کد خبر: ۵۶۹۳۸

کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان به آبزی پروران در مورد احتمال بروز بیماری ویرمی کپور ماهیان در فصل بهار هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، «مریم ناصح» کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور،زنبور عسل و آبزیان دامپزشکی استان گفت: بیماری Spring Viraemia of Carp یک بیماری ویروسی است که در ابتدای فصل بهار در کپور ماهیان بروز می کند در این بیماری ماهیان بیمار از گله جدا شده و در کناره های استخر تجمع می یابند .

وی گفت : در مشاهده ظاهری ماهیان بیمار، برجستگی و بیرون زدگی چشم ها ،زخم های عمیق روی پوست بدن و باله ها و سرپوش آبشش ها،  اتساع محوطه بطنی یا آب آوردگی (آسیت)، بیرنگ شدن آبشش ها، و بیرون زدگی مخرج دیده می شود.

ناصح افزود: تلفات در این بیماری حدود 10 تا 40 درصد است و شرایط نامناسب  آب استخر مانند کمبود اکسیژن ، پی اچ بالا و تراکم زیاد باعث کاهش سیستم ایمنی بدن ماهی شده و شدت بیماری و تلفات حاصله را افزایش می دهد این بیماری با ورود آب و یا غذای آلوده و یا ورود بچه ماهیان آلوده به استخر ایجاد می شود و هیچ درمانی ندارد. 

ناصح در مورد ضرورت گزارش بیماری گفت: در صورت بروز تلفات با علائم گفته شده یا وجود هر گونه سئوال و یا  مشکل، با شبکه های دامپزشکی و یا کارشناس آبزیان اداره کل دامپزشکی با شماره 32233824 و داخلی 166 تماس بگیرید. 


نظر شما
ادامه