کد خبر: ۵۷۰۳۵
تعداد نظرات: ۸ نظر

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: درآمد بالای تولید «عنبرنسا» نسبت به شیر الاغ موضوع جالبی است که دلیل آن تقاضای بالای عنبرنسا در زمان شیوع کرونا بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «احمدرضا اسماعیلی»، در خصوص وضعیت پرورش الاغ در استان اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان تا کنون یک واحد پرورش الاغ برای گرفتن شیر الاغ در شهرستان نائین احداث و بهره برداری شده است.

وی افزود: این واحد پرورشی دارای ۵۰ رأس الاغ است که روزانه معادل هفت لیتر شیر الاغ تولید می‌کند این محصولات به طور مستقیم به بازار عرضه می‌شود، علاوه بر این محصول در این واحد پرورشی عنبرنسا نیز تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: موضوع جالب درآمد بالای تولید عنبرنسا است که مبلغ درآمد آن بیشتر از درآمد تولید شیر الاغ است، که دلیل آن تقاضای بالای عنبرنسا در زمان شیوع کرونا بوده است.

وی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای توسعه پرورشگاه‌های الاغ در استان اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: اگر واحد یا شخصی درخواستی برای ایجاد پرورشگاه الاغ را داشته باشد، مجوز داده می‌شود و مجوز پرورش الاغ از لحاظ قانونی مانعی ندارد.

اسماعیلی اضافه کرد: اگر شخص یا واحدی نیز برای تبدیل و فرآوری شیر الاغ و تولید محصولاتی همچون پنیر یا ماست درخواستی به جهاد کشاورزی دهد مجوز صادر می‌شود و مجوز گرفتن برای این تولید این مصحولات نیز مانعی ندارد.

وی در خصوص مقدار وجود الاغ برای ایجاد واحدهای پرورشی جدید اظهار کرد: مشکل خاصی برای تولید مثل الاغ وجود ندارد و واحدهای پرورشی می‌توانند با استفاده از الاغ‌های نر تولید مثل را پیش ببرند و در استان نیز به اندازه کافی الاغ وجود دارد که شخص بتواند یک واحد پرورش الاغ و تولید و فرآوری شیر آن را ایجاد کند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: این واحد پرورشی که در استان وجود دارد، الاغ‌های خود را از چهار محال و بختیاری خریداری و به شهرستان نائین منتقل کرده است، البته که در خود استان اصفهان نیز الاغ به اندازه کافی وجود دارد.

وی یادآور شد: مشکلی که وجود دارد این است که نژاد الاغ‌های ایران شیرده نیست و از این حیوان بیشتر به منظور باربری و حمل بار استفاده شده است و برای اصلاح نژاد آنها باید نسبت به واردات اسپرم الاغ شیرده و جنین الاغ اصلاح شده، اقدام شود که قرار است به زودی این امر صورت بگیرد تا با استفاده از اصلاح نژاد مقدار شیردهی الاغ افزایش پیدا کند.

اسماعیلی ادامه داد: فعلاً الاغ جزو حیوان‌هایی نیست که در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در خصوص اصلاح نژاد آنها آزمایشی انجام شود، اما روی اسب آزمایشات اصلاح نژاد انجام شده است و خوشبختانه موفقیت آمیز نیز بوده است.

وی در خصوص کشورهای موفق در حوزه پرورش الاغ اظهار کرد: هم اکنون کشورهای اروپای شرقی از جمله مجارستان و لهستان و البته کشور فرانسه پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه پرورش الاغ داشته اند و اگر کسی مایل به تولید شیر الاغ باشد باید نسخه ژنتیکی اصلاح شده الاغ این کشورها را وارد کند.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان اصفهان جمعیت کلی اسب و الاغ استان را ۳۵ هزار رأس اعلام کرد و خاطر نشان کرد: البته که این آمار دقیق نیست و نیازمند سرشماری مجدد می‌باشد.

وی در خصوص شرایط مکانی پرورشگاه الاغ تصریح کرد: موقعیت مکانی این پرورشگاه‌ها تفاوتی با واحدهای پرورش گاو و گوسفند ندارد و به مانند این واحدها باید بالای دو کلیومتر از شهر و بالای ۳۰۰ متر از روستا باید فاصله داشته باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه بازار فروش شیر الاغ محدود به عطاری‌ها است، گفت: شیر الاغ فقط در عطاری‌ها مصرف دارد و اگر بخواهد به طور مصرفی تولید شود، باید تبدیل به پنیر الاغ شود و سپس صادر شود.

به گزارش ایمنا، به ادعای برخی متخصصان طب سنتی شیر الاغ خواص درمانی متعددی دارد که درمان آسم و مبارزه با سرفه، درمان سیاه سفره، درمان تنگی نفس از جمله آنهاست.

 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Sweden
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
0
4
خوشبختانه الاغ در انواع مختلف و در اقصی نقاط کشور به اندازه کافی وجود دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
یه بلا نسبتی چیزی!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
1
2
یه زمانی به هندی ها که ادرار گاو میخورد و خودشون رو باهاش غسل میدان می خندیدیم !
حالا که دقیق تر نگاه کنیم خودمون مضحکه هستیم.
ادرار شتر
روغن بنفشه
عنبرنسارا
شیرالاغ
و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
هندی ها به گاو پرستی افتخار می کنند
ما الآن مجبوریم برا درمان اون هم مبتنی بر تحقیقات علمی در موارد معدود از این مواد استفاده کنیم
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
0
1
الحمدلله بالاخره این حیوان،جایگاه خودش رو پیدا کرد و ترقی کرد!افسوس که دامپزشکی هنوز سرگردانه!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
نگران نباش سالار جان!
اگه بفهمه اومده تو رسانه ها و مرتب از محصولاتش تبلیغات پخش میشه اینم میره جزء سلبریتی ها و هر روز در مورد جدیدی اظهار نظر میکنه!
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
0
1
خداوند چقدرمهربان هست که حتی درمدفوع وشیر این حیوان که نامیدن ادمهابان توهین بزرگی محسوب میشود دوا گذاشته تاچیزی حالی ماکند که نباید موجودی رابرای خریت ناچیز شمرد
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
0
0
دلیل اینکه شیر الاغ وعنبرنسا درمان بیماری کارایی دارند الاغ جانوری باهوش و درخورد و خوراک و نوشیدن آب بسیار وسواس دارد.ولی نشخوار کنندگان که همراه با علوفه همه چیز مانند ملخ ،سوسک وحتی مدفوع سگ گله رامیخورندمنشا بسیاری ازبیماریها ونیزیان کنه های حامل بیماری های خطرناک
نظر شما
ادامه