کد خبر: ۵۷۰۲۷

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: مردم گیلان معمولا به مصرف تخم‌مرغ‌های محلی بیشتر از تخم‌مرغ‌های روز تمایل دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «سورنا چایچی» با بیان اینکه تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود دارد، گفت: گیلان فقط یک واحد تخم‌گذار صنعتی دارد و به علت مستعد بودن این استان در بیماری آنفلوانزای پرندگان، احداث واحد جدید تخم‌گذار توجیه ندارد و معمولا تخم‌مرغ مورد نیاز استان علاوه بر این واحد، به صورت محلی تامین می‌شود.

وی افزود: روستاییان استان در کنار کشاورزی و دامپروری در قالب مشاغل خانگی به نگهداری از مرغ بومی می‌پردازند و انجام این امر علاوه بر تامین گوشت مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خودشان موجب ارتقای درآمد خانوارهای روستایی نیز می‌شود.

چایچی خاطرنشان‌ کرد: اغلب تخم مرغ‌های محلی مازاد توسط روستاییان در بازارهای هفتگی فروخته می‌شد که با شیوع کرونا این بازارهای تعطیل شد و هم اکنون به صورت دیگر از جمله قرار گرفتن در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند.

وی تصریح کرد: به طور معمول مردم به دلیل طعم بهتری که تخم‌مرغ های محلی دارند و مغذی‌تر هم به نظر می‌رسند، برای مصرف تخم مرغ های محلی رغبت بیشتری نسبت به تخم مرغ روز دارند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در همه شهرستان‌های گیلان، روستاییان مرغ بومی پرورش می‌دهند و در برخی شهرستان‌ها از جمله رودبار، سیاهکل،  آستانه، سیاهکل، شفت، صومعه‌سرا و املش بیش از دیگر شهرستان‌ها مرغ بومی وجود دارد.

وی گفت: سال گذشته در گیلان ۱۸ هزار و ۷۸۲ تن تخم مرغ از مرغ بومی، غاز، اردک و بوقلمون تولید شد و امسال نیز در صورتی که متقاضیان بخواهند به افزایش پرورش مرغ بومی بپردازند، در قالب مشاغل خانگی از آنها حمایت خواهد شد.  

 

نظر شما
ادامه