یابد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه در ادامه تب­بالا، لرز، سردرد، درد ماهیچه ­ای، استفراغ، یرقان، قرمزشدن چشم­ها، درد شکم، اسهال و دانه ­های پوستی را از علایم و نشانه های بالینی بیماری لپتوسپیروز ذکر کرد و افزود: ممکن است که حدود ۱۵ تا ۴۰ ٪ ازموارد ابتلا به تب شالیزار بدون علامت باشد.

وی در پایان یاد آور شد: معمولا ۹۰ % موارد، با علامت خفیف بروز می کند و می تواند بدون مشاهده زردی، اسهال بین (۴ تا ۷) روز و استفراغ باشد. خوشبختانه درمان این بیماری نسبتاً آسان (به جز موارد درگیری قلبی و ریوی) است.

 

نظر شما
ادامه