کد خبر: ۵۷۴۴

حکیم مهر -  در آستانه روز جهانی دامپزشکی نشستی خبری با حضور مدیرکل دامپزشکی استان فارس و رئیس نظام دامپزشکی این استان برگزار شد که انعکاس برخی اظهارات مطرح شده در آن نشست توسط خبرگزاری ایسنا واکنش دکتر تابع بردبار رئیس نظام دامپزشکی فارس را درپی داشت.

ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرگزاری ایسنا به اشتباه از قول دکتر تابع بردبار خبری منتشر کرد که درباره لزوم سوزاندن لاشه سگ‎های ولگرد بود.

در پی انتشار این خبر در حکیم مهر به نقل از ایسنا ، رئیس نظام دامپزشکی استان فارس در حاشیه برگزاری دومین کنگره بین‎المللی بهداشت مواد غذایی در تهران توضیحاتی در این خصوص به مدیرمسئول حکیم مهر ارائه و وعده کرد در اسرع وقت لوح فشرده مشروح نشست خبری خود و مدیرکل دامپزشکی فارس را ارسال نماید.

پس از دریافت لوح فشرده مذکور و بازبینی دقیق آن ، صحت ادعای دکتر تابع بردبار و اشتباه خبرگزاری ایسنا در انعکاس این خبر و انتساب مطلب فوق به رئیس نظام دامپزشکی فارس محرز گردید.

بر پایه آنچه در فیلم این نشست خبری مشاهده شد، دکتر دهقانی مدیرکل دامپزشکی استان فارس در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که از وی درباره مسئله سگ‎های ولگرد و نگهداری سگ و گربه توسط مردم و به خیابان آوردن آنها پرسیده بود گفت : در خصوص سگ‎های ولگرد ، وظیفه امحاء با کمیته‎ای در شهرداری است و بر اساس دستورالعمل موجود بهترین راه برای دفن بهداشتی سگ‎های ولگرد، سوزاندن لاشه آنها در کوره‎هایی است که به راحتی می‎توان آن‏ها را ایجاد نمود و ما این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود : اگر سوزاندن لاشه مقدور نباشد لاشه سگ ولگرد را باید در عمق 4 تا 5 متری خاک همراه با پوششی از مواد ضدعفونی کننده دفن نمود.

دکتر دهقانی همچنین درباره مسئله نگهداری از سگ و گربه هم گفت : این موضوع بیشتر در کشورهای غربی رایج است و در فرهنگ ما امری رایج نیست ولی اگر افرادی به هر دلیل مجبور به نگهداری از سگ و گربه هستند حتماً توصیه می‎کنیم نسبت به واکسیناسیون این حیوانات در برابر بیماری هاری که اتفاقاً مخزن اصلی این بیماری هم سگ و گربه است اقدام کنند.

وی افزود : در صورت نگهداری از سگ و گربه علاوه بر واکسیناسیون توصیه ما این است که حیوان در محلی جداگانه نگهداری و به نظافت محل نگهداری آن هم توجه شود.

دکتر دهقانی همچنین اظهار کرد : در شهرستان شیراز بیش از ده کلینیک دام کوچک که عمدتاً توسط متخصصین دامهای کوچک اداره می‎شوند وجود دارد که به صدور شناسنامه بهداشتی و تزریق واکسن هاری و واکسن سه‎گانه اقدام می‎کنند.

البته این اظهار نظر مدیرکل دامپزشکی فارس درباره تزریق واکسن سه گانه ناظر به گربه است و ارتباطی با سگ ندارد. ضمن آنکه وی هیچ توضیحی درباره درمان پیشگیرانه ضدانگل ارائه نکرد.

در پایان این نشست خبری نیز دکتر تابع بردبار رئیس نظام دامپزشکی استان فارس با انتقاد از تعدد دانشکده‎های دامپزشکی در کشورمان گفت : آنقدر تعداد فارغ‏التحصیلان دامپزشکی زیاد است که 9 دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی که در مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرش داشتند تعطیل شده‎اند.

وی ابراز امیدواری کرد دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم ظرفیت پذیرش دانشجوی دامپزشکی را کاهش دهند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه