کد خبر: ۵۶۸۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

دامپزشک و کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تمام اقدام‌ها برای تامین سلامت و امنیت یوزپلنگ‌های منتقل شده به پارک ملی توران استان سمنان فراهم شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر یاسمین حسنی» ابراز داشت: یوزپلنگ ایرانی دارای روحیه حساس بوده و استرس می‌تواند در زادآوری این گونه ارزشمند تاثیر بگذارد و بر همین اساس تلاش شده تا جای ممکن استرس را در اطراف این جانور در معرض خطر انقراض کاهش داده شود.

وی ادامه داد: ایران، کوشکی و دلبر در شرایط ایمن و حفاظت شده پس از انتقال از پارک پردیسان به پارک ملی توران در حال زیست هستند و مشکلی وجود ندارد.

وی بیان کرد: تیمارگر این یوزپلنگ‌ها در پارک ملی پردیسان برای کاهش استرس این گونه‌های ارزشمند در کنار سایت نگهداری ایران در پارک ملی توران در استان سمنان مستقر شده و طرح دستی کردن این گونه ارزشمند دنبال می‌شود.

حسنی تصریح کرد: داروهای تجویزشده برای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها برای یوزپلنگ‌های ایرانی منتقل شده از پارک پردیسان به پارک ملی توران طبق تجویز متخصصان پارک پردیسان مصرف می‌شود.

دامپزشک و کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ ایران اکنون سه ساله و بالغ شده و آماده زادآوری است و کوشکی و دلبر از سن زادآوری گذشته‌اند، اما کمک کننده به ایران در جذب یوزپلنگ نر در فصل جفت‌گیری است.

یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.
منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

بر اساس شنیده ها، یوزپلنگ ایران سال۹۶ به صورت غیررسمی از منطقه توران استان سمنان خارج شده بود.

«کوشکی» و «دلبر» ۲ یوزپلنگ نر و ماده‌ در اسارت که سالها در پارک پردیسان تهران با هدف تکثیر نگهداری می‌شدند، چندی پیش از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست به پارک ملی توران در استان سمنان منتقل شدند.

کوشکی و دلبر ۲ یوزپلنگ نر و ماده ای هستند که به ترتیب ۱۰ آذر ١٣٩٣ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و ۱۱ آذر ١٣٩٣ از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این ۲ گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند.

کوشکی یوزپلنگ نر بهمن ماه ۱۳۸۶ در ۴ ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین ۱۳۹۰ در سه ماهگی به اسارت در آمدند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
0
0
معنی متخصص دقیقا" چیست !!؟؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
0
0
لطفا دست از تزریق دارو به این حیوانات برداریدتزریق داروهای بیهوشی،داروهای هورمونی ،داروهای ضد استرس ،داروهای.....همه موجب عوارض در حیوان می شود که شاید عدم زادآوری یوزپلنگها ناشی از تزریق مداوم این داروها به حیوان باشد.
نظر شما
ادامه