کد خبر: ۵۷۲۱۶
«پروفسور نیکولا دکارو» استاد دانشگاه UNIBA ایتالیا تشریح کرد:
وی اظهار داشت: سگ‌ها و گربه‌ها نمی‌توانند نقش مهمی در آلوده کردن انسان به کووید-۱۹ داشته باشند ...
 
 

حکیم مهر: «پروفسور نیکولا دکارو» استاد تمام بیماری‌های عفونی حیوانات از دانشگاه باری ایتالیا (UNIBA) که در سال ۱۳۹۷ در نشست علمی و کارگاه آموزشی بیماری‌های منتقله از ناقلین در دانشگاه بوعلی‌سینا شرکت کرده بود، در گفتگوی اختصاصی ویدئوکنفرانسی با خبرگزاری بسنا به توضیح دانش موجود درباره کروناویروس‌ها به ویژه کروناویروس جدید پرداخت.

این مصاحبه که در راستای همکاری‌های علمی و بین المللی بین دانشگاه بوعلی‌سینا و دانشگاه باری ایتالیا صورت گرفت، به همت اساتید دانشکده پیرادامپزشکی انجام شد.

پروفسور دکارو که یک متخصص شناخته شده بین‌المللی در زمینه کروناویروس‌ها است، ابتدا در مورد اپیدمی‌های انسانی ناشی از سارس (SARS)  و مرس (MERS)  پرداخت و وجه تمایز آن‌ها با کووید-۱۹  (COVID-19) را تشریح کرد.

وی در مورد نقش حیوانات خانگی به ویژه سگ‌ها و گربه‌ها در همه‌گیری‌شناسی کووید-۱۹ گفت: تا روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، فقط ۸ مورد آلودگی در حیوانات خانگی گزارش شده است، که در قیاس ۳ میلیون مبتلای انسانی بسیار ناچیز است و اتفاقا در همه این موارد، حیوانات خانگی را بیماران اطراف آن‌ها آلوده کرده‌اند.

وی با اشاره به نشانه‌های بالینی سگ‌ها و گربه‌های آلوده و نیز مطالعات تجربی بر روی آن‌ها افزود: بنابر آنچه تا امروز می‌دانیم سگ‌ها نمی‌توانند نقشی در آلودگی دیگر سگ‌ها و انسان داشته باشند. ولی گربه ها علاوه بر اینکه نشانه‌های تنفسی را نشان می‌دهند، می‌توانند گربه‌های دیگر را نیز آلوده کنند. اما نه سگ‌ها و نه گربه‌ها نمی‌توانند نقش مهمی در آلوده کردن انسان داشته باشند؛ چرا که طبق آنچه تاکنون می‌دانیم، کووید-۱۹ کاملا بر انسان تطابق دارد و نیازی به میزبان دیگری ندارد.

این متخصص کروناویروس‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا پرندگان خانگی می‌توانند به کووید-۱۹ مبتلا شوند گفت: نشانه‌ای از اینکه ویروس  SARS-CoV- ۲  پرندگان را بیمار کند وجود ندارد و اینکه پرندگان ویروس‌های کرونای خاص خود را دارند که بسیار دور از کرونا ویروس پستانداران هستند.

پروفسور دکارو نقش مهم دامپزشکان و محققین حوزه بیماری‌های مشترک انسان و حیوان را از دیدگاه "سلامت واحد " (One Health) تشریح کرد و گفت: در قالب برنامه سلامت واحد که در آن سلامت انسان، حیوان و محیط زیست وابسته به هم در نظر گرفته می‌شود، باید برای جلوگیری از اپیدمی‌های آینده تدبیر کرد؛ چون همینطور که شاهد هستیم این همه‌گیری‌ها مانند همین مورد اخیر یعنی  SARS-CoV- ۲  از حیوانات وحشی نشات می‌گیرند.

وی افزود: مطلع هستم که برخی افراد تئوری‌های توطئه را در خصوص منبع این ویروس مطرح می‌کنند، اما با توجه به تجارب جامع بشری در خصوص همه‌گیری بیماری‌هایی، چون سارس و مرس و برخی دیگر از ویروس‌ها که حالا جزئی از جامعه زیستی ما شده‌اند، می‌توانیم درک کنیم که کروناویروس‌ها به خوبی قادر هستند از گونه زیستی به دیگری انتقال پیدا کنند و اتفاقا رفتار انسان‌ها در سالیان اخیر به این انتقال کمک بزرگی کرده است.

دکارو خاطرنشان کرد: چنانچه شما می‌بینید در بخش‌هایی از آفریقا و آسیا همچنان بازار‌های فروش حیوانات وحشی به صورت زنده، مرده و یا حتی مثله‌شده فعال هستند که این مسئله می‌تواند شرایط انتقال ویروس‌های جدید به خصوص کروناویروس‌ها را از حیوانات وحشی به دیگر حیوانات و حتی انسان فراهم کند. پس در چارچوب برنامه سلامت واحد باید این بازار‌های فروش حیوانات وحشی را یا تعطیل کنیم و یا به صورت نظام‌مند و کنترل‌شده اداره کنیم.

وی در نهایت عنوان کرد: همچنین سرعت تخریب محیط زیست، جنگل‌زدایی و تغییر کاربری اراضی زیستی را کاهش دهیم، چرا که در دهه‌های اخیر با نابودی زیستگاه‌های طبیعی حیوانات وحشی، ارتباط این گونه‌ها را با جامعه انسانی نزدیک‌تر کرده‌ایم که همین نکته در فهم چرایی انتقال ویروس‌های خطرناکی، چون کرونا ویروس‌ها از حیوانات وحشی به انسان کافی است.

 
 
نظر شما
ادامه