کد خبر: ۵۷۴۹۴

پژوهشگران با اطلاع از این موضوع که بیماری‌های تنفسی بوی مشخصی دارند، از سگ‌ها برای غربالگری افراد استفاده می‌کنند

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری، با درنظر گرفتن یک اعتبار 500 هزار پوندی برای آزمایش‌های علمی از سوی دولت انگلستان، قرار است سگ‌هایی تربیت شوند که پیش از بروز علائم بیماری کووید-19 در بدن انسان می‌توانند این بیماری را با حس بویایی تشخیص دهند.

گاردین در گزارشی نوشته است که پیش از این، سگ‌ها تحت آموزش‌هایی قرار می‌گرفتند تا بتوانند بوی برخی از سرطان‌ها، بیماری مالاریا و بیماری پارکینسون را تشخیص دهند. این آموزش‌ها مؤثر بود و یک‌بار دیگر سگ‌ها توانستند کمک‌رسان انسان‌ها باشند. حالا یک پژوهش جدید می‌خواهد بررسی کند که آیا می‌توان سگ‌های نژاد لابرادور و کوکر اسپانیل را برای تشخیص بیماری کووید-19 در انسان آموزش داد یا نه؟

پژوهشگران دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن می‌خواهند نخستین مرحله از این آزمایش را با همکاری دانشگاه دورام و سگ‌های یک مؤسسه خیریه پزشکی به نام Medical Detection Dogs انجام دهند.

در مرحله اول این پژوهش، نمونه‌هایی از بوی بیماران مبتلا به کووید-19 که در بیمارستان‌های لندن بستری هستند، گردآوری می‌شود. پس از آن، 6 سگ متخصص به‌منظور شناسایی ویروس کرونا در این نمونه‌ها تحت آموزش
قرار می‌گیرند.

«لرد بتول»، وزیر نوآوری انگلستان می‌گوید که دولت بر این باور است که سگ‌ها ممکن است به‌عنوان یک ابزار جدید و به‌عنوان بخش گسترده‌تری از راهبرد ما برای تست‌گرفتن از افراد مشکوک به این بیماری، نتایج را سریع‌تر از ابزارهای دیگر در اختیار ما بگذارند.

«جیمز لوگان»، پژوهشگر اصلی این پروژه و رئیس گروه کنترل بیماری در دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن می‌گوید: تلاش‌های قبلی ما نشان داده است که مالاریا، بوی مشخصی دارد و ما با کمک مؤسسه خیریه Medical Detection Dogs  توانستیم سگ‌هایی را آموزش دهیم که بتوانند مالاریا را به درستی تشخیص دهند.

او می‌گوید: بنابراین ما با آگاهی از این موضوع که بیماری‌های تنفسی می‌توانند بوی بدن را تغییر دهند، امیدواری زیادی داریم که سگ‌ها بتوانند بیماری کووید-19را هم تشخیص دهند. درصورتی که بتوانیم در این پژوهش به موفقیت دست یابیم، این رویکرد می‌تواند در نحوه شناسایی ویروس کرونا و امکان غربالگری تعداد زیادی از افراد تحول بزرگی ایجاد کند.

پژوهش‌های صورت گرفته در مؤسسه خیریه Medical Detection Dogs نشان می‌دهد که سگ‌ها می‌توانند در هر ساعت حداکثر 250 نفر را غربالگری کنند. همچنین این سگ‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای آموزش ببینند که ضعیف‌ترین بوی بیماری را در مقیاسی معادل حل‌شدن یک قاشق چایخوری شکر در 2 استخر آب (در اندازه استخرهای بازی‌های المپیک) تشخیص دهند.

این مؤسسه خیریه و دانشگاه‌های همکار، طرح پژوهشی آزمایش‌های بالینی این تحقیق را به دولت انگلستان ارائه کردند که مورد تأیید قرار گرفت و مبلغ 500 هزار پوند برای اجرای آن درنظر گرفته شد.

کلر گست، بنیانگذار و مدیرعامل مؤسسه خیریه Medical Detection Dogs می‌گوید: ما خوشحالیم که دولت به ما فرصتی داده است تا نشان دهیم که سگ‌ها می‌توانند در مبارزه با بیماری کووید-19 نقش داشته باشند. این حیوانات توانایی غربالگری سریع افراد را دارند که این موضوع می‌تواند در آینده بسیار حیاتی باشد.

او ادامه می‌دهد: ما مطمئن هستیم که این سگ‌ها قادر به یافتن و تشخیص بوی بیماری کووید-19هستند. ما در مرحله دوم این پژوهش، آنها را در موقعیت‌های واقعی برای تشخیص بیماری آزمایش خواهیم کرد. همچنین امیدواریم که بتوانیم با سایر مؤسسات و نهادها برای آموزش سگ‌های بیشتر و توسعه این فعالیت همکاری کنیم. اینکه بینی سگ‌ها می‌تواند یک‌بار دیگر جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد، واقعا غرورانگیز است.

تشخیص بیماری‌های دیگر

افراد دیابتی، اکنون از سگ‌ها برای تشخیص بالا یا پایین‌رفتن میزان قند خون خود استفاده می‌کنند. مؤسسه خیریه Hypo Hounds سگ‌ها را آموزش می‌دهد تا آنها بتوانند تغییرات آشکار در بوی تنفس یا بوی تعریق بدن صاحب خود را تشخیص دهند. حیوانات خانگی می‌توانند یک مشکل را زودتر از یک دستگاه هشداردهنده گلوکز تشخیص دهند.

علاوه بر این، پژوهشگران ایتالیایی در سال  2015اعلام کردند که 2سگ از نژاد آلمانی شفرد را برای تشخیص مواد شیمیایی مرتبط با سرطان پروستات در نمونه‌های ادرار آموزش داده‌اند که در نتیجه این آموزش‌ها سگ‌ها توانستند در 90درصد از موارد، تشخیص درستی داشته باشند.

همچنین پژوهشگران در سال 2018شواهدی ارائه دادند که نشان می‌داد سگ‌ها می‌توانند از طریق بوییدن جوراب افراد تشخیص دهند که آیا آنها به مالاریا مبتلا هستند یا نه. یک سگ از نژاد لابرادور که عموما برای یافتن شکار و مجروحین مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس از چند‌ماه تمرین، می‌تواند تشخیص دهد که یک کودک مبتلا به بیماری است، حتی اگر هیچ‌گونه علامتی از بیماری مشاهده نشود.

آموزش برای تشخیص تغییر بوی تنفس

افراد دیابتی، اکنون از سگ‌ها برای تشخیص بالا یا پایین‌رفتن میزان قند خون خود استفاده می‌کنند. مؤسسه خیریه Hypo Hounds  سگ‌ها را آموزش می‌دهد تا آنها بتوانند تغییرات آشکار در بوی تنفس یا بوی تعریق بدن صاحب خود را تشخیص دهند.

 
نظر شما
ادامه