کد خبر: ۵۷۲۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر

فضای غیراستاندارد و جانمایی غیراصولی باغ وحش خرم‌آباد موجب شده تا از زمان تاسیس تاکنون حاشیه های زیادی برای آن به همراه داشته باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، باغ وحش در محیط های شهری می تواند به عنوان یکی از فضاهای تفریحی و آموزشی مورد استقبال شهروندان قرار گیرد چراکه یکی از نقاطی که می‌توان حیوانات و گونه‌های مختلف زیست‌ بوم را در یک فضا مشاهده و مطالعه کرد، باغ وحش‌ها هستند.

این اماکن معمولا از طرف خانواده‌های دارای فرزند، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند و در شهر خرم آباد که فضاهای تفریحی چندانی برای خانواده ها وجود ندارد ظرفیت باغ وحش می تواند بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جلب کند.

اما متاسفانه از زمان تاسیس این مرکز تاکنون همواره به دلیل جانمایی نامناسب و غیر استاندارد این فضا با حاشیه های بسیاری همراه بوده است تا جایی که به ندرت افرادی حاضر به بازید از این مکان هستند و در حقیقت این مرکز به فراموشی سپرده شده است.

باغ وحش کاسیت خرم آباد در سال ۱۳۸۸ در بام این شهر احداث شد، ابتدا متولی آن دانشگاه لرستان بود ولی بعدها به دلیل عدم تمایل دانشگاه، مدیریت این مجموعه به دامپزشکی  واگذار شد.

این باغ وحش در سال های گذشته به دلیل فضای نامناسب شرایط نگهداری و مکان آن با مشکلاتی مواجه بوده است و همواره مورد انتقاد دوستداران حیات وحش است.

اگرچه در سال های گذشته تعدادی از حیوانات آن شامل ۲ راس گوزن زرد ایرانی و سه قلاده توله شیر تلف شدند اما اکنون حفاظت محیط زیست استان شرایط سلامتی، درمان و تغذیه این باغ وحش را تایید می کند.

در ابتدای فعالیت باغ وحش خرم آباد، ۱۵۷ حیوان از ۲۷ گونه جانوری در آن نگهداری می شد که عمده این حیوانات از نوع گوشتخوار و نشخوارکنندگان بودند.

این در حالی است که بلاتکلیفی این باغ وحش بهانه ای شده تا هر از گاهی برخی منتقدان با انتشار فیلم  و نقدهای باعث دلزدگی شهروندان از این مکان شوند و از طرفی هیچ سرمایه گذار خصوصی نیز راغب به سرماهی گذاری و تحویل مرکز نباشد.

جانمایی نامناسب باغ وحش خرم آباد منشا مشکلات این مکان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان به ایرنا گفت: جانمایی ابتدایی این باغ وحش باتوجه به اینکه بدون هماهنگی دستگاه های مربوطه و بدون هرگونه کارشناسی و طرح مطالعاتی بود مشکلات بسیاری را برای این فضا ایجاد کرد.

مهرداد فتحی بیرانوند افزود: در حال حاضر تنها راه برون رفت مشکلات این باغ وحش ساماندهی فضای موجود و یا تعطیلی و جابه جای به مکان دیگری است.

وی اظهار داشت: عدم رعایت استانداردهای لازم و فضای نگهداری حیوانات در این مکان به مشکل مهمی تبدیل شده است اما با نظارت های حفاظت محیط زیست و همکاری دامپزشکی استان وضعیت تغذیه و بهداشت و سلامت حیوانات این مرکز مناسب است.

وی ادامه داد: همچنین در راستای کاهش مشکل فضای نگهداری حیوانات این مرکز تعداد حیوانات و گونه های جانوری در این فضا تعدیل شده است اما چون شرایط احیا و گسترش فضای زندگی برای آنها نامناسب است باید حتما این باغ وحش جابجا یا ساماندهی شود.

فتحی بیرانوند بر لزوم مدیریت نگهداری این مرکز و واگذاری آن به بخش خصوصی تاکید کرد و اظهار داشت: در صورت واگذاری این باغ وحش به بخش خصوصی امکان درآمد زایی و توجیه اقتصادی این مرکز افزایش خواهد یافت و ساماندهی و نگهداری حیوانات این مرکز با امکانات بیشتری مقدور می شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه اکنون نگهداری و مدیریت این مرکز بر عهده دامپزشکی استان است که به لحاظ قانونی نگهداری این مرکز باید به بخش خصوصی و یا شهرداری واگذار شود.

وی بر ضرورت نگهداری و ساماندهی این باغ وحش در شهر خرم آباد به عنوان مطالبه مردم تاکید کرد و گفت: در نهایت این مکان باید تعیین تکلیف و ساماندهی شود.

فضای باغ وحش خرم آباد برای نگهداری حیوانات غیر استاندارد است

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: مهمترین مشکل باغ وحش خرم آباد فضای نامناسب نگهداری حیوانات است که از زمان جانمایی این فضا تاکنون با مشکلاتی برای آن توام بوده است.

«الهام برنا» اظهار داشت: اکنون متولی نگهداری باغ وحش خرم آباد اداره کل دامپزشکی است  و این درحالی است که هیچ ارگان دولتی نمی تواند باغ وحش داری کند و این میراث به جا مانده از سال های گذشته در این استان است.

وی با بیان اینکه نحوه نگهداری حیوانات در این فضا بسیار مهم است ادامه داد:اکنون با پیگیری های دامپزشکی و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان وضعیت تغذیه و خدمات دامپزشکی در این مرکز خوب است و حیوانات در این زمنه هیچ مشکلی ندارند.

