کد خبر: ۵۷۲۳
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر -  برنامه زنده سیمای آبادی شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران ، ساعت 16 چهارشنبه 14 اردیبهشت 90 با دکتر سید محسن دستور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفتگو نمود.

مجری برنامه ابتدا به شنبه دهم اردیبهشت ماه سالجاری و روز جهانی دامپزشکی اشاره و علت اختصاص این برنامه به موضوع دامپزشکی را نامگذاری سال 2011 به عنوان "سال جهانی دامپزشکی" عنوان کرد.

سپس سوال مسابقه برنامه را قرائت کرد که بدین شرح بود :

"کدام بیمای جزء بیماریهای مشترک انسان و دام نیست؟ 1- هاری  2 - تب مالت  3 - مشمشه  4 - طاعون گاوی

همچنین در ابتدای این برنامه گزارشی از برگزاری مراسم روز جهانی دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج پخش شد و طی آن با دکتر شجاعی رئیس نظام دامپزشکی استان تهران، استاد دکتر نادعلیان چهره ماندگار دامپزشکی، دکتر نیازی مدیرکل مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی، دکتر منادی تنها نماینده دامپزشک مجلس شورای اسلامی، دکتر عبدی مدیرکل دفتر بهداشت و بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی و دکتر مشکوة معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفتگو شده بود.

پس از پخش این گزارش دکتر سید محسن دستور در گفتگویی تلفنی با مجری برنامه شرکت کرد که مشروح این گفتگو بدین شرح است :

مجری : علت نامگذاری روز و سال جهانی دامپزشکی چیست؟

دکتر دستور : امسال به دلیل دویست و پنجاهمین سالگرد تأسیس اولین آموزشکده دامپزشکی در لیون فرانسه به عنوان سال جهانی دامپزشکی از سوی فائو و OIE نامگذاری شده است.

مجری برنامه : عمده وظایف دامپزشکی در کشور ما چیست؟

دکتر دستور : یک بخش از وظایف، مبارزه با بیماریهای واگیر دام است. بخش دیگر به مبارزه با بیماریهای مشترک و نقشی که دامپزشکی می‎تواند در بهداشت عمومی داشته باشد برمی‎گردد و یک بخش هم نظارت بهداشتی بر فرآورده‎های خام دامی را تا قبل از پخت و فرآوری تحت پوشش قرار می‎دهد.

مجری برنامه : اقدامات بهداشتی شما در زمینه بیماریهای دامی چه بوده است؟

دکتر دستور : هر سال برنامه مدونی در این زمینه آماده می‎کنیم و با توجه به ویژگی هر بیماری ، برای برخی از بیماریها واکسیناسیون، برای بعضی قرنطینه و برای بعضی از بیماریهای مشترک هم تست و حذف دامهای آلوده انجام می‎شود. ضمن آنکه آزمایشگاههای ما هم در زمینه تشخیص فعالیت می‎کنند و گاهی هم به صورت چندشکلی واکسیناسیون همراه با تست و حذف دامهای آلوده و سپس پرداخت غرامت انجام می‏شود.

مجری برنامه : اقدامات ما در کشورمان با معیارهای جهانی قابل قیاس است؟

دکتر دستور : اقدامات ما برابر دستورالعمل و استانداردهای بین‎المللی و سازمان جهانی بهداشت دام انجام می‎شود و نحوه تشخیص هم بر همین اساس است اما پرداخت غرامت امری داخلی و وابسته به مصوبه دولت است.

مجری برنامه : بیماریهای مشترک چگونه بیماریهایی هستند؟

دکتر دستور : این بیماریها هم در انسان و هم در دام بیماری ایجاد می‎کنند و عمدتاً هم از دام به انسان منتقل می‎شوند. چرا که ما غیر از تماس با دام‎ها از انواع فرآورده‎های دامی استفاده می‎کنیم. لذا اینگونه بیماریها هم از دام و هم از طریق فرآورده‎های غذایی با منشاء دامی به انسان منتقل می‎گردند. نکته مهم در این بین آن است که باید اقدات پیشگیرانه و تشخیص در دام به خوبی انجام شود تا در انسان عوارض و مشکلات از نظر بیماریهای مشترک پیش نیاید.

