کد خبر: ۵۷۴۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

آیا واقعاً انتقال خون برای سگ ها هم انجام می شود؟ بله، سگ هایی که از کم خونی های شدید یا بیماری های خونی رنج می برند امکان انتقال خون از یک سگ سالم به آنها میسر است؛ اما مطابقت گروههای خونی آنها کمی پیچیده است چرا که گروههای خونی دیگری غیر از آنچه که در انسان است وجود دارد و این گروههای خونی پیچیده تر هستند .

 

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet، در این مقاله هر آنچه که لازم است تا در رابطه با گروههای خونی سگ ها و راههای انتقال خون بدانید را با یکدیگر می خوانیم

 

آیا سگ ها هم گروههای خونی متفاوتی دارند؟  

 

بله، در واقع بیش از یک دوجین گروه خونی متفاوت تاکنون در سگ ها دیده شده و احتمالاً در صورت تداوم تحقیقات، گروههای خونی بیشتری هم یافت می شود. گروه های خونی در سگ ها ژنتیک و همراه با الگوهای موروثی پیچیده می باشند. هر گروه خونی به طور جداگانه به حیوان به ارث می رسد که بدین معنیست که هر سگی می تواند هرگونه ترکیبی از بیش از 12 نوع گروه خونی را داشته باشد. بنابراین می توان این گونه استنتاج کرد که بسته به موقعیت جغرافیایی و نژاد حیوان گروههای خونی مشابه را می توان یافت .

 

اگرچه گروههای خونی سگ ها بسیار زیاد است و احتمال ترکیب این گروههای خونی نیز بالاست اما ظاهراً عامل "آنتی ژن گلبول قرمز یا  DEA 1" از مهم ترین عوامل محسوب می گردد. برخی سگ ها به  DEA 1 پاسخ منفی می دهند اما اگر پاسخشان مثبت باشد آنها یکی از دو حالت  DEA 1.1 یا  DEA 1.2 را خواهند داشت.

 

بهترین گروه خونی برای انتقال خون کدام است؟  

 

سگ هایی که به  DEA 1 پاسخ منفی بدهند برای اهدای خون مناسب هستند چرا که خون آنها را می توان به سگ هایی که به  DEA 1.1 یا  DEA 1.2 پاسخ مثبت یا منفی بدهند اهدا کرد. با اینحال، سگ های  DEA 1 منفی "اهدا کنندۀ عام و همگانی" محسوب نمی شوند چرا که ممکن است برای یک نوع دیگر گروه خونی مثبت جواب دهند. برای اینکه اطمینان حاصل شود که واکنش ایمنی وخیمی برای هیچ کدام از گروه های خونی اهدا کننده رخ نمی دهد، دامپزشکان آزمایش دیگری انجام می دهند که "مطابقت ضربدری" نام دارد. این تست مطابقت کلی خون اهدا کننده و گیرنده را بررسی می کند. پس از تأیید  DEA 1 گروه خونی و انجام تست مطابقت ضربدری، دامپزشک تصمیم می گیرد که کدام گروه خونی برای سگ گیرنده مناسب است

 

سایر شرایط لازم برای سگی که خون اهدا می کند

 

در موقعیت اورژانسی هر سگ می تواند خون اهدا کند اما شرایط برخی برای این کار مناسب تر است. پیش از این متوجه شدیم که دامپزشکان سگی را انتخاب می کنند که   DEA 1 آنها منفی باشد اما شرایط دیگری هم مورد نیاز هست که در زیر ذکر شده :

 

بالای 22 کیلوگرم وزن داشته باشد (و وزنی متناسب با سایز و نژادش داشته باشد؛ سگ های نژاد بزرگ در مقایسه با نژادهای کوچک می توانند اهدای خون بیشتر و مکرر آسان تری داشته باشند)

 

واکسن های خود را به طور مرتب دریافت کرده باشند

 

در سلامت کامل باشند(عارضۀ قلبی نداشته باشند)

 

دارویی مصرف نکنند

 

بیماری عفونی، انگلی و یا بیماری های خونی نداشته باشند

 

حیوان آرامی باشد (بتواند 10 تا 15 دقیقه برای خون گیری بنشیند)

 

•DEA 1 منفی باشد

 

در چه مواردی سگ نیاز به انتقال خون پیدا می کند؟  

 

به دنبال عمل جراحی سخت و یا از دست دادن خون فراوان سگ نیاز به دریافت خون دارد .