برنا اظهار داشت: مهمترین مشکل پیش روی حیوانات نگهداری شده در این باغ وحش فضای نگهداری آنها است که مناسب و مطابق با استانداردهای لازم نیست.

وی عنوان کرد: فضای نگهداری هر قلاده شیر در باغ وحش باید ۱۵۰ مترمربع باشد در حالیکه در باغ وحش خرم آباد پنج قلاده شیر در فضای ۴۰ متری نگهداری می شوند.

وی افزود: در این باغ وحش فضای نگهداری دیگر گوشتخواران مانند خرس و گرگ نیز نامناسب است و این فضای نگهداری علاوه بر مشکلات حیوانات نگهداری شده باعث دلزدگی بازدیدکنندگان نیز می شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا این مکان تعطیل است اما پیش از شوع بیماری کرونا نیز بازدیدکنندگان از وضعیت این مکان ناراضی بودند.

وی افزود: همچنین باغ وحش ها باید دارای پروانه بهداشتی باشند که باغ وحش خرم اباد فاقد این پروانه است و تاکنون دامپزشکی استان اقدام به صدور پروانه برای این مرکز نکرده است.

برنا با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف فضای نگهداری حیوانات در این باغ وحش گفت: خوشبختانه با نظارت های مرتب کارشناسان و دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان حیوانات این مراکز مشکل تغذیه و خدمات دامپزشکی ندارند اما مشکل فضای نگهداری این حیوانات باید مطابق با استانداردهای لازم تعیین تکلیف شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه حاشیه سازی های سال های گذشته برای این باغ وحش باعث شده است که تاکنون هیچ بخش خصوصی متقاضی سرمایه گذاری در این بخش نباشد در حالیکه برای رفاه حال حیوانات این مرکز تحویل آن به یک بخش خصوصی توانمند و متخصص بسیار لازم است.

باغ وحش خرم آباد باید به بخش خصوصی واگذار شود

مدیرکل دامپزشکی لرستان نیز به ایرنا گفت: واگذاری باغ وحش خرم آباد به این اداره کل در ابتدا خارج از ضوابط انجام شده و بار سنگینی بر دوش این اداره تحمیل شده است.

«دکتر زینب محمدخانی» با اشاره به وظایف سنگین این اداره کل در راستای تامین غذای سالم برای مردم اظهار داشت: واگذاری این باغ وحش به دامپزشکی استان بدون هرگونه حمایت و اعتباری بوده است و اکنون دامپزشکی استان مجبور به نگهداری فضای ۲۰ هکتاری این مکان است.

وی ادامه داد: اکنون سه نیروی دامپزشکی استان به صورت شیفتی در این مکان نگهداری، مدیریت و بهداشت باغ وحش را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه در راستای واگذاری این باغ وحش به بخش خصوصی مکاتبات زیاد انجام شده است، عنوان کرد: این مکان باید به بخش خصوصی واگذار شود.

محمدخانی افزود: متاسفانه چند فراخوان برای واگذاری این فضا به بخش خصوصی انجام شد اما متقاضی برای تحویل آن حاضر نشد و طی نامه نگاری هایی با شهرداری خرم آباد متاسفانه در نهایت حاضر به تحویل گرفتن این مکان نشد.

وی اظهار داشت: اکنون ساختمان باغ وحش خرم آباد برای نگهداری این گونه های حیوانات نامناسب است و تلاش شده که تعداد گونه ها و حیوانات در این مکان تعدیل شود.

محمدخانی گفت: نگهداری این حیوانات در این قفس های غیر استاندارد آزاردهنده است اما وضعیت تغذیه و بهداشت و سلامت آنان بصورت مداوم در حال پیگیری و مناسب است.

وی ادامه داد: تغذیه این حیوانات باهمکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از اعتبارات این اداره کل تامین می شود و به لحاظ تامین نیروی این مکان از نیروهای این اداره کل استفاده می شود و حتی برای نگهبانی و مدیریت شبانه این فضا هیچ نیروی در اختیار دامپزشکی قرارداده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان اظهار داشت: ساماندهی و واگذاری این مکان به بخش خصوصی ضرورت دارد و انتظار می رود مسولان استان برای تعیین تکلیف این با وحش تصمیم گیری جدی کنند.

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
1
پدر این بدبخت ها رو درآوردین بابا . نمیتونین مگه مجبورین آخه ؟ یکی هم نیست به داد این زبون بسته ها این وسط برسه ؟ آخه حیوان بدبخت گناه کرده اسیر دست .......... شده ؟ کجای دنیا دادستان به همچین مسئله ای ورود نمیکنه و حیوان های بدبخت و از این جهنم نجات نمیده ؟ آقا یه با وجدان پیدا بشه و به داد این حیوانات بی زبان برسه
دامپزشک۲
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
3
خانم دکتر ............. لطفا یک مزایده برگزاری کنید و واگذار نماید دامپزشکی در انجام وظایف سازمانی مانده دامپزشکی رو چه به باغ وحش داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
3
باید از مدیر کل وقت که واگذاری باغ وحش به دامپزشکی را قبول کرد سوال کرد دلایل قبول کردن این واگذاری و اقدامات صورت گرفته را
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
دقیقا
این بنده خدا داره کار اشتباهی که صورت گرفته را اصلاح میکنه
قاضی شگران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
1
از نظر من این که دامپزشکی شده مسئول باغ وحش کار جالبی نیست این از وظایف حقوقی شهرداری است وقتی به این شیرها در قفس نگاه میکنم غم سنگینی بر من مینشیند افسوس
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
اما از نظر مدیر کل وقت کار جالبی بوده و این وظیفه رو متاسفانه قبول کرده
نظر شما
ادامه