مجری برنامه : اینها شامل کدام بیماریها می‎شوند؟

دکتر دستور : بیش از 60 درصد بیماریهای عفونی انسان با حیوان مشترک است و منشاء حیوانی دارد و بیماریهای انگلی یا با عوامل مختلف از این دست بیماریها هستند.

مجری برنامه : با توجه به شعار سال جهانی دامپزشکی مبنی بر "دامپزشکی برای سلامت، دامپزشکی برای غذا و دامپزشکی برای سیاره زمین" ، بفرمایید که نقش دامپزشکی در تأمین بهداشت و سلامت مواد غذایی چیست؟

دکتر دستور : چون میزان مصرف پروتئین حیوانی انسان بالا است و این دسته غذای اصلی انسان را تشکیل می‎دهند اقداماتی که درباره بهداشت در این حوزه انجام می‎شود نقش مؤثری در تأمین سلامت انسان دارد. نظارت همکاران ما در کشتارگاه‎ها ، مراکز پرورش دام و نظارت بر مسائل درمانی و مصرف دارو و مواد بیولوژیک و واکسن از جمله اقدامات دامپزشکی است. همچنین در مورد لبنیات هم تا زمانی که شیر فرآوری نشده نظارت با دامپزشکان است.

مجری برنامه : اقدامات آینده شما برای بهبود کار چیست؟

دکتر دستور : همین اقداماتی که عرض شد ، طی برنامه‎هایی که برای سال 90 و برنامه پنجم که امسال اولین سال آن است تهیه شده و تلاش می‎کنیم با توجه به شعار جهاد اقتصادی برای امسال، نقش و تأثیرمان را در بهداشت ایفا نموده و با این شعار نیز همگام باشیم.

مجری برنامه : حوزه تحت نظارت شما تنها به دام برمی‎گردد؟

دکتر دستور : دام، فرآورده‎های دامی و فرآورده‎های بیولوژیک، دارو و واکسن، کارخانجات خوراک دام، مراکز تشخیص و درمان و هر حوزه‏ای که به شکلی در ارتباط با دام و فرآورده‎های خام دامی است تحت نظارت ما است.

مجری برنامه : در پایان چه توصیه ای به مردم برای استفاده از فرآورده‎های دامی دارید؟

دکتر دستور : با توجه به اینکه به فصل گرما رسیده‎ایم در مصرف فرآورده‌های دامی بخصوص لبنیات دقت کنند و با مصرف لبنیات ترجیحاً پاستوریزه از بروز تب مالت پیشگیری کنند. ضمناً در مورد گوشت هم ضمن تهیه آن از مراکز مجاز به مهر دامپزشکی و نیز در حالت بسته‎بندی به برچسب و اطلاعات آن دقت نمایند تا حتما ًتحت نظارت دامپزشکی تولید و عرضه شده باشد.

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکترمحمدر.
|
-
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۵
0
0
چقدر جای تاسف دارد که پرداختن یک برنامه رده چندم رسانه ملی به موضوع دامپزشکی برایمان جای تعجب دارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این در حالی است که برگزاری دومین کنگره بین المللی بهداشت موادغذایی حتی بصورت خیلی جزئی و مختصر در اخبار رسانه ها حتی در اخبار علمی فرهنگی هنری جایی نداشت!!!!!!!!!!!!!!
چقدر برای این صنف و گمنامی آن و شناخته نشدن حق و جایگاه این حرفه متاسفم.
دانشجو
|
-
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۵
0
0
همه ی ما متاسفیم.
غ.
|
-
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
0
0
جای مهندس ..... را خالی حس نمی کنید؟؟؟؟؟؟
دانشجو
|
-
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
0
0
یعنی به این 4جمله انقدر افتخار میکنین.چرا شعار سال دامپزشکی ناقص پخش شد؟چرا کسی نمیاد بگه که دامپزشکیو انقدر سیاسی کردن؟چرا انقدر دشمن داره؟چرا هیچ جایی صحبتی ازش نمیشه؟تا کی
دانشجو
|
-
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
0
0
کسی نیست یه مقدار به این رشته ابهت بده.دانشجو با شوق میاد دانشگاه اما بعد چند ترم هیچ امیدی به اینده نداره.عمق فاجعه جایی است که اساتید از گفتن اینکه دامپزشک هستند احساس شرم میکنند.وای بر مااا
نظر شما
ادامه