کد خبر: ۵۷۳۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

دامپزشک و کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تله‌های زنده‌گیری یوزپلنگ نر برای کمک به زادآوری یوزپلنگ انتقالی به استان سمنان از پارک پردیسان تهران با نام «ایران» در محدوده پارک ملی توران نصب شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر یاسمین حسنی» ابراز داشت: به طور معمول در مناطقی که تراکم یوزها بالا است در هر تله زنده‌گیری معمولا هر سه ماه یک یوزپلنگ به دام می‌افتد.

وی ادامه داد: تله‌زنده‌گیری یک قفس فلزی است که درون قفس طعمه قرار دارد و هنگامی که یوزپلنگ برای گرفتن طعمه به قفس می‌رود درب‌های قفس به صورت خودکار بسته می‌شود و قفس به‌گونه‌ ای طراحی شده تا به یوزپلنگ آسیبی نرسد.

حسنی تصریح کرد: یوزپلنگ نر پس از زنده‌گیری شدن در حصاری جداگانه در کنار یوزپلنگ ایران قرار می‌گیرد و در صورت واکنش و تمایل ایران به این یوزپلنگ، آنان در کنار هم قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: یوزپلنگ ماده با واکنش‌هایی که از خود نشان می‌دهد مشخص می‌کند تمایلی به یوزپلنگ نر دارد یا خیر.

وی بیان کرد: یوزپلنگ ماده در فصل جفت‌گیری از میان چند یوزپلنگ نر یک یوزپلنگ را برای زادآوری انتخاب می‌کند.

حسنی گفت: در زمان حاضر یک یوزپلنگ نر در اطراف ایران تردد دارد و انتظار می‌رود در صورتی که ایران نسبت به این یوزپلنگ نر واکنش نشان دهد، اتفاق‌های خوبی در پیش باشد.

دامپزشک و کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان اظهار داشت: تاکنون یوزپلنگ نری به وسیله تله زنده‌گیری گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برای پایش رفتارهای ایران، دوربین‌های پیشرفته‌ای در محل‌های مناسب نصب شده و رفتار ایران لحظه به لحظه رصد می‌شود.

وی افزود: حال عمومی کوشکی، دلبر و ایران خوب است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و از جیره غذایی قبلی شامل خرگوش و گوشت مرغ تغذیه می‌کنند.

حسنی تصریح کرد: یوزپلنگ دلبر ۱۰ سال به بالا و کوشکی ۱۳ سال دارد هم چنین یوزپلنگ ایران سه ساله است و چون دلبر قدرت باروری خود را ازدست داده امیدها برای زادآوری به دنبال ایران است.

کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: کوشکی قدرت باروری دارد و انتقال نر دیگر به محیط با ایجاد فضای رقابت در فصل جفت‌گیری شانس زادآوری را بالا می‌برد.

یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.
منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

بر اساس شنیده ها، یوزپلنگ ایران سال۹۶ به صورت غیررسمی از منطقه توران استان سمنان خارج شده بود.

«کوشکی» و «دلبر» ۲ یوزپلنگ نر و ماده‌ در اسارت که سالها در پارک پردیسان تهران با هدف تکثیر نگهداری می‌شدند، چندی پیش از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست به پارک ملی توران در استان سمنان منتقل شدند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
0
0
برای سطح اندیشه و خرد این کارشناس و مسئولین باید تاسف خورد
نظر شما
ادامه