کد خبر: ۵۷۳۰۳
 
 

با گنجاندن مواد غذایی که در زیر آمده و حفظ یک رژیم غذایی مناسب و سالم می توانید دوست کوچولوی خود را برای مدت طولانی تری در نزد خود سالم نگه دارید.

سرطان در سگ ها

همانند انسان، سرطان در سگ ها نیز یکی از عوامل مهم مرگ و میر شناخته شده است. همچنین دلیل و عامل اصلی ابتلا به آن در سگ ها هم ناشناخته است. اما آنچه که می دانیم اینست که داشتن یک سبک زندگی سالم تر می تواند برخی از انواع سرطان ها را محدود سازد. خانوم دکتر  Sue Downing دامپزشک و آنکولوژیست بخش اورژانس و حیوانات در این خصوص می گوید: "به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و دخانیات، آفتاب سوختگی و در معرض نور شدید خورشید بودن، و بالا و پایین بودن هورمون های بدن به ترتیب منجر به سرطان لنفاوی، سرطان پوست و سرطان پستان در سگ ها می گردد. بنابراین می توان با ممانعت از در معرض دود سیگار بودن، از آفتاب تند وسط روز دوری کردن و عقیم کردن سگ های ماده در سنین پایین خطر ابتلا به این سرطان ها را تا حدود زیادی کاهش داد." 

به اعتقاد دکتر  Downing علاوه بر این موارد با حفظ وزنی متناسب و ایده آل نیز می توان از سرطان جلوگیری کرد که بخشی از آن به مواد غذایی بستگی دارد که در رژیم خوراکی حیوانتان قرار می دهید

گوشت مرغ و گوساله 

یک اصل اساسی در تغذیۀ حیوان خانگی تان می گوید: در تغذیۀ حیوان بایستی اصول و پایۀ کار را به خوبی رعایت کنید. دکتر  Downing در این زمینه می گوید: "چنانچه از غذاهای صنعتی و کارخانه ای استفاده می کنید، یک رژیم غذایی ایده آل برای سگ شما می بایستی از کمپانی های معتبر و شامل منابع پروتئینی نظیر گوشت مرغ و گوساله باشد و غلاتی نظیر گندم، ذرت و برنج نیز داشته باشد."  درست است که سگ ها برای زنده ماندن نیاز به گوشت تنها ندارند (برعکس گربه ها که فقط گوشتخوار هستند) اما پروتئین موجود در گوشت به آنها کمک می کند تا سالم و قوی بمانند

اسیدهای چرب امگا3  

همان طور که اسیدهای چرب امگا3 که در روغن ماهی یافت می شود، برای شما مفید است برای سگ شما هم فوق العاده است. دکتر دامپزشک  Shelly Zacharias در این باره می گوید: "روغن ماهی علاوه بر اینکه مزایای بسیاری برای پوست و پوشش موی سگ ها دارد، از کارکرد ارگان های حیاتی بدن نیز محافظت می کند. همچنین دانشمندان کشف کردند که اسیدهای چرب امگا3 رشد تومورها را کاهش می دهند و در کنترل برخی سرطان ها نقش دارند." 

زردچوبه  

دکتر  Downing اذعان دارد: "زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوی است و در نتیجه خاصیت ضد سرطانی دارد. اما ذکر یک نکته بسیار اهمیت دارد مصرف زردچوبه در سگ ها بایستی کم و کنترل شده باشد. این مادۀ غذایی در بسیاری از مکمل ها و تشویقی های سگ ها گنجانده شده است.

قارچ های خوراکی  

قارچ های خوراکی که شامل لکتین، گلوکان های بتا، و پلی ساکارید  K (یا  PSK) هستند از مواد خوراکی ضد سرطان مهم محسوب می گردند. به گفتۀ دکتر  Sung : "لکتین از پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری می کند و به از بین رفتن آنها هم کمک می کند، گلوکان های بتا با خاصیت ضد التهابی که دارند به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند، و در آزمایشاتی که در این زمینه صورت گرفته مشخص شده که  PSK  عود بیماری را کاهش داده و با تقویت سیستم ایمنی بقا را افزایش می دهد."

قارچ ها از مواد غذایی هستند که برای انسان نیز بسیار توصیه شده و همچنین خواص ضد پیری دارد

توت های سیاه و قرمز

توت های رنگی نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنها حاوی آنتوسیانین هستند که خاصیت ضد التهابی دارد. دکتر  Zacharias در این زمینه می گوید: "تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که برخی توت ها مثل بلوبری می توانند از تعدادی سرطان ها جلوگیری و یا برخی را بهبود بخشند. همچنین وزارت کشاورزی امریکا  (USDA) توت های سیاه را به عنوان برترین مادۀ ضد سرطان معرفی کرده است." بنا به توصیۀ  American Kennel Club مصرف توت های رنگی و سیاه چه به صورت تازه و چه منجمد اما در مقدار مناسب توصیه می گردد.

ویتامین 

دکتر  Sung اشاره می کند که کمبود ویتامین  D احتمال ابتلا به انواع بیماری های سرطانی را بالا می برد. وی در ادامه می گوید: "کلسیتریول که از مشتقات ویتامین  D هست، خاصیت ضد تومور دارد که رشد تومور را متوقف یا کُند می سازد." 

غذاهایی مثل سالمون، قارچ، و تخم مرغ سرشار از ویتامین  D هستند.

بروکلی  

بروکلی نیز یکی دیگر از مواد غذایی ضد سرطان برای سگ هاست. دکتر  Zacharia می گوید: "بروکلی غنی از گلوکوزینولات است که سلول های سرطانی را تجزیه می کند و از رگ زایی جلوگیری می کند. این امر از آنجایی حائز اهمیت است که ما سعی داریم از پیشرفت و تشکیل رگ های خونی در تومورها که منجر به رشد بیشتر آنها می گردد، پیشگیری کنیم." همانند سایر مواد غذایی عنوان شده، رعایت اعتدال و میانه روی در مصرف این مادۀ غذایی نیز ضرورت دارد

آنتی اکسیدانی متشکل از ویتامین  C و  E  ، تورین، لوتئین، لیکوپن و بتا کاروتن  

دکتر  Sung عنوان می کند: "در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد چنانچه ترکیبی از آنتی اکسیدان های بالا در رژیم غذایی سگ استفاده شود، آسیب وارده به  DNA کاهش یافته و سیستم ایمنی بهبود می یابد. به عبارتی دیگر، سطح آنتی اکسیدان تولید شده از ترکیب این مواد غذایی خاصیتی محافظتی و پیشگیرانه در مقابل آسیب  DNA دارند. مشخص نیست که آیا استفاده از تنها یکی از این مواد هم بتوانند چنین تأثیری بر روی سلامت سگ ها داشته باشند اما مصرف تمام این مواد با هم می تواند از رشد سرطان پیشگیری کند."  بهترین شیوۀ مصرف از طریق استفاده از مواد غذایی و یا استفاده از مکمل هاست.

منبع: ITpet

 

نظر شما
ادامه