کد خبر: ۵۶۸۸۴
 
 

با توجه به اینکه هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات می توانند زمین لرزه را پیش بینی کنند، مردم باید نسبت به این ادعاها شک کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سلام نو، به احتمال زیاد، هر رفتار غیر طبیعی حیوانات مربوط به پیش بینی آینده زلزله نیست. اما این احتمال وجود دارد که این حیوانات به جای پیش بینی خود زلزله، به پیش لرزه ها، یعنی لرزهای خفیف که پیش از زلزله اصلی است، واکنش نشان دهند.

عموم مردم غالباً پس از زلزله های خفیف با مرکز زلزله نگاری تماس می گیرند و از آن ها می خواهند زمین لرزه اصلی را پیش بینی کنند، زیرا گزارش های زیادی در اینترنت وجود دارد که نشان می دهند، یک حیوان می تواند این کار را انجام دهد.

گزارشات منتشر شده

برای پاسخ به این سوال، بیش از 700 گزارش منتشر شده از رفتار غیرمعمول در بین 130 گونه از جمله حشرات، پرندگان، ماهیان و پستانداران (بیشتر گربه ها، سگ ها و گاوها) در 160 زمین لرزه ارزیابی شده است.

این گزارشات شامل بررسی رفتار انواع حیوانات، از جمله ببر است که قبل از وقوع زلزله دچار افسردگی شده اند. اکثر ادعاهای منتشر شده براساس داده های ناچیز مشاهده شده، بیان شده اند. بدین معنی که اکثر مردم حیوانات را قبل، حین و بعد از زلزله به درستی مد نظر قرار نمی دهند.

محققان دریافتند که 90 درصد از کل موارد گزارش شده در 62 مایل (100 کیلومتری) مرکز لرزه و در مدت 60 روز پس از زلزله رخ داده است. آن ها دریافتند که شباهت چشمگیری بین این مشاهدات وجود دارد. الگوی فضا، زمان و پیش بینی های حیوانات بسیار شبیه به هم بود. از این رو، می توان نتیجه گرفت که حداقل برخی از رفتارهای غیر طبیعی حیوانات ممکن است به سادگی با پیش بینی زلزله مرتبط باشد.

فن آوری های جدید برای پیش بینی زمان زلزله

در حال حاضر، محققان در حال کار بر روی فناوری هایی هستند که بتوانند ثانیه ها قبل از وقوع زمین لرزه، آن را شناسایی کنند. به عنوان مثال، یک برنامه کاربردی تلفن هوشمند بتا با نام Quake Alert  به مردم لس آنجلس زمین لرزه را حدود نیم دقیقه قبل از آن در آوریل 2018 خبر داده بود. این برنامه با شبکه ای از سنسورهای لرزه ای که موج های P ، (اولین امواج انرژی که از یک زلزله تابش می کنند) کار می کند و سپس قبل از رسیدن موج S قدرتمند، زمین لرزه اصلی را به افراد اطلاع می دهد.
 
نظر شما
ادامه