کد خبر: ۵۷۲۴۳

هم زمان با روز جهانی پرندگان مهاجر (نهم ماه می میلادی و بیستم اردیبهشت)  یک فرد (بُهله) عقاب از گونه «دو برادر» با حضور جمعی از فعالان محیط زیست و محیط بانان اداره کل محیط زیست هرمزگان در منطقه کوهستانی زیستکره حفاظت شده گنو رها شد و به طبیعت بازگشت.

کارشناس فنی باغ پرندگان بندرعباس روز شنبه در این باره گفت: اواسط فروردین ماه امسال یک فرد عقاب دو برادر که مجروح شده بود، در مناطق کوهستانی بخش تخت توسط دوست داران محیط زیست پیدا شد و جهت درمان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان و سپس به مرکز دامپزشکی داماهی منتقل شد.

«سید مهدی موسوی» افزود: پس ازمعاینه های بالینی اولیه مشخص شد این عقاب از ناحیه دم و بال دچار آسیب شده و توان پرواز ندارد.

وی ادامه داد: درمان این عقاب نابالغ آغاز شد و پس از گذشت حدود یک ماه این پرنده شکاری قابلیت بازگشت به طبیعت را پیدا کرد.

مدیر گروه پرنده نگری کارنجک خاطرنشان شد: با توجه به  اهمیت تنوع زیستی، کار تیمار و رهاسازی پرندگان توسط مراکز دامپزشکی معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام می شود و مجموعه باغ پرندگان بندرعباس نیز در این روند نقش حمایتی و مشارکتی دارد که نتیجه این همکاری مردم، بخش خصوصی و دولتی و باغ پرندگان شهرداری بندرعباس  رهاسازی دو فرد "شاه بوف" یک فرد "سال گربه جنگلی تاجدار" دو فرد "گاه گاهی" و سه فرد "بادخورک" در کمتر از یکسال گذشته بوده است.

موسوی ادامه داد: گردشگران و دوستداران طبیعت چنانچه پرنده یا حیوان زخمی دیگری را در طبیعت مشاهده کردند می توانند مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع دهند.

عقاب دو برادر از گونه‌های بومی استان هرمزگان بوده که زیستگاه کوهستانی را برای زندگی ترجیح می دهد.

عقاب دو برادر پرنده‌ای است مهاجم است و بیشتر پستاندارانی مانند خرگوش و یا پرندگان را شکار می کند.

این پرنده شکاری که در مناطق کوهستانی پرصخره و برخی مواقع نیز در ارتفاعات دیده می شود، در زمستان به دشت و بیابان کوچ کرده و روی صخره‌های پرشیب پرتگاه‌ها و گاهی روی درخت آشیانه می سازد.

 

 

نظر شما
ادامه