کد خبر: ۵۶۸۸۸
 
 

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: CRD از بیماری‌های بومی در بین طیور از جمله مرغ است که این موارد واکسیناسیون شده و قبل از ورود به بازار مصرفی توسط دامپزشکان بازرسی می‌شوند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر حسین رشیدی» گفت: CRD یکی از بیماری‌های بومی طیور صنعتی کشور است که با یک گونه باکتری به نام مایکو پلاسما ایجاد می‌شود؛ این بیماری یک بیماری تنفسی است که معمولا زمانی که سیستم تهویه  مرغداری  مناسب نباشد، بعد از سن یک ماهگی و وقتی که تراکم جوجه در سالن، بالا و تهویه نامناسب و کم باشد، اتفاق می‌افتد و معمولا با عفونت‌های باکتریایی دیگر مثل کلی باسیلوز و حتی برخی بیماری‌های ویروسی مثل برونشیت و نیوکاسل همراه می‌شود.

او افزود: این بیماری می‌تواند موجب تلفات بالا در مرغداری‌ها شود و آنچه قابل توجه است این بیماری اختصاصی طیور بوده و بیماری قابل انتقال به انسان تلقی نمی‌شود، همچنین این بیماری مورد جدیدی نبوده و همواره به عنوان یکی از عوامل تلفات در مرغداری‌ها محسوب می شده است.

رشیدی بیان داشت: کنترل این بیماری عموما با رعایت نکات بهداشتی و شیوه‌های پیشگیرانه است و در صورت ابتلا امکان درمان هم وجود دارد. لازم به ذکر است زمانی اجازه کشتار به مرغداری‌ها داده می‌شود که گله درگیر بیماری نباشد و در صورت ابتلا هم دوره درمان و پرهیز دارویی سپری شده باشد.

او تصریح کرد: در هر صورت مرغ‌هایی که در  کشتارگاه  کشتار می‌شوند به دست دامپزشک بازرسی شده و چنانچه دارای علائم بیماری باشند ضبط می‌شوند و اجازه مصرف داده نمی‌شود؛ لذا محصولاتی که تحت نظارت دامپزشکی در مراکز عرضه به فروش می‌رسند مورد تایید بوده و مشکلی ندارند.

 

نظر شما
ادامه