 

همچنین برخی بیماری ها (مانند بیماری فون ویل براند) نیز که به دلیل از بین رفتن سلول های خونی حیوان مقدار زیادی خون از دست می دهد می توان با دریافت خون درمان شود

 

مراحل اهدای خون در سگ ها  

 

در اینجا مراحل اهدای خون برای سگ را عنوان کرده ایم :

 

یافتن سگ اهدا کنندۀ خون

 

دامپزشکان برای یافتن خون مورد نیاز برای اهدا از دو روش استفاده می کنند: آنها یا مستقیماً از سگی که اهدا کننده هست خون می گیرند و یا با بانک اهداء خون حیوانات تماس گرفته و درخواست خون می دهند .

 

آزمایش گروه خونی  

 

از هر دو سگ بایستی آزمایش خون گرفته شود تا ببینند که گروههای خونی آنها با هم مطابقت دارد یا خیر. بدین ترتیب که دامپزشک نمونه خونی را که از سگ گیرندۀ خون گرفته با نمونه خون سگ دهنده تست می کند تا هر گونه واکنش ایمنی را مشاهده کند و سپس این روال را بر عکس انجام می دهد .

 

این مرحله بسیار حائز اهمیت است چرا که اهدای خون  DEA 1 مثبت به سگی با  DEA 1 منفی باعث می شود تا سیستم ایمنی به سلول های خونی اهدا شده حمله کنند – و متعاقباً واکنش های آلرژی زای حادی را به دنبال خواهد داشت.

 

فرایند انتقال خون به سگ

 

به هر حال چه از بانک خون و چه از سگی مستقیماً خون گرفته شود، این خون در کیسه های مخصوصی نگه داشته می شود که مانع از انعقاد خون شود .

 

به هنگام انتقال خون به حیوان، این کیسه (همانند سرُم) در بالای میله ای آویزان و به درون رگ وارد می شود.

مقدار خونی که به سگ تزریق می شود به جثه و میزان خونی که حیوان از دست داده بستگی دارد. این فرایند بایستی در یک بازۀ زمانی و تحت نظارت دامپزشک انجام شود تا مبادا حیوان حساسیتی از خود نشان دهد .

 

در برخی موارد، تنها یک مرتبه دریافت خون برای حیوان کافیست تا بهبود یابد اما در بعضی بیماری ها که در طی آن حیوان فقدان خون و یا از بین رفتن سلول های خونی را دارد ممکن است به چند نوبت متوالی دریافت خون نیاز باشد .
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
4
6
خیلی کلی بود و معلوم بود از جایی کپی برداری شده که هدف نویسنده اطلاع عمومی افراد بوده نه مطلب تخصصی برای دامپزشکان زیرادر سراسر متن گفته باید تحت نظر دامپزشک باشد و روش انجام تست و یا روش تشخیص مچ بودن خون دهنده یا گیرنده نوع و اسم کیت ها ی ازمایش و روش هیچی نگذاشته حکیم مهر عزیز در انتشار مطالب علمی دقت فرمایید تو ضیحات به گونه ایی باشد که بتوان کاربردی باشد والا کلی گویی و اطلاعات عمومی که در هر سایتی یافت می شود تنها یک سرچ ساده می خواهد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
0
0
سلام سگ من امروز حدود دو سه لیتر خون رفت ازش چکار کنم
نظر شما
ادامه